Tips och råd till dig som fått covid-19

Har du blivit smittad av coronaviruset? Kanske har du precis blivit sjuk eller så har du börjat återhämta dig? Oavsett vilket så ger vi dig våra bästa tips och råd på hur du lindrar symtomen, när du behöver söka vård och hur återhämtningen efter covid-19 kan se ut.

Covid-19 har många likheter med en förkylning eller en influensa. Några av de vanligaste symtomen är hosta, feber, snuva samt andningsbesvär. Har du någon av dessa symtom är det mycket viktigt att du stannar hemma.

Vad kan jag själv göra för att lindra symtomen vid covid-19?

Har du fått lindriga besvär så finns det olika saker du själv kan göra för att besvären ska kännas bättre.

• Drick mycket vatten och ät regelbundet. Ett vanligt symtom är förändrad smak, vilket kan påverka matlusten. Försök att äta och dricka på regelbundna tider så att du inte drabbas av vätskebrist.
  • Vila. Om du har feber är det viktigt att du vilar. Det är däremot viktigt att du inte ligger still för länge. Försök att regelbundet resa dig upp och ta djupa andetag så att lungorna får arbeta.

• Läkemedel. Febernedsättande medicin och nässprej med koksaltlösning kan underlätta symtom som feber och nästäppa.

• Undvik rökiga miljöer. Rök irriterar luftvägarna vilket gör att vissa av dina symtom, såsom hosta, kan förvärras.

Hur länge måste jag vänta innan jag kan träffa andra människor?

Innan du får träffa andra är det viktigt att du:

• Är helt symtomfri.
  • Har varit feberfri i minst två dagar.
  • Att det har gått minst 7 dagar sen första dagen du fick symtom.
  • Att det har gått minst 14 dagar sen första dagen du fick symtom om du bor på äldreboende.
  • Att det har gått minst 21 dagar sen första dagen du fick symtom om du har varit allvarligt sjuk och fått vård på sjukhus.

När behöver jag kontakta vårdgivare?

De flesta som blir sjuka behöver inte uppsöka vård. Sjukdomen och symtomen går ofta över av sig självt. Men har du haft långvariga besvär eller besvär som plötsligt blivit värre så ska du kontakta en vårdcentral, jouröppen mottagning eller en akutmottagning.

Hur ser återhämtningen ut och hur mår man efter att man haft covid-19?

Det är individuellt hur man mår efter covid-19. Det kan bland annat bero på hur sjuk du har varit. Några av de vanligaste biverkningarna listar vi nedan.

• Trötthet. Det är mycket vanligt att man känner sig trött efter att man haft covid-19. Beroende på hur sjuk du har varit kan du känna dig trött i veckor eller månader efter att du har tillfrisknat. Det är viktigt att du fortsätter att röra på dig även om du känner dig trött och orkeslös.

• Behov av rehabilitering. Om du har varit allvarligt sjuk i covid-19 kan du behöva rehabilitering för att exempelvis stärka upp vissa muskler och minska tröttheten. Du kan bland annat söka dig till primärvårdsrehabilitering eller en fysioterapeut om du känner att du behöver hjälp med träning och rehabilitering.

• Psykisk ohälsa. Covid-19 har ökat oron bland många människor i samhället. Vissa som drabbas får en ökad risk för psykisk ohälsa. Har man varit isolerad eller fått intensivvård under en längre tid är det vanligt att man utvecklar depression eller PTSD. Om du lider av psykisk ohälsa på grund av covid-19 kan du få hjälp av en psykolog, psykoterapeut eller en nätläkare.

Om du bor i Stockholms Län erbjuder Karolinska Institutet just nu ett kostnadsfritt KBT-program där du lär dig hantera din oro och ångest i samband med covid-19. Läs mer om det här.

Källor:

Publicerad: 18 september 2020 kl 01:30
Uppdaterad: 30 september 2020 kl 08:37

Författare: Karin Östlund

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.