Kolla pungen!

2022-06-21 | AllmÀn hÀlsa, Folksjukdomar, Sexuell hÀlsa

Projektet ”Kolla Pungen” Ă€r en kampanj med syfte att informera och lyfta diskussionen kring testikelcancer.

Hockeyspelarna Patrick Cehlin, Jacob Josefson och Jesper Eriksen Àr nÄgra av de kÀnda mÀn som kollar pungen.

Projektet ska sprida lĂ€ttillgĂ€nglig och attraktiv information om testikelcancer – allt ifrĂ„n hur man sjĂ€lv undersöker sin pung och upptĂ€cker symptom till vart man söker hjĂ€lp och vilka steg man sedan fĂ„r gĂ„ igenom.

Projektet ska Àven lyfta diskussionen om ojÀmlik vÄrd. Varför uppsöker mÀn vÄrd i sÄ mycket mindre utstrÀckning Àn kvinnor? Varför Àr det tabubelagt för mÀn att prata om kÀnslor och sjukdomar?

Kolla Pungen Ă€r ett samarbete mellan organisationen Ung Cancer och RCC VĂ€st, RCC Öst, Kunskapscentrum för jĂ€mlik vĂ„rd och Kunskapscentrum för sexuell hĂ€lsa.

HÀr kan du lÀsa mer!

Publicerad: 3 juli 2013 kl 11:38
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:21

2 Kommentarer

2020-07-27

Thomas skrev:

Jag vill kolla om upp mej om prostata cacaer vill ha tid för det plus pungen ocksÄ

2020-07-27

VĂ„rden.se skrev:

Hej Thomas! VÄrden.se Àr en samlingsplats för vÄrd och hÀlsa och vi Àr inte en vÄrdgivare. DÀrför kan du inte boka tid hos oss för att undersöka om du har prostatacancer eller liknande. Du kan vÀnda dig till din vÄrdcentral för att fÄ hjÀlp med detta. Lycka till! VÀnligen, VÄrden.se