Våra bästa tips och råd inför nyårsfirandet 2020

Våra bästa tips och råd inför nyårsfirandet 2020

2022-07-01 | Covid-19

Nu när nyår snart är på ingång så är det extra viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer så att vi tillsammans stoppar spridningen av covid-19. Men det betyder inte att firandet helt behöver vara inställt – det går att fira på alternativa sätt! Här ger vi råd och tips på hur du kan fira in det nya året tryggt och säkert.

Vi kan konstatera att 2020 var ett år där mycket inte blev som vi tänkt oss. Men nu blickar vi framåt och vänder blad inför det nya året. Även om nyårsfirandet kanske inte blir som vanligt så finns det fortfarande flera sätt att fira in det nya året på. Vi listar våra fem bästa tips nedan.

Fira in det nya året utomhus!

Förflytta firandet utomhus. Klä på dig varmt och anordna ett knytkalas med din närmaste familj eller vänner och ät en god nyårsmiddag utomhus. Förläng firandet med att titta på fyrverkerier vid tolvslaget – leta upp ett ställe där ni vet att det inte kommer samlas mycket människor och fira in det nya året i härlig decemberkyla.

Fira nyår digitalt med familj som inte bor i samma stad som dig

För dig som inte bor i samma stad som din familj så är nyår ett perfekt tillfälle att ta en stund av kvällen till att träffas digitalt. Se till att förbereda tekniken innan – kanske kan du be ett barnbarn eller någon i din närhet att lära dig hur Zoom, Skype eller Google Meet fungerar? Passa på att överraska familjen med ett quiz eller annan digital lek!

Ha en liten middag med dina närmsta vänner eller familj

Enligt Folkhälsomyndigheten ska man bara umgås i mindre kretsar för att minska antalet nära kontakter. Grundregeln är att max 8 personer får samlas. Det går därför att fira med en mindre grupp, så länge ni håller avstånd och är symtomfria.

Fira med att titta på ett storslaget nyårsfirande på Skansen

Sedan 1894 har det nya året välkomnats av välkända ansikten på Skansen. I år får vi tittare sällskap av Parisa Amiri och Anders Lundin, och precis innan klockan slår tolv kommer skådespelaren Sofia Helin traditionsenligt att läsa dikten Nyårsklockan. Dessutom bjuder programmet på musikaliska framträdanden från musiker som Tomas Ledin, Lisa Nilsson och Sarah Klang. Ta del av denna fantastiska tradition på SVT1 eller SVT Play den 31 december kl. 23.00-00.10.

Känner du dig ensam? Kontakta en stödlinje!

För många människor är högtider som jul och nyår ångestladdat. Många känner sig ensamma och oroliga. Efter detta år kan dessa känslor kännas starkare än någonsin. Känner du dig ensam så finns det stöd att få. Mind erbjuder flera olika stödlinjer som du hittar här.

Vi hoppas att du får ett fint nyår trots omständigheterna. Tillsammans kan vi stoppa smittspridningen genom att hålla avstånd och visa omtanke för varandra, samtidigt som vi firar intåget av 2021. Vi på Vården.se önskar dig ett riktigt gott nytt år!

Publicerad: 22 december 2020 kl 11:04
Uppdaterad: 1 juli 2022 kl 16:40