Lista sig – Så väljer du vårdcentral

Att alltid gå till samma vårdgivare är en trygghet som många uppskattar. Genom att lista dig på en vårdcentral får du kontinuitet i din vård och kan träffa samma läkare vid varje besök, i den mån det är möjligt. Här berättar vi mer om vad det innebär att lista sig och hur du går tillväga om du skulle vilja byta vårdcentral.

Vad innebär det att lista sig?

Vårdcentralen är dit du i första hand vänder dig för att få vård i Sverige. Där kan du få hjälp med icke-akuta besvär och remiss vidare i de fall du behöver mer specialiserad vård. När du listar dig betyder det att du väljer en fast vårdcentral där du får din huvudsakliga vård.

Du kan lista dig på vilken vårdcentral som helst i hela Sverige, både landstingens egna och privata vårdgivare, så länge de har avtal med landstinget. Även om du har listat dig på en specifik vårdcentral kan du fortfarande söka vård hos andra vårdgivare.

Väntrum med skylt om att lista sig

Fördelar med att lista sig

Du måste inte vara listad på en vårdcentral, men det finns många fördelar med det. Något som många uppskattar är att få en kontinuitet i sin vård, genom att man besöker samma vårdcentral varje gång man behöver hjälp. Det finns också möjlighet att få en fast läkarkontakt, så du träffar samma läkare regelbundet, i den mån det är möjligt. Detta kallas ibland för husläkare eller familjeläkare.

När du väljer själv kan du också hitta en vårdcentral som passar för just dina behov. Det kan till exempel vara att mottagningen ligger nära jobbet eller att du kan får hjälp på ett språk som du förstår. Ibland kan det också vara så att läkarbesöket kostar mindre när du är listad på vårdcentralen eller att du kan få en tid snabbare.

Hur gör jag för att lista mig?

För att lista dig behöver du meddela det till den vårdcentral som du vill gå till. Det kan du göra på lite olika sätt. Ofta får du fylla i en blankett som du lämnar till vårdcentralen, men vissa vårdgivare erbjuder också möjligheten att lista sig på plats.

Om du vill lista dig digitalt kan du göra det genom att logga in på Mina Vårdkontakter. Eftersom listningen är personlig behöver varje familjemedlem anmälas separat. På vården.se finns det en knapp som heter ”Lista dig” på de vårdgivare som du kan lista dig hos.

Går det att byta vårdcentral när man listat sig?

Det kan finnas många anledningar att vilja byta vårdcentral. Du kanske har flyttat och vill ha din vårdgivare lite närmre, eller du kanske inte är helt nöjd med den vård du har fått på din nuvarande vårdcentral. Oavsett anledning kan du när som helst välja att byta, och det kan du göra hur många gånger du vill. Du byter enkelt genom att lista dig på en ny vårdcentral. Då försvinner automatiskt listningen från den vårdcentral som du gått hos tidigare.

Tandläkare håller i en modell av tänder

Andra typer av vårdval

Förutom att du kan lista dig hos en vårdcentral finns det också andra typer av vårdgivare där du kan välja en fast mottagning. Till exempel är det vanligt att lista sig hos en tandläkare, så du får regelbundna kallelser till undersökning. Du väljer oftast också en fast barnavårdscentral eller en barnmorskemottagning att gå till. Precis som när du listar dig hos en vårdcentral har du alltid möjlighet att byta till en annan mottagning senare.

09:21 - 28 feb, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!