Återkommande halsinfektioner – vad kan du göra åt det?

Det är vanligt att ha ont i halsen någon gång om året och extra vanligt är det hos barn som går på förskola, men alla vet inte vad det finns för olika typer av halsinfektioner. När behöver du behandling och när ska du avvakta och låta kroppen läka ut infektionen av sig själv? Och hur kan du förhindra att bli sjuk?

Läkare undersöker patient

Vilka typer av halsinfektioner finns det?

Det finns olika typer av halsinfektioner som beror på antingen virus eller bakterier. Om du drabbas av ett förkylningsvirus så kan symptomen, förutom halsont, vara rinnande näsa, nästäppa, hosta, rodnad i halsen och att du blir hes.

Om infektionen istället beror på bakterier är det oftast streptokocker som är orsaken och det vanligaste är då att du får halsfluss. När streptokocker orsakar halsfluss kan du se små vita prickar i halsen. Symptomen på halsfluss brukar visa sig efter två till fyra dagar och det kan då göra ont att svälja eftersom halsmandlarna brukar svullna och ömma. Lymfkörtlarna i halsen kan också svullna upp och du kan få hög feber. En skillnad mot halsont vid förkylning är att du vid halsfluss inte har snuva eller hosta.

Öron Näsa Hals Mottagning

Hur smittar halsinfektioner och vad kan du göra för att undvika det?

För att undvika att bli smittad är det viktigt att tvätta händerna ofta och undvika handkontakt med de som är smittade. Infektionerna smittar genom direktkontakt, till exempel om du tar någon i hand och sedan tar dig i ansiktet. Du kan också bli smittad indirekt genom luften via till exempel nysningar och hosta.

Barn på förskolan löper större risk att bli smittade än andra så därför är det extra viktigt att tänka mycket på handhygienen och till exempel inte dela handdukar med andra barn, använd istället engångshanddukar. Något som är bra att tänka på både på förskolan och generellt är att det är bra att vara utomhus så mycket som möjligt eftersom det inte smittar lika lätt där.

Läkare undersökte patient ultraljud

När behöver du behandling?

Oftast går infektionerna över av sig själv men om infektionen är orsakad av bakterier kan du få antibiotika om besvären är svåra och långdragna. Om besvären däremot är lindriga är det bättre att låta infektionen läka ut av sig själv för att motverka antibiotikaresistens.

Här kan du hitta Öron-Näsa-Hals-mottagningar

Operation vid återkommande halsfluss

En behandlingsmetod för att förebygga återkommande svåra bakteriella halsinfektioner är att operera bort halsmandlarna då infektionerna ofta sätter sig där. Du klarar dig bra utan halsmandlar då det finns annan lymfvävnad i svalget som skyddar och hjälper immunförsvaret. Operation kan bli aktuellt om du har haft halsfluss tre till fem gånger under de senaste två åren.

Text: Lisa Sjögren

12:05 - 01 feb, 2017

11 Kommentarer

• 08:44 - 03 jun, 2020
    Thomas A skrev:

Jag har haft ont i halsen i sex månader nu vad kan det vara för någonting kan det vara att jag börjar äter blodtrycksmedicin ??

• 08:48 - 03 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Thomas! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi är inte utbildad vårdpersonal. Därför hänvisar vi dig först till din läkare för att undersöka vad din halsont kan bero på. Vill du prata med en specialist inom öron-näsa-hals kan du söka efter en läkare i vår söktjänst här: https://www.varden.se/hitta/%C3%B6ron-n%C3%A4sa-hals-c. Lycka till! Vänligen, Vården.se

• 15:19 - 01 jun, 2020
    Sofia skrev:

Hej har varit sjuk i virus sen den 16 mars och vi har inte streptokocker a men vi har alla symptom på de vitt tunga med kullersten längst in vid svalget samt röda prickar längst fram på tungan har varit inne på akuten 8 gånger men de sägar bara att de är ett virus. När ska jag gå och kolla upp om de inte försvunnit vi har de hela familjen och även min mamma och min syster är smittade nu.

• 13:22 - 02 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Sofia! Vad tråkigt att höra. Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Därför rekommenderar vi att du ringer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Vänligen, Vården.se.

• 13:16 - 16 maj, 2020
    Moa skrev:

Jag har precis fått provsvar som visar positivt för halsfluss igen. Det är fjärde gången på 2 månader. Läkare har ställt mig på kö för operation men den kan tidigast göras i höst beroende på hur det ser ut med Corona då. Så otroligt segt. Finns det någon mer som haft så många omgångar med halsfluss efter varandra?

• 07:05 - 03 jun, 2020
      Sanna svarade:

Hej Moa, jag känner med dig! Har nu fått min tredje på bara några månader. Har fått antibiotika de andra två tillfällena men nu vill jag inte äta det mer! Det är bara ca tre veckor sedan jag slutade med den senaste! Antar att det nu beror på att jag har ett sår i näsan som jag frenetiskt pillat på och där dragit in streptokocker som barnen tagit med hem från fs, de är ute massor så mycket märkligt ändå! Huuu. Kanske borde be om en operation?

• 14:05 - 03 maj, 2020
    Maria skrev:

Hej Jag har opererat bort mina halsmandlar. Hade kronisk tolsillit. Det blev dock lite kvar av en halsmandel, som växt på sig lite. I den får jag nu ofta ont. Har inga andra symptom, förutom ont i halsen och ibland känns det upp i örat på samma sida. Om man enbart har lite ont i en halsmandel, kan man ändå löpträna väldigt lugnt?

• 12:29 - 04 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Maria! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Den information vi kan hitta på 1177.se om halsmandlar som är kvar efter operation finns här: https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/operationer/operationer-av-ogon-oron-nasa-och-hals/operation-av-halsmandlar/. Vi rekommenderar att du pratar med din läkare eller ringer 1177 för råd i hur du ska träna. Vänligen, Vården.se.

• 19:10 - 12 apr, 2020
    Andreas skrev:

Jag får ont i halsen flera gånger om året, oftast utan feber. Jag tränar rätt mycket och tror att det finns ett samband, att immunförsvaret är ansträngt vid återhämtningen och att jag därför blir sjuk. Andra idrottare upplever samma problem. Man vill ju dessutom snabbt tillbaka till träningen vilket kan vara farligt för hjärta. Nu tänker jag däremot mera på en ständigt ömmande hals. Verkar vara en infektion som inte lekt ur eller vad det kan vara. Var frisk i en månad och nu har jag ont igen. Ingen feber. Det är inte corona.

• 09:09 - 07 apr, 2020
    Joakim S skrev:

Jag har alltid ont i halsen ca:2ggr på våren och 2ggr på höst/vinter behöver jag tex operera bort halsmandlarna eller är det normalt ? Tex nu har jag ont i halsen men som oftast inga andra symtom

• 09:12 - 07 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Joakim! I första hand ska du vända dig till din vårdcentral som kan göra en undersökning och i så fall hänvisa dig till en Öron-Näsa-Hals-läkare om det behövs. Med tanke på rådande omständigheter med coronaviruset (covid-19) hänvisar vi dig till att först kontakta 1177 då man inte ska gå till vårdcentralen om man upplever symtom såsom feber, hosta, halsont och snuva. Vänligen, Vården.se.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!