Lova lagom – så skapar du ett nyårslöfte, som du vill och kan hålla!

Lova lagom – så skapar du ett nyårslöfte, som du vill och kan hålla!

2022-06-28 | Psykisk hälsa

Nytt år, nya möjligheter. 2021 ska bli 2022. Är du en av alla de som kommer avlägga ett nyårslöfte? Vi har satt oss ner med vår favoritpsykolog Charlotte Ulfsparre, chefspsykolog på Ahum, för att förstå varför så många av nyårslöftena inte hålls och för att få konkreta strategier för hur man skapar nyårslöften som man faktiskt kommer att hålla.

Därför avger man nyårslöften

Nyårslöften manifesterar det nya och att blicka framåt. Men vi börjar med en kort återblick om historien bakom nyårslöften.

Traditionen med nyårslöften sägs komma från USA. Vetenskapsmannen Benjamin Franklin var en av de första som introducerade traditionen med att formulera beslut inför det kommande året – helt enkelt nyårslöften. Men det finns också källor som menar att nyårslöften är en 4000 år gammal tradition från Babylonien, och att man då avlade löften i samband med plantering av nya grödor på våren. De gamla Babylonierna firade inte som vi i endast en kväll, utan de firade i hela 12 dagar. Vad man vet handlade deras löften inte vare sig om att sluta röka eller att träna mer. De handlade om att ge tillbaka saker de lånat och att betala tillbaka skulder.

Så många bryter sina nyårslöften

Det finns några studier om nyårslöften, bland annat en svensk studie som Sifo genomförde 2011. Enligt denna avlade 13 % av svenskarna ett nyårslöfte. Enligt samma studie bröt samtidigt 17 % av dessa sina nyårslöften. Enligt en annan, mer närliggande, studie följdes över 1000 personer i över ett år. Efter ett år hade hela 45 % brutit sina löften.

Så hur ska man tänka för att inte bryta sina nyårslöften? Charlotte Ulfsparre, chefspsykolog på Ahum, hjälper oss att reda ut frågetecken. De är Sveriges ledande psykologitjänst med över 140 legitimerade terapeuter över hela landet.

Vad är det som vi gör fel?

“Ett misstag jag tror att många gör, är att grunda nyårslöftet i en jämförelse med andra. Det handlar då ofta mer om vad som anses rätt och bra, något som är “duktigt” att göra. Men det kanske inte alls stämmer överens med vad som egentligen är meningsfullt för en själv, och vad som verkligen skulle bidra till ens liv”, säger Charlotte.

“Jag tycker vi behöver tänka om vad nyårslöften är till för. De flesta sätter prestationsbaserade mål som många gånger blir svåra att hålla. Det är också vanligt att man ger ett nyårslöfte att sluta med något, som att sluta röka. Sådana löften blir ofta svåra att hålla om man inte konkretiserat vad man ska göra istället för det man vill sluta med. Det finns ju anledningar till att du röker. Det som får dig att sträcka dig efter cigarettpaketet behöver bemötas på något nytt sätt, gärna flera sätt.”

Hur ska man tänka när man avger nyårslöften?

“Istället för att tänka ut något duktigt nyårslöfte tycker jag att man ska börja med att fundera på vad som är viktigt i ens liv, på lång sikt. Här gäller det att verkligen utgå från sig själv, inte vad andra tycker eller vad man tror att andra förväntar sig av en. Det är ofta svårare än man tror! Vi är alla påverkade av ideal och normer, som idag handlar mycket om att vi ska prestera och visa upp en fin fasad på alla plan i livet. Då är det lätt att exempelvis tänka att det är viktigt för en att gå ned i vikt. Men skulle det fortfarande vara viktigt om du aldrig riskerar att bli negativt bedömd av andra för den klädstorlek du har? Om du inte automatiskt skulle jämföra dig med andra som är smalare? Det kan hjälpa att ställa sig själv såna frågor för att hitta fram till vad som är viktigt och meningsfullt för dig, oavsett vad någon annan skulle tycka om det”, menar Charlotte.

“Nästa steg är att tänka på om det finns för lite av något i ditt liv som det ser ut nu, eller som kanske helt saknas. Och att sedan sätta ett konkret nyårslöfte som hjälper dig att få mer utrymme i livet till det. Tänk också på att formulera löftet utifrån vad du vill göra mer av, istället för att göra mindre av något. Då blir det lättare att hålla.”

Så skapar man konkret ett nyårslöfte

1. Värderingsstyrt
    Fundera ut och skriv ner vad som är meningsfullt för dig i livet. I vilka områden ser du att livet, som det ser ut idag, ligger långt ifrån det som egentligen är viktigt för dig? Välj något av de områdena att fokusera på.
  2. En riktning i livet
    Formulera en riktning som stämmer överens med vad som är viktigt för dig i det område du valt. Det kan till exempel handla om att tillbringa mer tid med din familj.
  3. Konkreta strategier, närmandemål
    Bryt ner riktningen till faktiska och konkreta steg. Tänk på att beskriva vad du vill börja göra mer av, så kallade närmandemål istället för undvikandemål (mål som handlar om att sluta med något). Till exempel äta middag tillsammans vid matbordet utan telefoner en gång i veckan, boka in en gemensam familjeaktivitet varje månad, krama barnen minst en gång per dag.
  4. Fira dina framsteg
    Njut av att du skapar mer värde i ditt liv!

Kan man använda det här tankesättet för andra livsförändringar?

“Ja, definitivt! Att ta tid och utforska vad som är viktigt i ens liv är användbart för mycket mer än att skapa sina nyårslöften. De strategier jag berättat om här har sin grund i en terapiform som heter Acceptance and Commitment Therapy (ACT). En av grundstenarna i ACT är att identifiera vad som är centralt meningsfullt i ens liv, vad ens “värderade riktningar” i livet är. Det lägger grunden för de konkreta strategier man arbetar med i terapin”, berättar Charlotte.

“Syftet är alltså inte att i första hand uppnå vissa behandlingsmål, utan att få kontakt med det viktiga i livet och att hitta konkreta beteenden som hjälper en att få mer utrymme till det. Eftersom det handlar om just en riktning, snarare än mål, kallar man det för att skapa sin livskompass.”

Vem kan göra livskompassen?

“I stort sett alla. De flesta av oss kan nog känna igen oss i att det är lätt att tappa riktningen i livet”, menar Charlotte.

Har du själv något nyårslöfte i år?

“Det har jag. Mitt nyårslöfte handlar om att ge mig själv mer tid att träffa vänner, eller att göra något jag mår bra av på egen hand. Den berömda “egentiden” med andra ord! Som trebarnsmamma kommer den inte direkt automatiskt, och när vännerna är i samma livssituation kan det vara svårt att få till att ses”, säger Charlotte.

“Det här är kopplat till värderade riktningar i två olika områden av mitt liv. Dels vänskapsrelationer, där jag vill vara en mer närvarande vän. Dels min egen hälsa, där jag vill ge mig själv mer utrymme att ibland göra något som bara är för min egen skull. Konkret tänker jag att det handlar om ganska enkla beteenden, som att föreslå en fika med en vän eller att ta en lugn promenad och lyssna på musik, och att jag vill göra något kopplat till att ge mig själv mer egentid någon gång varje vecka.”

Har du några sista ord till våra läsare?

“Ja, två saker. Fastna inte i duktighetsfällan! Och kom ihåg att uppmärksamma varje gång du gör något som ligger i linje med din värderade riktning, och därmed skapar mer värde i ditt liv. Det vi uppmärksammar tenderar att växa sig starkare”, säger Charlotte.

Publicerad: 22 december 2021 kl 15:34
Uppdaterad: 28 juni 2022 kl 14:19