Tips och råd till dig som fått covid-19

2020-09-30 | coronaviruset covid-19

Har du blivit smittad av coronaviruset? Kanske har du precis blivit sjuk eller så har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Covid-19 har många likheter med en förkylning eller en influensa. Några av de vanligaste symtomen är hosta, feber, snuva samt andningsbesvär. Har du någon av dessa symtom är det mycket viktigt att du stannar hemma.

Vad kan jag själv göra för att lindra symtomen vid covid-19?

Har du fått lindriga besvär så finns det olika saker du själv kan göra för att besvären ska kännas bättre.

• Drick mycket vatten och ät regelbundet. Ett vanligt symtom är förändrad smak, vilket kan påverka matlusten. Försök att äta och dricka på regelbundna tider så att du inte drabbas av vätskebrist.
  • Vila. Om du har feber är det viktigt att du vilar. Det är däremot viktigt att du inte ligger still för länge. Försök att regelbundet resa dig upp och ta djupa andetag så att lungorna får arbeta.

• Läkemedel. Febernedsättande medicin och nässprej med koksaltlösning kan underlätta symtom som feber och nästäppa.

• Undvik rökiga miljöer. Rök irriterar luftvägarna vilket gör att vissa av dina symtom, såsom hosta, kan förvärras.

Hur länge måste jag vänta innan jag kan träffa andra människor?

Innan du får träffa andra är det viktigt att du:

• Är helt symtomfri.
  • Har varit feberfri i minst två dagar.
  • Att det har gått minst 7 dagar sen första dagen du fick symtom.
  • Att det har gått minst 14 dagar sen första dagen du fick symtom om du bor på äldreboende.
  • Att det har gått minst 21 dagar sen första dagen du fick symtom om du har varit allvarligt sjuk och fått vård på sjukhus.

När behöver jag kontakta vårdgivare?

De flesta som blir sjuka behöver inte uppsöka vård. Sjukdomen och symtomen går ofta över av sig självt. Men har du haft långvariga besvär eller besvär som plötsligt blivit värre så ska du kontakta en vårdcentral, jouröppen mottagning eller en akutmottagning.

Hur ser återhämtningen ut och hur mår man efter att man haft covid-19?

Det är individuellt hur man mår efter covid-19. Det kan bland annat bero på hur sjuk du har varit. Några av de vanligaste biverkningarna listar vi nedan.

• Trötthet. Det är mycket vanligt att man känner sig trött efter att man haft covid-19. Beroende på hur sjuk du har varit kan du känna dig trött i veckor eller månader efter att du har tillfrisknat. Det är viktigt att du fortsätter att röra på dig även om du känner dig trött och orkeslös.

• Behov av rehabilitering. Om du har varit allvarligt sjuk i covid-19 kan du behöva rehabilitering för att exempelvis stärka upp vissa muskler och minska tröttheten. Du kan bland annat söka dig till primärvårdsrehabilitering eller en fysioterapeut om du känner att du behöver hjälp med träning och rehabilitering.

• Psykisk ohälsa. Covid-19 har ökat oron bland många människor i samhället. Vissa som drabbas får en ökad risk för psykisk ohälsa. Har man varit isolerad eller fått intensivvård under en längre tid är det vanligt att man utvecklar depression eller PTSD. Om du lider av psykisk ohälsa på grund av covid-19 kan du få hjälp av en psykolog, psykoterapeut eller en nätläkare.

Om du bor i Stockholms Län erbjuder Karolinska Institutet just nu ett kostnadsfritt KBT-program där du lär dig hantera din oro och ångest i samband med covid-19. Läs mer om det här.

Källor:

Publicerad: 18 september 2020 kl 13:30
Uppdaterad: 30 september 2020 kl 08:37

Författare:

11 Kommentarer

2020-11-12

wijnanda skrev:

Jag vil gärna beställa en covid test hemma. Hur gör jag?

2020-11-13

Hej Wijnanda!

Tack för din fråga! Hur man beställer hem ett covid-19 test beror lite på hur det funkar i din region. Du kan läsa mer på 1177.se där du väljer din region: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/lamna-prov-och-fa-provsvar-om-covid-19/.

2021-01-24

Daniel skrev:

Hade Covid-19 våren 2020 och konstaterades ha antikroppar i början oktober. Inte varit sjuk i något annat sedan i våras men känner mig fortfarande sliten och har dålig återhämtning (engelska uttrycket ”short of breath” är klockrent) när jag försöker träna någon form av konditionsträning. Finns det någon form av medicin, kosttillskott eller ni rekommenderar? Är +50 och annars van att träna mkt.

2021-01-26

Hej Daniel!

Tack för din fråga! Tyvärr är vi på Vården.se inte utbildad vårdpersonal och kan därför inte ge dig några specifika rekommendationer kring kost eller läkemedel utöver det vi skrivit i blogginlägget. Vi hänvisar dig till din vårdcentral för att få råd kring just dina behov.

Vi önskar dig lycka till!

2021-01-30

Yasmine skrev:

Hej! Min fråga är: Jag har haft covid nu i drygt 5 veckor. Var i riktigt dåligt skick i ca 2 veckor, kräktes mycket och smärta i huvudet utöver det vanliga med hosta, andningssvårigheter. Sen när jag blev bättre så är jag feberfri några dagar och sen kommer det tillbaka. Senaste veckan har det varit varje dag med feber och huvudvärk. Undrar om detta är normalt? Är jag fortfarande smittsam? Är det detta som kallas långtidscovid? Väldigt trött med. Är det vanligt att corona kommer och går så här mycket? Supertacksam för svar!

2021-02-01

Hej Yasmine!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Det du beskriver låter som vanliga besvär som man kan uppleva efter att man först blivit smittad med covid-19, vilket du kan läsa mer om på 1177.se: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/besvar-efter-covid-19/.

Angående ifall du är smittsam, så kan du läsa på 1177.se att du kan smitta så länge du har symtom. Mer kan du läsa här: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/covid-19-coronavirus/

2021-01-31

mineta skrev:

Jag är diagnostiserad med covid 19 sedan 6 dagar tillbaka. Det har gått hyfsat bra utan feber med täppt i nässan trött och högre blodtryck. Idag däremot svettades jag sjukdomkänsla är mer påtagligt. Är det normalt?

2021-02-02

Hej Mineta!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Då covid-19 är fortfarande en ny sjukdom så uppdateras vanliga symtom kontinuerligt. Du kan till exempel läsa mer om det på 1177.se: https://www.1177.se/sjukdomar–besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19–coronavirus/covid-19-coronavirus/.

Det 1177 rekommenderar att du bör söka vård om du plötsligt blir sämre, eller om du får andningsbesvär trots att du vilar.

Hoppas det besvarade din fråga!

2021-01-31

Felicia skrev:

Var positiv i covid december 2020, har sedan dess har extremt ont i huvudet (varje dag) samt ont i öron och hals. Har ni några tips för att lindra detta? Kan man få någon hjälp av vården? Kan covid utveckla tex bihåleinflammation? Har en snart 2 åring och en 7 veckors bebis som jag ammar, längtar tillbaka till de normala livet nu som jag ej kan leva pga saliga smärtor.

2021-02-02

Hej Felicia!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Det vi därför skulle rekommendera dig är att kontakta 1177 Sjukvårdsrådgivning där du kan prata direkt med en sjuksköterska som kan ge dig tips för hur du ska lindra just dina smärtor.

2021-05-17

Eva skrev:

Hej, fick Astras vaccin,spruta 1 i början på mars.
Positiv covid-19 slutet mars början april.
Om och när bör spruta 2 tas?

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.