Vad är skillnaden mellan kiropraktor och naprapat?

Frågan dyker ofta upp hos patienter och andra som inte riktigt har koll på skillnaden. En allmän uppfattning är att kiropraktorer justerar ryggen och att naprapater främst håller på med muskulära behandlingar. Vi reder ut begreppen.

För att särskilja yrkena har vi intervjuat Niklas Humbla, leg. kiropraktor på Corpus Kiropraktik, och Josefin Öberg, leg. naprapat på Rådmanskliniken. De berättar vad deras yrken innebär och när du ska söka hjälp hos en kiropraktor respektive naprapat. De ger också tips på övningar för att förebygga problem i rörelseapparaten.

Vad gör en kiropraktor?

Kiropraktorn undersöker ryggradens leder och muskler med händerna. På så sätt diagnostiseras spänningar, inskränkta leder, ändrade rörelsemönster och eventuella skador. En led som är begränsad i sin rörelse kan ge smärta både lokalt i leden men även i andra delar av kroppen. Vanliga sökorsaker är ryggskott, nackspärr, axel och höftbesvär men även andra led- och muskelbesvär behandlas. Niklas valde kiropraktoryrket för att han är intresserad av kroppen, träning och ville jobba med att hjälpa människor.

– Utbildningen till kiropraktor är fem år och till naprapat fyra år, säger Niklas, leg. kiropraktor på Corpus Kiropraktik. Därefter följer ett års praktik för bägge yrkesgrupperna för att erhålla legitimation från Socialstyrelsen.

Under de sista åren på utbildningen blir de specialiserade på att både upptäcka och behandla (manipulera) rörelseinskränkta leder. Det innebär att man justerar leder med specifika handgrepp för att återställa bästa möjliga rörlighet i leden vilket leder till muskelavslappning och minskade besvär. Kiropraktorer jobbar även i förebyggande och rehabiliterande syfte samt med muskelbehandling.

Vad gör en naprapat?

En naprapat förebygger och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödorganen. De undersöker muskler och leder på olika sätt, bland annat genom ortopediska tester. Genom att behandla både muskler och leder nås en bättre funktion och rörlighet i hela kroppen. Denna helhetssyn är själva kärnan i naprapatin. Josefin skolade om sig till naprapat efter att ha arbetat som kock under många år.

– De vanligaste behandlingsmetoderna är mjukdelsbehandling i kombination med ledbehandling, säger Josefin Öberg, leg. naprapat på Rådmanskliniken. Mjukdelsbehandling kan bestå av massage, dry needling, strömbehandling eller stretch och träning.

kiropraktor

Är det någon skillnad mellan kiropraktor och naprapat?

Ofta är utbildningen till naprapat eller kiropraktor en grund som många terapeuter bygger vidare på med ytterligare tekniker. De kan till exempel vidareutbilda sig inom akupunktur och använda det som behandlingsmetod, även fast det inte ingår i utbildningen. Det gör det därför svårt att veta vad som skiljer yrkena åt eftersom det ofta är individuellt mellan olika terapeuter.

Det bästa är oftast att leta efter en terapeut som är specialiserad på just det problem du söker för snarare än att titta på vilken yrkestitel terapeuten har. Många går också på rekommendationer från bekanta när de söker hjälp.

De behandlar patienter i alla åldrar

Det är stor åldersspridning bland kunderna hos båda terapeuterna. De är alltifrån 10-90 år och bland patienterna finns människor med många olika yrken. Det kan till exempel vara hantverkare, personal inom vården eller som arbetar på kontor. Och de har kunder som är både elitidrottare och icke-idrottare. Fördelningen mellan män och kvinnor är ganska jämn, men statistiskt sett söker kvinnor oftare vård och då är åldern 40 år och uppåt överrepresenterande.

– Det är svårt att säga vad det beror på, säger naprapaten Josefin. Antingen har kvinnor mer ont eller så är de bättre på att söka hjälp för sina problem.

kiropraktor-undersökning

Förebygg problem med rätt ergonomi

För att undvika skador och problem är det viktigt att ha en bra hållning men också att variera sin arbetsställning under dagen och ta pauser. Jobbar du på kontor ska du helst ändra höjd på bord eller stol ett par gånger i timmen, och byta mellan stående och sittande flera gånger om dagen.

Även om du har en bra hållning är det viktigt att ta mikropauser där du reser dig upp och sträcker på dig. Det är den statiska ställningen som skapar flest arbetsrelaterade problem, därför är variation och vardagsmotion viktigt. Stress i olika former påverkar också hela vår kropp; fysiskt i form av smärta och psykisk stress kan påverka välbefinnandet negativt.
– Det är viktigt att lyssna på kroppen och sök hjälp om du behöver, säger naprapaten Josefin.

Här kan du hitta en legitimerad kiropraktor eller en legitimerad naprapat att boka tid hos!

Text: Lisa Sjögren

Publicerad: 10 maj 2017 kl 06:39
Uppdaterad: 2 juni 2020 kl 04:21

4 Kommentarer

11/5/2017

Liselotte Humbla skrev:

Bra beskrivning av båda yrkesgrupperna. 🕺🏼

22/7/2020

Ann- Margaret skrev:

Jag har skolios,samt besvär länderyggen. Kotorna har stora mellanrum ibland och gnider mot varande ibland. Har en nerv i både vänster och höger sida som gör väldigt ont (24 timmar om dygnet) Fick en blockering i juni som hjälpte i höger sid men inte vänster. Nu har jag en fruktansvärd smärta i lårmuskeln och vadmuskeln. Vad ska jag söka??? Naprapat el kiropraktiker?
Med vänlig hälsning
AML

4/8/2020

Vården.se skrev:

Hej Ann-Margaret,
Vad tråkigt att du har ont 24 timmar om dygnet och att blockeringen inte hjälpte på båda sidorna. Nu kanske du har hunnit ha din uppföljning med vårdgivaren som utförde blockaden, men för en del personer hjälper en blockad medans andra behöver flera blockader eller hitta andra smärtbehandlingar. Din läkare borde kunna rekommendera vad du ska göra härnäst.

Alla kiropraktorer och naprapater är specialister på problem i kotpelaren. Båda yrkesgrupperna kan vara behjälplig med att lindra dina smärtor i lår- och vadmuskeln. Du kan använda vår sökfunktion för att hitta en terapeut som håller till i närheten av där du jobbar eller bor för att underlätta för dig. Lycka till!

Vänligen, Vården.se

17/8/2020

Maria skrev:

Jätteont i ländrygg kontinuerligt

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.