5 enkla övningar för ischias

5 enkla övningar för ischias

2023-09-14 | Rehabilitering

Upplever du ibland smärtor i ryggen som strålar ända ner i benet? Det kan bero på att ischiasnerven blivit irriterad eller inflammerad. I det här blogginlägget listar vi våra bästa tips på hur du förebygger besvären.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Vad är ischias och varför får man ischias?

Ischias är ett vanligt besvär som innebär att ischiasnerven hamnar i kläm, vilket orsakar smärta som sträcker sig från ryggslutet genom baksida lår ända ner i benet. Smärtan kallas ischiassmärta. I de flesta fall uppstår ischias på grund av diskbråck i ländryggen. Ischias kan också bero på andra faktorer, såsom att nerven har fått skador eller infektioner som leder till svullnader i området.

Dessa värmedynor ger en värmebehandling för lindring av muskel- och ledvärk på grund av muskelspänningar, överansträngning, sträckningar, ischias eller artros. Köp här för endast 109 kronor!

Vad kan jag göra för att motverka ischias?

Det du kan göra för att både förebygga, lindra och bli av med ischias är att hålla dig fysiskt aktiv. Det kan vara i form av att du motionerar, styrketränar eller stretchar, allt för att hålla igång kroppen och mjuka upp dess leder. Den bästa sovställningen vid ischias är en som inte gör ont. Vad som är viktigt att ha i åtanken är att du gör rätt övningar för just din typ av ischias och att det sker på rätt sätt, för att förebygga och bygga upp din muskulatur för att minimera risken för återfall.

Ryggstöd kan med fördel användas vid ischias för att få hjälp att hålla ett upprätt läge och en normal belastning av ryggmuskulaturen.  Ryggstöd ger också en ökning av värme och blodcirkulation som minskar smärta och som bidrar till ökad rörelse. Köp ryggstöd här för endast 559 kr!

5 ischias-övningar

Du kan lindra ischias genom att träna och stretcha. Vi tipsar dig om fem ischias-övningar som du kan göra hemma för att lindra ischias!

1. Ligg på mage och sträck ut arm och ben

Övningen utgår ifrån att du ligger på mage. Sträcker ut både armar och ben. Sedan lyfter du långsamt upp höger ben parallellt med vänster arm – håller kvar i samma position i ca 3 sekunder. Du återgår till ursprungsläget, och gör sedan likadant med andra benet/armen. Upprepa 10 gånger på respektive sida.

2. Stretcha ryggen

Övningen utgår ifrån att du står rakt upp med benen ihop. Utan att böja på benen, så lutar du dig långsamt framåt och försöker nå fötterna. Du återgår sedan till ursprungsläget sakta, och upprepar övningen 5 gånger.

3. Placera foten på en stol och nudda tårna

Övningen utgår ifrån att du höjer ditt ena ben och placera på fast yta i midjehöjd, utan att böja det andra benet. Försök sedan att nå tårna på benet du lyft – håll kvar i några sekunder och återgå till ursprungsläget. Upprepa övningen 3 gånger.

4. Sitt ner och stretcha ryggen

Övningen utgår ifrån att du sitter ner med raka ben och rak rygg. Rotera sedan axlarna åt vänster och böj dig långsamt framåt – håll kvar i några sekunder och återgå sedan till ursprungsläget och gör likadant åt höger. Upprepa 3 gånger på vardera sida.

5. Ligg på rygg och håll om knäna

Övningen utgår ifrån att du ligger på rygg. Böjer på knäna och för närmare bröstet. Håll sedan om och sätt tryck på knäna med hjälp av armarna. Sträck sedan ut båda benen och upprepa övningen 5 gånger.

Ischias behandling

Du kan behöva behandling eller smärtstillande mot ischias om det inte hjälper att göra övningar hemma. Läs mer om ischias och hur du kan behandla den i vår guide.

Källor:

Ischias

2021-07-23

Fredrik skrev:

Hejsan!
Är det vanligt att ha ischias i många år? Jag har haft ont i ca sju år nu och kan inte sitta längre stunder och inte springa eller göra andra hastiga rörelser.

2022-12-06

ingvar skrev:

börja med yoga, och högsta hastigheten med en massage apparat gör susen

2021-12-17

Kjell skrev:

Bra

2022-01-20

Ankie skrev:

Har haft ischias ett ben nu i ca 2 månader. Nu börjar det släppa i skinka, lår och höft och smärtan har krupit upp i ryggen. MEN smärtan i vrist och fot släpper inte. Varför släpper det mellan rygg och fot och inte i foten? Vad kan jag göra?

2022-01-24

Vården.se skrev:

Hej Ankie!

Vad tråkigt att höra! Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor om ischias.

Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till en vårdgivare för att få hjälp.

Vänligen,
Vården.se

2022-05-02

Carina skrev:

Hej har samma problem fick hjälp av Aktiv Medicin på Wallingatan 30 i Stockholm med nervblockader. Remiss behövs! Mvh Carina