Frågor och svar om RS-viruset

Frågor och svar om RS-viruset

2022-06-21 | Barn och Gravid

De flesta av oss, inte minst småbarnsföräldrar, har nog hört talas om det så kallade “RS-viruset”. Men vad är egentligen RS-viruset? Och hur skyddar man bäst sitt barn mot smitta? Vi på Vården.se har pratat med barnmorskan Sofie, från Mama Mia, och vår egen husläkare Dr. Mikael, för att reda ut ett och annat frågetecken kring RS-viruset.

Vad är RS-viruset?

RS-viruset, eller respiratoriskt syncytial virus, är ett virus som sätter sig på lungor och luftvägar. För vuxna och äldre barn ter sig RS-viruset oftast som en vanlig förkylning eller lindrigare luftvägsinfektion. Men för bebisar och småbarn kan det vara allvarligt, och ibland leda till att intensivvård krävs.

“Det är små barn som är känsliga, upp till kanske fem års ålder. De som är yngre än ett år är den gruppen som är absolut känsligast för RS-viruset”, säger Dr. Mikael.

Symtom på RS-viruset hos barn

Hos små barn kan RS-viruset framkalla symtom som slem i näsan, feber och stark hosta som kan hålla i sig i flera veckor. Symtomen kan leda till andningssvårigheter, som i sin tur gör att barnet har svårt att få i sig mat, menar barnmorskan Sofie.

“Slemmet är så segt att barnet blir helt igentäppt i näsan. När barnet ammas, eller äter med munnen, så måste det andas med näsan. Kan barnet inte det, för att det är tjockt med snor, så får det inte i sig mat. Då blir barnet, som redan är trött av infektionen, ännu tröttare”.

När är det säsong för RS-viruset?

RS-viruset är en vinterinfektion som kan börja redan i september och pågå ända fram till mars.

“RS brukar komma vartannat år tidigt på säsongen, och vartannat år sent på säsongen. Men det kan man fråga sin BVC-sköterska om. De är bäst uppdaterade på hur det ser ut gällande RS-virus olika säsonger”, säger Sofie.

Under pandemin covid-19 har det dock sett annorlunda ut, menar Dr. Mikael.

“RS viruset var ju nästan helt obefintligt förra säsongen, precis som influensan. Det var väldigt låg infektionsfrekvens förra året, av skäl som inte kan ha gått någon förbi. Vi har varit väldigt duktiga med hygienen och att isolera oss, så det är ju inte bara spridningen av covid-19 som har hindrats, utan även andra virus förstås.”

Hur smittar RS-viruset?

RS-viruset är inte luftburet på samma sätt som till exempel vattkoppor eller influensa, utan förs vidare genom kontaktsmitta eller droppsmitta. Det vill säga att man kan bli smittad genom att bli nyst på, ta direkt i en RS-smittad person eller ta i ett föremål som varit i kontakt med en smittad person. Både barnmorskan Sofie och Dr. Mikael menar att man ska vara försiktig med vilka ens barn träffar under RS-säsongen.

“Det är viktigt att förkylda personer inte är i närheten av nyfödda bebisar. Man bör vara försiktig med att gå på stormarknader eller åka kollektivt bland massa folk med bebisen under RS-säsongen. Folk ska inte hosta och nysa i närheten”, förklarar Sofie.

“Om man har ett litet barn, och så kommer mormor hem och ska gulla med barnet och snörvlar eller har hosta – då är det nej på det. Jag vet hur gulligt det är, men ni får vänta. Jag vill inte ha sjuka små barn”, säger Dr. Mikael.

När ska man söka vård?

Om ditt barn har svårt att andas, äta eller dricka så bör du söka vård. Detta gäller också om ditt barn är under 3 månader och har feber. Du kan få hjälp på en vårdcentral eller en öppen jourmottagning, och du kan alltid ringa 1177 för rådgivning kring symtom. Där kan du också få hjälp med var du kan söka vård.

Lyssna på vår podcast “Utforska Vården med Doktor Mikael” för mer information om RS-viruset

Här kan du hitta alla Mama Mias mottagningar

Källor

1177 Vårdguiden (RS-virus hos barn)

1177 Vårdguiden (Infektioner hos barn)

Utforska Vården med Doktor Mikael

Publicerad: 21 februari 2022 kl 08:00