Tips och råd till dig som fått covid-19

Tips och råd till dig som fått covid-19

2023-09-15 | Covid-19

Har du precis blivit smittad av coronaviruset? Känner du dig trött efter covid? Eller har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Covid-19 har många likheter med en förkylning eller en influensa. Några av de vanligaste symtomen vid corona är ont i kroppen, ont i huvudet, hosta, feber, snuva, orkeslöshet samt andningsbesvär. Har du någon av dessa symtom är det mycket viktigt att du stannar hemma.

Vad kan jag själv göra för att lindra symtomen vid covid-19?

Om du har fått lindriga besvär, som trötthet, huvudvärk eller ont i kroppen efter corona, så finns det olika saker du själv kan göra för att besvären ska kännas bättre.

• Drick mycket vatten och ät regelbundet. Ett vanligt symtom är förändrad smak, vilket kan påverka matlusten. Försök att äta och dricka på regelbundna tider så att du inte drabbas av vätskebrist. Det är särskilt viktigt om du har feber eller hosta.

Här kan du köpa vätskeersättning för endast 79 kronor!

• Vila. Om du har feber är det viktigt att du vilar. Det gäller även om du har feber som kommer och går. Det är däremot viktigt att du inte ligger still för länge. Försök att regelbundet resa dig upp och ta djupa andetag så att lungorna får arbeta.
  • Ligg högt med huvudet. Om du hostar mycket när du sover kan det vara bra att sova med huvudet högt. Prova att sova med några extra kuddar.
  • Läkemedel. Febernedsättande medicin och nässprej med koksaltlösning kan underlätta symtom som feber och nästäppa.
  • Undvik rökiga miljöer. Rök irriterar luftvägarna vilket gör att vissa av dina symtom, såsom hosta, kan förvärras.

Hur länge efter covid-19 måste jag vänta innan jag kan träffa andra människor?

När är man frisk från corona? Det skiljer sig från fall till fall, men innan du kan träffa andra människor måste du

• Vara helt symtomfri.
  • Ha varit feberfri i minst två dagar.
  • Ha väntat minst 7 dagar sen första dagen du fick symtom.

Du kan se dig själv som frisk från corona även om du upplever lättare symtom såsom snuva, lätt hosta, eller lukt- och smakbortfall.

När ska man söka vård för corona?

De flesta som blir sjuka behöver inte uppsöka vård. Sjukdomen och symtomen går ofta över av sig självt. Men har du haft långvariga besvär eller besvär som plötsligt blivit värre så ska du kontakta en vårdcentral, jouröppen mottagning eller en akutmottagning. Det kan till exempel bli aktuellt om du har fått bihåleinflammation efter covid som inte går över av sig själv eller om du har väldigt ont.

Hur ser återhämtningen ut och hur mår man efter att man haft covid-19?

Det är individuellt hur man mår efter covid-19 och när man blir frisk från corona. Det kan bland annat bero på hur sjuk du har varit. För de som får besvär och symtom även efter de varit sjuka med covid-19 kallas det att man har postcovid. Några av de vanligaste biverkningarna listar vi nedan.

• Trötthet efter corona. Det är mycket vanligt att man känner sig trött efter att man har haft covid-19. Beroende på hur sjuk du har varit kan du känna dig trött i veckor eller månader efter att du har tillfrisknat från corona. Det är viktigt att du fortsätter att röra på dig även om du känner dig trött och orkeslös.
  • Behov av rehabilitering. Om du har varit allvarligt sjuk i covid-19 kan du behöva rehabilitering för att exempelvis stärka upp vissa muskler och minska tröttheten. Det är viktigt att blanda vila med försiktig fysisk aktivitet. Du kan bland annat söka dig till primärvårdsrehabilitering eller en fysioterapeut om du känner att du behöver hjälp med träning och rehabilitering.
  • Försämrad lukt och smak. För en del försämras lukt- och smaksinnet, och vissa känner inte igen smakerna de annars är vana vid. Du kan också drabbas av smakbortfall, eller förlora aptiten. Det kan bero på att luktnerven i näsan påverkats av covid-19. Det går att träna sitt luktsinne. I vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael” kan du få tips av Dr. Mikael i hur du kan träna ditt luktsinne. Här hittar du avsnittet!
  • Psykisk ohälsa. Covid-19 har ökat oron bland många människor i samhället. Vissa som drabbas får en ökad risk för psykisk ohälsa. Har man varit isolerad eller fått intensivvård under en längre tid är det vanligt att man utvecklar depression eller PTSD. Om du lider av psykisk ohälsa på grund av covid-19 kan du få hjälp av en psykolog, psykoterapeut eller en nätläkare.

Om du bor i Stockholms Län erbjuder Karolinska Institutet just nu ett kostnadsfritt KBT-program där du lär dig hantera din oro och ångest i samband med covid-19. Läs mer om det här.

Källor:

Publicerad: 18 september 2020 kl 13:30
Uppdaterad: 15 september 2023 kl 16:18

25 Kommentarer

2020-11-12

wijnanda skrev:

Jag vil gärna beställa en covid test hemma. Hur gör jag?

2022-12-20

Gubben skrev:

Det du gör är att du får göra precis som alla andra gör som är i behov av vårdkontakt! Du kontaktar din familjeläkare/Vårdcentral via 1177.se och riktar din fråga till dem, Men! Generellt gäller att det är du själv eller anhörig eller vän till dig som kan åka och hämta dessa Covid-19 tester på vårdcentralen.

2020-11-13

Hej Wijnanda!

Tack för din fråga! Hur man beställer hem ett covid-19 test beror lite på hur det funkar i din region. Du kan läsa mer på 1177.se där du väljer din region: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/.

2021-01-24

Daniel skrev:

Hade Covid-19 våren 2020 och konstaterades ha antikroppar i början oktober. Inte varit sjuk i något annat sedan i våras men känner mig fortfarande sliten och har dålig återhämtning (engelska uttrycket ”short of breath” är klockrent) när jag försöker träna någon form av konditionsträning. Finns det någon form av medicin, kosttillskott eller ni rekommenderar? Är +50 och annars van att träna mkt.

2021-01-26

Hej Daniel!

Tack för din fråga! Tyvärr är vi på Vården.se inte utbildad vårdpersonal och kan därför inte ge dig några specifika rekommendationer kring kost eller läkemedel utöver det vi skrivit i blogginlägget. Vi hänvisar dig till din vårdcentral för att få råd kring just dina behov.

Vi önskar dig lycka till!

2021-01-30

Yasmine skrev:

Hej! Min fråga är: Jag har haft covid nu i drygt 5 veckor. Var i riktigt dåligt skick i ca 2 veckor, kräktes mycket och smärta i huvudet utöver det vanliga med hosta, andningssvårigheter. Sen när jag blev bättre så är jag feberfri några dagar och sen kommer det tillbaka. Senaste veckan har det varit varje dag med feber och huvudvärk. Undrar om detta är normalt? Är jag fortfarande smittsam? Är det detta som kallas långtidscovid? Väldigt trött med. Är det vanligt att corona kommer och går så här mycket? Supertacksam för svar!

2021-02-01

Hej Yasmine!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Det du beskriver låter som vanliga besvär som man kan uppleva efter att man först blivit smittad med covid-19, vilket du kan läsa mer om på 1177.se: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/besvar-efter-covid-19/.

Angående ifall du är smittsam, så kan du läsa på 1177.se att du kan smitta så länge du har symtom. Mer kan du läsa här: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/covid-19-coronavirus/

2021-01-31

mineta skrev:

Jag är diagnostiserad med covid 19 sedan 6 dagar tillbaka. Det har gått hyfsat bra utan feber med täppt i nässan trött och högre blodtryck. Idag däremot svettades jag sjukdomkänsla är mer påtagligt. Är det normalt?

2021-02-02

Hej Mineta!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Då covid-19 är fortfarande en ny sjukdom så uppdateras vanliga symtom kontinuerligt. Du kan till exempel läsa mer om det på 1177.se: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/covid-19-coronavirus/.

Det 1177 rekommenderar att du bör söka vård om du plötsligt blir sämre, eller om du får andningsbesvär trots att du vilar.

Hoppas det besvarade din fråga!

2021-01-31

Felicia skrev:

Var positiv i covid december 2020, har sedan dess har extremt ont i huvudet (varje dag) samt ont i öron och hals. Har ni några tips för att lindra detta? Kan man få någon hjälp av vården? Kan covid utveckla tex bihåleinflammation? Har en snart 2 åring och en 7 veckors bebis som jag ammar, längtar tillbaka till de normala livet nu som jag ej kan leva pga saliga smärtor.

2021-02-02

Hej Felicia!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Det vi därför skulle rekommendera dig är att kontakta 1177 Sjukvårdsrådgivning där du kan prata direkt med en sjuksköterska som kan ge dig tips för hur du ska lindra just dina smärtor.

2021-05-17

Eva skrev:

Hej, fick Astras vaccin,spruta 1 i början på mars.
Positiv covid-19 slutet mars början april.
Om och när bör spruta 2 tas?

2021-06-08

Hej Eva!

Tack för din fråga! Ta kontakt med vårdgivaren som du fick vaccinet av, eller din vårdcentral, för att ta reda på när du ska ta nästa dos.

2021-05-19

En trött person skrev:

Hej,jag är 16 och har haft efterverkningar av covid under 3 månader jag har fortfarande ont i huvudet till och från och känner mig ofta väldigt trött. På kvällarna brukar det bli bättre men sen blir det ofta sämre igen, vad ska jag göra för att bli helt återställd?

2021-06-08

Hej!

Tack för din fråga! Vad tråkigt att höra att du fortfarande inte mår bra efter covid-19. Det låter som postcovid, som vi nämner i texten ovan. Ta del av våra tips i inlägget. Vill du ha fler konkreta råd kan du läsa mer på 1177 Vårdguiden: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/besvar-efter-covid-19/. Om du fortfarande inte mår bättre, eller om det begränsar ditt liv, rekommenderas det att du ringer 1177 för sjukvårdsrådgivning alternativt tar kontakt med din vårdcentral för att få hjälp.

Vi önskar dig lycka till!

2021-07-11

Inger skrev:

Diagnostiserad med covid-19 2/12021. Hade inga märkbara symtom. Efter tre veckor gjorde jag ett test som visade att jag hade antikroppar. Nu till min fråga: Efter en tid började jag tappa hår och svettas mycket i nackhåren.
Min frisör sa att håret skulle ha växt ut till hösten. Detta stämmer, då jag ser att det växt ut en 7-8 cm.
Men svettningarna i nackhåren, vet man hur länge man ska dras med dem. Kan ju inte tvätta håret varje dag.😔

2021-08-07

Mikael skrev:

Har haft svår corona i maj 2020, men har sedan ca 1-2 veckor varit extremt trött orkeslös illamående yrsel, legat och sovit långa stunder, nedsatt smak. Orkar knappt sitta uppe. ingen feber. Får mera yrsel när jag rör på mig. är orolig över detta. Hoppas att få svar på vad det kan vara.

2021-10-28

Gyllenskepp skrev:

Nu yrsel och trötthet. Kan inte gå utan stöd ute. Vad händer?

2022-01-16

Kristina skrev:

Det låter som en vanlig biverkning av vaccinet.

2021-08-26

Kakariki skrev:

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Det vi därför skulle rekommendera dig är att kontakta 1177 Sjukvårdsrådgivning. Vi heter vården.se men vi kan inget om vård

2022-01-25

Sara skrev:

Får en person komma och hälsa på hos en som sitter i karantän om personen som vill hälsa på precis blivit frisk från covid

2022-01-31

Hej Sara!

Tack för din fråga. Vården.se är inte en vårdgivare utan driver endast söktjänsten http://www.varden.se. Det betyder att vi inte har någon direkt koppling till enskilda vårdgivare, regioner eller 1177 Vårdguiden och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor.

Du kan alltid gå in på Folkhälsomyndighetens hemsida för att få aktuell information om rekommendationerna: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/

I annat fall rekommenderar vi att du vänder dig till 1177 Vårdguiden för rådgivning.

2022-05-12

Tomasz Michałowski skrev:

It isn’t often that you come across a article like this one. We’ll be sure to check back in to see what’s changed. Thank you for taking the initiative to write that article.

2022-09-16

Lisbeth skrev:

Har nyss haft covid-19 är 62-år min undran är när kan jag vaccinera mig med 4-dosen, hur länge ska jag vänta?

2023-11-14

Hamsa skrev:

Hej!
Finns det fortfarande restriktioner kring hur länge man bör vara hemma när man har testat positivt för Covid? Och vad gäller det för familjemedlemmar?