Hud >
3 sätt att behandla hudsjukdomen rosacea

3 sätt att behandla hudsjukdomen rosacea

2022-07-01 | Hud

Har du ytliga blodkärl, rodnad och utslag i ansiktet? Då kan du ha hudsjukdomen rosacea. Här förklarar vi mer om sjukdomen och ger våra bästa tips på hur du lindrar besvären.

Rosacea är en vanlig hudsjukdom som orsakar rodnad, stickningar och hudutslag i ansiktet. I vissa fall kan rosacea även orsaka ögonbesvär, såsom irritation och inflammation. Rosacea uppstår oftast i 30-50 års åldern och är något vanligare bland kvinnor än män. Sjukdomen kommer och går och är i vissa perioder mer aktiv. Rosacea är en kronisk hudsjukdom, men är helt ofarlig och smittar inte.

Hur vet jag att jag har rosacea?

Besvären som rosacea ger varierar från person till person, men om du misstänker att du har rosacea så bör du kontakta en läkare för att få en diagnos. Några av de vanligaste symtomen är att huden sticker, känns varm och att blodkärlen i ansiktet syns extra tydligt. Vissa får även akneliknande utslag och knottror eller blåsor på huden. Det är viktigt att du får en diagnos innan du påbörjar en behandling av rosacea.

Vanliga behandlingar mot rosacea

Med hjälp av rätt behandling och egenvård kan du lindra symtomen snabbt. I vissa fall hjälper räcker det med en receptfri behandling, medan det i andra fall kan krävas receptbelagd behandling. Vi listar några av de vanligaste sätten att behandla rosacea nedan.

Glöm inte att det är viktigt att du först har fått diagnosen rosacea innan du påbörjar en behandling!

1. Kräm eller gel som du smörjer in huden med
    Det finns både receptfria och receptbelagda krämer som du smörjer in huden med. Krämerna använder du tills dina besvär har försvunnit och ofta även en period efteråt. I första hand används en kräm med azaleinsyra, men om du är allergisk mot det så kan du istället använda en kräm med metronidazol. Rådfråga din läkare om vad som passar just dig.
  2. Medicin mot rosacea
    Om krämer eller gel inte hjälper så kan en antibiotikabehandling i tablettform hjälpa. Oftast används en grupp av antibiotika som heter tetracykliner och behandlingen kan pågå från cirka 6 veckor till 1-2 år, beroende på dina besvär. Rådfråga din läkare.
  3. Laserbehandling mot rosacea
    Rosacea orsakar rodnad och ytliga blodkärl i ansiktet och kan behandlas med laser och IPL (intensivt pulserat ljus). Beroende på hur omfattande och synlig din rosacea är så passar olika metoder. Rådfråga din läkare vad som passar just dig bäst.

Misstänker du att du har rosacea? Jämför läkare och boka en tid redan idag.

Källor:

1177 Vårdguiden