Vad är åderbråck?

Innehåll från Narva Kirurg Center.

Åderbråck är när ytliga kärl på benen vidgas och det är ett vanligt tillstånd som drabbar många. I de flesta fall är det inte farligt, men det kan ibland leda till allvarligare besvär. Men varför får vi åderbråck? Och vad kan man göra åt det? Här får du lära dig mer.

Ultraljudsundersökning på ben

Åderbråck kan ge olika besvär

Åderbråck är slingrande, ytliga kärl (eller vener) som finns på benen. När venerna vidgas blir de mer synliga och kan i värsta fall orsaka stora besvär. Att de vidgas beror på att klaffarna som transporterar blodet tillbaka till hjärtat inte håller tätt. Blodet blir då kvar i benet och ett synligt åderbråck uppstår.

Åderbråck är ett relativt vanligt problem och drabbar många, även om symptomen kan variera.

– Var tredje person, man som kvinna, har åderbråck, säger Stefan Nydahl, läkare på Narva Kirurg Center. De vanligaste besvären, eller symptomen, är en tung känsla i benen, klåda, svullnad och domningar i benen.

Åderbråck i sig är inte farligt, men har man otur kan man få mer allvarliga symptom och besvär från sitt åderbråck.

– Det finns allvarliga symptom som kroniska sår som inte läker och blödningar, berättar Stefan på Narva Kirurg Center. Ytliga proppar i venerna och hudutslag som eksem räknas också som allvarligt.

För att avgöra hur allvarliga besvären är klassificeras alla patienter på en skala mellan ett och sex. Från fyra och uppåt räknas åderbråcket som allvarligt. Men alla nivåer av åderbråck, även de med mindre besvär, kan behandlas med goda resultat.

Ben före och efter åderbråcksbehandling

Orsaker till åderbråck

Men varför får vi egentligen åderbråck? Det är tyvärr inte helt klart. Det finns en ärftlig komponent, men eftersom det är så vanligt kan det inte helt förklara problemet.

-Man kan väl säga att det beror på vår upprätta hållning, att vi går och står, säger Stefan på Narva Kirurg Center. Men det har inte att göra med att man går på sten eller sitter med benen i kors eller något sådant.

Behandling av åderbråck

Det går tyvärr inte heller att förebygga åderbråck, inte ens med stödstrumpor. Men det går att behandla.

-Idag gör vi det med moderna tekniker, säger Stefan på Narva Kirurg Center. Det betyder att det inte blir några snitt i huden och inga ärr.

De vanligaste teknikerna är laser, skum och så kallade virknålstekniker. De är alla skonsamma och har goda resultat. Oavsett hur allvarligt ditt åderbråck är kan du får hjälp med behandling hos Narva Kirurg Center.

-Vi tar bort alla åderbråck här på vår klinik och alla är välkomna, säger Stefan Nydahl.

Innehåll från Narva Kirurg Center.

08:53 - 13 apr, 2018

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!