Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Hur påverkar alkohol träningen?

Att alkohol påverkar oss negativt medan träning påverkar oss positivt är nog något som de flesta är medvetna om. Men hur påverkar egentligen alkoholen träningen? Ska man träna när man har druckit? Ger träningen samma effekt om man tar en öl efteråt? Vi besvarar några av de vanligaste frågorna.

Människor skålar med olika drinkar

Hur påverkas kroppen när vi dricker alkohol?

Alkohol, även i ganska små mängder påverkar kroppen på många olika sätt, vilket kan ge utslag när vi sedan tränar. När vi dricker försämras vår motorik, muskelkraft och reaktionsförmåga. Vi sover också sämre när vi har druckit alkohol, vilket minskar vår återhämtningsförmåga, och risken för vätskebrist ökar med vårt alkoholintag. Ju mer alkohol man dricker desto mer påtagliga blir de negativa effekterna och allra bäst är naturligtvis att avstå från alkoholen helt.

Kan träning kompensera ett stort alkoholintag?

Men om träning är positivt för kroppen, och alkohol negativt, går det då att kompensera de negativa effekterna genom att träna? Nej, inte egentligen. Även om träningen är bra så minskar den till exempel inte risken att bli beroende och många andra negativa effekter som ett stort intag av alkohol för med sig. Det enda som eventuellt kan sägas kompenseras är kalorierna som vi får i oss via alkoholen, eftersom vi kan förbränna dem när vi tränar. Men det gäller främst för den som bara dricker lite.

Tjej är ute och springer

Träning och alkohol är bättre än ingen träning alls

Även om man inte kan kompensera de negativa effekterna av alkohol betyder det inte att träningen inte har någon effekt eller att du bör avstå träningen. Att dricka mycket alkohol och träna är fortfarande bättre än att dricka mycket men inte träna alls. Även om effekten av träningen kommer att försämras av alkoholintaget, försvinner den aldrig helt.

Om du tränar innan du ska dricka är det bra att komma ihåg att din återhämtningsförmåga och förbränning försämras av alkoholen. Om du ska träna efter att du druckit får träningen sämre effekt, men gör ändå nytta. Om du däremot fortfarande känner dig påverkad ska du avstå träningen tills du mår bättre, för att undvika skador.

Välj rätt typ av träning när du har druckit

Istället för att undvika träningen helt när du har druckit är det en bättre idé att fundera på vilken typ av träning du ska välja. Eftersom alkohol påverkar vår koordination, motorik och reaktionsförmåga bör du undvika träning som utmanar teknik, eller lagsporter där du behöver ha bra överblick. Enklare träningsformer, som ett lugnt löppass eller en cykelrunda är att föredra. Generellt påverkas konditionssporter mindre av alkohol än styrketräning, där effekterna kan sitta i flera dagar efter att du har druckit.

Källor:
www.omsystembolaget.se/kropp-halsa/alkohol-och-traning
iform.se/halsa/hur-mycket-paverkas-traningen-av-alkohol
www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-paverkar-alkohol-din-traning

15:39 - 17 jun, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!