Till dig som har förlorat en anhörig i covid-19

Det har varit ett tungt år med den pågående pandemin och bara i Sverige har tusentals dödsfall rapporterats. Det innebär att många människor har förlorat en anhörig eller närstående. När ett dödsfall kommer plötsligt och chockartat kan det kännas extra svårt att hantera. Om du har förlorat en anhörig i covid-19, kan förhoppningsvis detta blogginlägg ge dig råd i hur du hanterar sorgen.

Att förlora en närstående i pandemin 

Att förlora en närstående är alltid en omskakande händelse, men att förlora någon under en pågående pandemi, då ingenting är som vanligt, kan kännas extra svårt och chockartat. Kanske har det varit svårt för dig att kunna stötta och följa din närstående under den sista tiden, på grund av de restriktioner som råder. Det kan kännas sorgligt och orättvist att inte ha kunnat ge stöd eller kunnat ta farväl på det sätt man hade velat.

Sorg när en närstående har gått bort

Sorg är de känslor, tankar och reaktioner som uppstår när du har varit med om en förlust. Sorg upplevs oftast som smärtsamt och utmattande. Det är individuellt på vilket sätt man sörjer: vissa gråter, andra gråter inte alls, vissa vill prata om det och vissa vill inte prata om det alls.

Vanliga reaktioner vid sorg

  • Overklighetskänslor
  • Saknad efter den som gått bort
  • Förtvivlan
  • Oro och ångest
  • Skuldkänslor
  • Känsla av övergivenhet och meningslöshet
  • Trötthet och utmattning

Det är mycket vanligt att ett dödsfall sätter igång tankar kring meningen med livet och varför det hände just din närstående. Det är också vanligt att känna skuldkänslor över att man inte kunde förändra situationen eller hjälpa till på det sätt man hade velat.

Sorgen pendlar ofta mellan två lägen:

  • Känsla av förlust.
  • Acceptans av den nya tillvaron.

Det första läget (känsla av förlust) innebär att du känner en överväldigande sorg och att du får svårt att hantera att din närstående gått bort. Det andra läget (acceptans av den nya tillvaron) innebär att du får lättare att tänka, känna och göra saker utan att sorgen och förlusten tar över. Så småningom blir det lättare att fokusera på den nya tillvaron och du lär dig att leva med sorgen.

Vad kan man själv göra när man känner sorg?

  • Prata med andra
    Det kan kännas jobbigt att prata med andra om det som har hänt, men det känns ofta bättre efteråt. Ibland kan andra ha svårt att veta vad de ska säga eller göra för att trösta och då kan det vara bra att försöka sätta ord på hur du vill få stöd. Kanske kan det vara skönt att bara ha sällskap utan att nödvändigtvis prata om det som hänt.

  • Kontakta en stödgrupp eller en stödlinje
    Många kan tycka att det känns skönt att prata med människor som har varit med om något liknande som en själv. Några som erbjuder stödgrupper är Svenska Kyrkan och Röda Korset. Du kan även ringa olika telefonlinjer som erbjuder stöd i sorgearbetet. Det finns även möjlighet att kontakta din vårdcentral för att få kontakt med en stödgrupp.

  • Red ut det som känns oklart
    Om du känner att något kring dödsfallet känns oklart eller förvirrande så kan det vara bra att prata med personalen som tog hand om personen för att få mer klarhet i vad som hände. Genom att reda ut det som du först inte förstår kan hjälpa dig att komma vidare i sorgearbetet.

  • Tillåt dig att ta en paus från sorgen
    Försök att komma på andra tankar genom att göra det som du vanligtvis tycker om att göra. Det kan vara att träffa vänner, promenera eller laga mat. Att sysselsätta sig kan lindra rastlöshet och oro.

  • Ha tålamod – det blir bättre
    När sorgen är som tyngst kan allt kännas hopplöst. Då är det viktigt att du kommer ihåg att sorgen mildras med tiden, även om det inte känns så just nu.

Behöver du stöd i ditt sorgearbete?

Om du känner att du inte kommer vidare i din sorg och behöver professionellt stöd så finns det hjälp att få. Du kan bland annat kontakta:

Om du mår så pass dåligt att du har tankar på att ta ditt liv, ska du kontakta en psykiatrisk akutmottagning

Källor:

1177


Publicerad: 14 oktober 2020 kl 02:46
Uppdaterad: 14 oktober 2020 kl 02:50

Författare: Karin Östlund

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.

Vi använder cookies på webbplatsen för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Om du fortsätter utan att ändra dina webbinställningar så ger du ditt medgivande att cookies från Vården.se används. Om behandling av personuppgifter och cookies