Vänta inte med att söka hjälp för psykisk ohälsa

Vänta inte med att söka hjälp för psykisk ohälsa

2023-01-12 | Psykisk hälsa

Nytt år brukar för många vara förknippat med en nystart. Vi på Vården.se vill därför slå ett slag för att börja det nya året med att vara extra snäll mot sig själv, och ta tag i din mentala hälsa. Kanske har du funderat på att gå och prata med någon, eller vill du få tips på hur du kan förebygga psykisk ohälsa längre fram? Oavsett hur din situation ser ut, finns det hjälp att få.

Dåliga dagar är en naturlig del av livet

Även om psykiska besvär kan känns betungande, så är det en naturlig del av livet. Det kan till exempel vara vanligt att uppleva känslor av nedstämdhet, stress, ångest eller oro. Ibland finns en tydlig koppling till en specifik händelse, men andra gånger kan det vara svårt att veta varför man mår dåligt.

Oftast går känslorna över efter en tid, men om du mår dåligt under en längre period kan du behöva hjälp från en utomstående för att må bättre igen.

Få stöd genom att prata med en psykolog

Att undvika känslor som är svåra kan leda till att du mår sämre på sikt. Därför är det viktigt att du söker hjälp hos till exempel en psykolog eller psykoterapeut om du upplever svåra besvär, eller om du mått dåligt en längre tid.

Det finns en rad olika inriktningar och metoder som psykologer och psykoterapeuter arbetar med. Därför finns det goda möjligheter att hitta en terapeut som passar för just dig och din situation. En vanlig inriktning är psykoterapi, där behandlingen i grunden handlar om att få djupare förståelse för sina känslor. Många metoder fokuserar också på att hjälpa dig hitta praktiska lösningar på hur kan arbeta framåt med dina besvär. Ett exempel är kognitiv beteendeterapi, även kallad KBT.

Här på Vården.se har vi samlat psykologer och psykoterpeauter, så du kan hitta en som passar just dig. Om du inte har möjlighet att ta dig till en mottagning, eller om du hittat en terapeut på annan ort, erbjuder många idag behandling via video.

Så kan du förebygga psykisk ohälsa

Det finns också mycket som du själv kan göra, för att bibehålla en god psykisk hälsa. Här är några tips som kan hjälpa dig att må bättre:

• Bra sömnvanor

Det är viktigt att försöka hitta bra sömnrutiner, då din kropp får chans att återhämta sig och bearbeta de intryck som du fått under dagen medan du sover. Dessutom kan en god natts sömn öka din motståndskraft för nästkommande dags fysiska och psykiska påfrestningar.

• Håll dig i rörelse

De flesta av oss vet att rörelse är viktigt för vår fysiska hälsa, men faktum är att det är minst lika viktigt för vårt psykiska välbefinnande. Det behöver inte alltid handla om ett tungt träningspass, utan ibland kan det räcka att komma ut på en längre lunchpromenad.

• Umgås med människor som du mår bra av

Lyssna till dig själv och omge dig med människor som ger dig energi. Det är viktigt att kunna vara sig själv och känna sig trygg med sina relationer för att fortsätta hålla en god psykisk hälsa. Dessutom ökar sociala relationer vårt välbefinnande.

• Stressa lagom

Att uppleva stress är vanligt och är en naturlig reaktion från kroppens försvarssystem, men är inte farligt. Däremot är det viktigt att få tid för återhämtning, så du inte riskerar att bli utbränd. Efter en stressig period kan det till exempel vara bra att sätta av en dag där du kan vila och göra sådant som tycker är roligt och ger dig energi.

Källor:

Folkhälsomyndigheten – Om du mår psykiskt dåligt