Svenskarna tar tag i sin hälsa i början på året

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN JANUARI. Under årets första månad i 2020 kom sökandet efter vård igång igen efter en lugn december. Den absolut mest sökta vårdmottagningen var en gynekologmottagning i Stockholms innerstad. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

”Sökningen efter vård i januari är åter tillbaka på en mer normal nivå, efter att vi sett ett lägre söktryck i december. Detta är helt normalt eftersom alla har kommit tillbaka från julledigheten. Vi väntar fortfarande på att trycket ska öka i samband med typiska vinteråkommor som kräksjuka och influensa", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte vi vård under januari

Under januari månad sökte över 380 000 svenskar efter vård på Vården.se, en ökning med 10 % sedan december. Jämfört med december har följande vårdkategorier ökat mest i sökningarna: ögonsjukvård (+59 %), audionomer (+52 %), gynekolog (+51 %) och ortoped (+50 %). I hela Sverige var Gynekologmottagningen Hötorgscity i Stockholm den mest sökta vårdmottagningen i januari.

"Vi kan se att alla kategorier återgått till normala söknivåer. Det som är intressant är ökningen i kategorierna för ögonsjukvård och audionomer. Kanske är det nyårslöften om att man äntligen ska ta tag i sin syn och hörsel under det nya året som ligger bakom ökningen," säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

De fem vanligaste sökningarna var (december inom parentes): Husläkare/vårdcentral 94 000 (76 000)
Gynekolog 33 700 (22 500)
Tandläkare 22 500 (16 000)
Ögonsjukvård 11 300 (7 000)
Rehab 10 500 (7 500)

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i januari:

Husläkare/vårdcentraler

Jourtandläkare hos Abbas Dental, Helsingborg
Abbas Dental, Helsingborg
Tandläkarteamet Göta Lejon, Stockholm

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99 Elias Wästberg, Presskontakt, Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 - 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vi samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Varje månad hjälper vi över 350 000 besökare att hitta rätt vård. www.varden.se

11:41 - 21 feb, 2020

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!