Vad är det för skillnad på naprapat och kiropraktor?

Vad är det för skillnad på naprapat och kiropraktor?

2023-08-25 | Rehabilitering

Vad gör en naprapat? Och vad är skillnad på naprapat och kiropraktor? Frågorna dyker ofta upp hos patienter och andra som inte riktigt har koll på skillnaden. En allmän uppfattning är att kiropraktorer justerar ryggen och att naprapater främst håller på med muskulära behandlingar. Vi reder ut begreppen.

För att särskilja yrkena har vi intervjuat Josefin Öberg, leg. naprapat på Rådmanskliniken och Niklas Humbla, leg. kiropraktor på Corpus Kiropraktik. De berättar vad deras yrken innebär och när du ska söka hjälp hos en naprapat respektive kiropraktor. De ger också tips på övningar för att förebygga problem i rörelseapparaten.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Vad gör en naprapat?

En naprapat förebygger och behandlar funktionsrubbningar och smärttillstånd i rörelse- och stödorganen. De undersöker muskler och leder på olika sätt, bland annat genom ortopediska tester. Genom att behandla både muskler och leder nås en bättre funktion och rörlighet i hela kroppen. Denna helhetssyn är själva kärnan i naprapatin. Josefin skolade om sig till naprapat efter att ha arbetat som kock under många år.

– De vanligaste behandlingsmetoderna är mjukdelsbehandling i kombination med ledbehandling, säger Josefin Öberg, leg. naprapat på Rådmanskliniken. Mjukdelsbehandling kan bestå av massage, dry needling, strömbehandling eller stretch och träning.

Vad gör en kiropraktor?

Kiropraktorn undersöker ryggradens leder och muskler med händerna. På så sätt diagnostiseras spänningar, inskränkta leder, ändrade rörelsemönster och eventuella skador. En led som är begränsad i sin rörelse kan ge smärta både lokalt i leden men även i andra delar av kroppen. Vanliga sökorsaker är ryggskott, nackspärr, axel och höftbesvär men även andra led- och muskelbesvär behandlas. Niklas valde kiropraktoryrket för att han är intresserad av kroppen, träning och ville jobba med att hjälpa människor.

– Utbildningen till kiropraktor är fem år och till naprapat fyra år, säger Niklas, leg. kiropraktor på Corpus Kiropraktik. Därefter följer ett års praktik för bägge yrkesgrupperna för att erhålla legitimation från Socialstyrelsen.

Ryggstöd kan med fördel användas vid ryggsmärta för att få hjälp att hålla ett upprätt läge och en normal belastning av ryggmuskulaturen. Ryggstöd ger också en ökning av värme och blodcirkulation som minskar smärta och som bidrar till ökad rörelse. Köp ryggstöd här för endast 559 kr!

ryggstöd

Under de sista åren på utbildningen blir de specialiserade på att både upptäcka och behandla (manipulera) rörelseinskränkta leder. Det innebär att man justerar leder med specifika handgrepp för att återställa bästa möjliga rörlighet i leden vilket leder till muskelavslappning och minskade besvär. Kiropraktorer jobbar även i förebyggande och rehabiliterande syfte samt med muskelbehandling.

Skillnaden på naprapat och kiropraktor

Ofta är utbildningen till naprapat eller kiropraktor en grund som många terapeuter bygger vidare på med ytterligare tekniker. De kan till exempel vidareutbilda sig inom akupunktur och använda det som behandlingsmetod, även fast det inte ingår i utbildningen. Det gör det därför svårt att veta vad som skiljer yrkena åt eftersom det ofta är individuellt mellan olika terapeuter.

Kiropraktor eller naprapat?

Kiropraktor eller naprapat? Det bästa är oftast att leta efter en terapeut som är specialiserad på just det problem du söker för snarare än att titta på vilken yrkestitel terapeuten har. Många går också på rekommendationer från bekanta när de söker hjälp.

Både naprapater och kiropraktorer behandlar patienter i alla åldrar

Det är stor åldersspridning bland kunderna hos båda terapeuterna. De är alltifrån 10-90 år och bland patienterna finns människor med många olika yrken. Det kan till exempel vara hantverkare, personal inom vården eller som arbetar på kontor. Och de har kunder som är både elitidrottare och icke-idrottare. Fördelningen mellan män och kvinnor är ganska jämn, men statistiskt sett söker kvinnor oftare vård och då är åldern 40 år och uppåt överrepresenterande.

– Det är svårt att säga vad det beror på, säger naprapaten Josefin. Antingen har kvinnor mer ont eller så är de bättre på att söka hjälp för sina problem.

Förebygg problem med rätt ergonomi

För att undvika skador och problem är det viktigt att ha en bra hållning men också att variera sin arbetsställning under dagen och ta pauser. Jobbar du på kontor ska du helst ändra höjd på bord eller stol ett par gånger i timmen, och byta mellan stående och sittande flera gånger om dagen.

Även om du har en bra hållning är det viktigt att ta mikropauser där du reser dig upp och sträcker på dig. Det är den statiska ställningen som skapar flest arbetsrelaterade problem, därför är variation och vardagsmotion viktigt. Stress i olika former påverkar också hela vår kropp; fysiskt i form av smärta och psykisk stress kan påverka välbefinnandet negativt.
– Det är viktigt att lyssna på kroppen och sök hjälp om du behöver, säger naprapaten Josefin.

Här kan du hitta en legitimerad kiropraktor eller en legitimerad naprapat att boka tid hos!

Publicerad: 10 maj 2017 kl 18:39
Uppdaterad: 25 augusti 2023 kl 10:03

11 Kommentarer

2017-05-11

Liselotte Humbla skrev:

Bra beskrivning av båda yrkesgrupperna. 🕺🏼

2020-07-22

Ann- Margaret skrev:

Jag har skolios,samt besvär länderyggen. Kotorna har stora mellanrum ibland och gnider mot varande ibland. Har en nerv i både vänster och höger sida som gör väldigt ont (24 timmar om dygnet) Fick en blockering i juni som hjälpte i höger sid men inte vänster. Nu har jag en fruktansvärd smärta i lårmuskeln och vadmuskeln. Vad ska jag söka??? Naprapat el kiropraktiker?
Med vänlig hälsning
AML

2020-08-04

Vården.se skrev:

Hej Ann-Margaret,
Vad tråkigt att du har ont 24 timmar om dygnet och att blockeringen inte hjälpte på båda sidorna. Nu kanske du har hunnit ha din uppföljning med vårdgivaren som utförde blockaden, men för en del personer hjälper en blockad medans andra behöver flera blockader eller hitta andra smärtbehandlingar. Din läkare borde kunna rekommendera vad du ska göra härnäst.

Alla kiropraktorer och naprapater är specialister på problem i kotpelaren. Båda yrkesgrupperna kan vara behjälplig med att lindra dina smärtor i lår- och vadmuskeln. Du kan använda vår sökfunktion för att hitta en terapeut som håller till i närheten av där du jobbar eller bor för att underlätta för dig. Lycka till!

Vänligen, Vården.se

2020-08-17

Maria skrev:

Jätteont i ländrygg kontinuerligt

2021-03-04

Josefin skrev:

Hej, Jag har en cp-skada och undrar om jag kan gå till en kiropraktor eller en naprapat. Vilket i så fall? Mvh Josefin

2021-05-10

Mizou skrev:

Jag har provat flera kiropraktor och naprapat. Till sist lärde mig att båda vill bara behålla kunderna hos de länge utan att hjälpa. Det var jätte lurigt och tveksam.
Mizou

2021-11-06

Elizabeth skrev:

Jag har en inflammation I höger hälsena som jag haft I 2 år, har svårt att gå. Och nu har jag ont i vekryggen, sätet samt bakdelen av mina båda ben, musklerna. Har varit till läkare, sjukgymnast,kiropraktor samt idrottsmassör utan att bli bättre. Ont 24-7. Äter smärtstillande osv

2022-08-24

Anna skrev:

Hej.

Ibland kan man få senfästesinflammation utan att kunna tydligt kunna koppla det till något man gjort. Ibland kan det då bero på annat än “fel man gjort” – man kan vara sjuk utan att veta om det. Nedan kommer jag att länka till en text på 1177. Du förlorar i alla fall inget på att klicka på länken och läsa. Vårdgivare och andra i denna tråd förlorar heller inte något på att klicka och läsa. Alltid kan kunskaper hjälpa någon.

(Sjukdomen kallas oftast även nuförtiden axial spondylartrit – då har även de vars sjukdom ännu inte hunnit skada skelettet rätt till ett namn på sin sjukdom)

Om du efter att ha läst texten funderar på om du kan ha denna sjukdom eller annan spondylartrit så har reumatikerförbundet en bra sida:

Om du tror att du kan ha denna sjukdom, gör gärna testet:

Många vårdgivare som gått äldre utbildningar har inte haft bra undervisning i reumatologi – fullt av faktoider och skräp. Många har också gått senare utbildningar med en bra reumatologikurs med kunniga föreläsare och bra kurslitteratur i reumatologi. Om du bokar tid så fråga om de kanske har någon på vårdcentralen som är speciellt duktig på reumatologi. Kanske har du tur. Men om du får en vanlig läkare så vet du inte om den läkaren gått en bra utbildning eller inte. Så, skriv ut och ta med info om sjukdomen och testresultat från testet så att du bokstavligen kan peka på pappret om “det låter inte som Bechterews” kommer ur läkarens mun. Antingen blir hen glad över att få nya kunskaper och lyssnar på dig och läser texterna du har med dig … eller om inte – byt läkare. Och om inget funkar – testa att skriva egenremiss även om det egentligen inte borde behövas.

Glöm inte att fråga läkaren om smärtlindrande medicin finns som du kan testa – kan ju faktiskt hända att det finns nåt bra.

Och om nån vårdgivare ser detta … testa att googla ordet “senfästesinflammation”. Trodde ni att ni skulle få de sökresultaten? Nej, jag menar inte att alla som har senfästesinflammation är reumatiker; jag menar bara att alternativet axial spondylartrit och andra spondylartriter ofta saknas både i vårdgivares och allmänhetens tänkande och att alternativet reumatisk sjukdom som orsak till senfästesinflammation borde finnas där för att bekräftas eller uteslutas på korrekta grundetr även om reumatism bara gäller ett fåtal vårdsökande med senfästesinflammation. Hur ska man kunna ställa diagnos på spondylartrit om alternativet reumatisk sjukdom som orsak till senfästesinflammation aldrig beaktas?

Jag ber om ursäkt om jag skrämt någon i onödan. Men jag vill heller inte att diagnostiden ska bli onödigt lång om det ändå råkar vara så att du (eller någon annan i tråden) har en spondylartrit, så jag tar risken. Sorry sorrry sorry.

Vänliga hälsningar
Anna

2021-12-19

Mats skrev:

Hej. Har diffus smärta i vänster nacke, skulderblad och lite domnadskänsla och värk i vänster arm i fingrar och överarm. Vad ska jag söka till, Naprapat eller kiropraktor?

2021-12-20

Vården.se skrev:

Hej Mats,

Vad tråkigt att höra! Vi är inga vårdgivare och kan därför inte rådge dig vilken av dessa två som är bäst för dig. Vi rekommenderar att du kontaktar en naprapat eller kiropraktor direkt med dina besvär.

Här hittar du alla kiropraktorer som vi samarbetar med på Vården.se: https://www.varden.se/hitta/kiropraktor-c
Här hittar du alla naprapater som vi samarbetar med på Vården.se: https://www.varden.se/hitta/naprapat-c

Om det är ett akut tillstånd rekommenderar vi att du ringer 112.

Vänligen,
Vården.se

2021-12-28

Fredrik skrev:

Hej Mats. Du beskriver mitt tillstånd vart gick du fick du hjälp?