Kolla pungen!

Kolla pungen!

2022-06-21 | Allmän hälsa, Folksjukdomar, Sexuell hälsa

Projektet ”Kolla Pungen” är en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.

Hockeyspelarna Patrick Cehlin, Jacob Josefson och Jesper Eriksen är några av de kända män som kollar pungen.

Projektet ska sprida lättillgänglig och attraktiv information om testikelcancer – allt ifrån hur man själv undersöker sin pung och upptäcker symptom till vart man söker hjälp och vilka steg man sedan får gå igenom.

Projektet ska även lyfta diskussionen om ojämlik vård. Varför uppsöker män vård i så mycket mindre utsträckning än kvinnor? Varför är det tabubelagt för män att prata om känslor och sjukdomar?

Kolla Pungen är ett samarbete mellan organisationen Ung Cancer och RCC Väst, RCC Öst, Kunskapscentrum för jämlik vård och Kunskapscentrum för sexuell hälsa.

Här kan du läsa mer!

Publicerad: 3 juli 2013 kl 11:38
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:21

2 Kommentarer

2020-07-27

Thomas skrev:

Jag vill kolla om upp mej om prostata cacaer vill ha tid för det plus pungen också

2020-07-27

Vården.se skrev:

Hej Thomas! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi är inte en vårdgivare. Därför kan du inte boka tid hos oss för att undersöka om du har prostatacancer eller liknande. Du kan vända dig till din vårdcentral för att få hjälp med detta. Lycka till! Vänligen, Vården.se