Sommartid 2023 – då ställer vi om klockan

Sommartid 2023 – då ställer vi om klockan

2023-03-20 | Allmän hälsa

Den sista söndagen i mars ställer Sverige och en mängd andra länder fram klockan en timme. Men varför gör vi det, vilka effekter får sommartid 2023 för vår hälsa och hur ser sommartider ut i andra länder? Vården.se förklarar.

sommartid-2023

När är det sommartid 2023?

När ställer man om klockan till sommartid: Klockan 02:00 på natten, söndag den 26 mars ställs klockan fram en timme, för då är det nämligen dags för sommartid 2023. Det är något som säkerligen många kommer glädjas åt då det blir ljusare en timme längre på kvällen.

I Sverige har vi haft sommartid sedan 1980. Det innebär att vi ställer fram klockan en timme sista söndagen i mars och sedan ställer tillbaka den en timme sista söndagen i oktober. Sverige provade på sommartid för första gången redan 1916 men det försöket misslyckades och togs bort året därpå. Sedan 1996 har hela EU en gemensam sommartid.

Många vill avskaffa sommartid

Om sommartiden ska avskaffas eller inte är ett omdiskuterat ämne inom EU. Under 2017 skrev 70 000 finska medborgare under en namninsamling att årets två tidsomställningar helt borde avskaffas och i februari 2018 röstade en stor del av EU-parlamentet för att man skulle utreda ifall sommartiden nu borde avskaffas. Anledningen till det stora antalet röster är att många människor och djur påverkas negativt av tidsomställningen.

I dagsläget har tidsomställningarnas avskaffanden stannat av. EU:s vilja att låta alla länder välja själva om de vill ha sommartid eller inte är något som riskerar att skapa en stor förvirring bland exempelvis Europas flygresenärer.

Sommartid 2023 – så påverkas vår hälsa

Efter diskussionerna i EU har man i Sverige börjat se över vilka effekter sommartiden har i vårt land. År 2018 gjorde statskontoret en kartläggning inom bland annat folkhälsa, jordbruk och turism.

Sommartid påverkar människor på flera sätt. Från ett hälsoperspektiv visar forskning att tidsomställningen kan påverka en mindre grupp människor mer negativt, med bland annat ökad risk för stroke och hjärtinfarkt. Sommartid kan också innebära mindre sömn och en rubbad dygnsrytm.

Statskontoret tycker dock att det positiva överväger det negativa. Deras rapport visar att de ljusare kvällarna påverkar folk till att röra sig mycket mer utomhus och ägnar sig åt mer fysisk aktivitet.

Sommartid är inte en självklarhet

För oss i Sverige är det självklart att vi byter till sommartid 2023, men det finns faktiskt många länder som inte har som vana att ställa fram klockan en timme och får ljusare kvällar.

Majoriteten av länderna i Asien som till exempel Kina och Thailand har inte sommartid. I Sydvästasien är det däremot vanligare med sommartid.

Ska du resa till USA så får du ha i beaktning att de har sommartid två veckor tidigare än i Sverige, i år sker det den 8 mars.

Lyssna på vår podcast

I senaste avsnittet av vår podcast Utforska vården som vi gör tillsammans med Dr. Mikael så pratar vi mer om sommartid relaterat till sömn!

Källor:

Wikipedia

Statskontoret

Regeringen

Läs mer:

Nu kan du boka tid hos vårdgivare direkt på Vården.se

Publicerad: 11 mars 2022 kl 11:46
Uppdaterad: 20 mars 2023 kl 08:40