Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Utomhusträning är perfekt året om!

Är du omotiverad till träning nu när mörkret och kylan kommit? På True Workout Liljeholmen erbjuder de utomhusträning året om och Lana Murphy, ägare och gruppträningscoach på True Workout Liljeholmen, berättar varför svenskar ska träna utomhus även på vintern.

löv på vintern

True Workout Liljeholmen i Stockholm har erbjudit utomhusträning i snart sex år. Varje vecka har de gruppträningspass i Vasaparken, Trekanten, Lumaparken och Tessinparken.

– Vi ville erbjuda svenska folket en träningsform som skapar mer än bara träningsvärk och svett, säger Lana Murphy. Vi ville erbjuda en träningsform som skapar upplevelser och är ständigt närvarande och lättillgänglig. Vi som människor mår som allra bäst när vi är utomhus.

För grundarna till företaget var det självklart att erbjuda utomhusträning då de alla har en stor passion för natur, äventyr, upplevelser och utomhusaktiviteter.

– Det finns så många människor som inte tränar för att de inte trivs på gym, säger Lana. Vi vet att välmående inte är beroende av ett gym utan det handlar om att vara aktiv och röra på sig. Om du lär dig att använda din egen kropp och träna utomhus så kan du göra det när och vart det passar dig.

solig vinterhimmel

Vikten av solljus under vinterhalvåret

Eftersom vi lever i ett land som Sverige, som har korta somrar och långa mörka vintrar, är det viktigt att vistas utomhus och ta vara på dagsljuset.

– Att träna utomhus på vintern är det bästa som finns om man förbereder sig väl, säger Lana. Att komma ut och röra på sig, andas frisk luft och träffa positiva träningskompisar, är precis vad vi nordbor behöver under årets mörkaste månader.

förbereder sig inför träningspass

Fördelarna med utomhusträning

  • Kan göras när och vart de passar dig.
  • Unik upplevelse varje gång du tränar eftersom väder, terräng och omgivningar förändras hela tiden.
  • Ökar energi samt minskar negativa känslor såsom anspänning, förvirring, ilska och depression.
  • Nivåerna av stresshormoner sjunker.
  • Naturen är bevisat läkande och kan sänka högt blodtryck och öka din stresstålighet.

– Min favoritträning är träning med kroppen som verktyg där man får jobba igenom hela kroppen, blanda rörlighet, styrka och kondition, säger Lana. Gärna tillsammans med en kompis eller en grupp!

Text: Moa Wikström

08:58 - 02 nov, 2017

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!