Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

Dags för semester? Skaffa reseintyg inför sommarens utlandsresa!

2022-06-29 | Covid-19, Vaccination

För de allra flesta blir det en sommar i Sverige igen, men det har också öppnats nya möjligheter för de som är sugna på att resa utomlands. För att vistelsen ska bli optimal behöver du känna till de regler som gäller för varje enskilt land. Vi har sammanfattat det viktigaste så att du kan semestra tryggt i år.

Vilka tester ska jag ta för att få ett reseintyg?

Med resande följer ansvar, både för din och andras skull. Det är viktigt att du är frisk innan du reser utomlands eftersom många länder har strikta inreseregler. För att förhindra smittspridning måste du ha testats negativt för corona eller kunna styrka att du är vaccinerad med ett godkänt reseintyg.

Reseintyget bygger på att du tar ett test som visar om du har en pågående coronainfektion. Om du inte har några symtom kan du ta ett antigen-test, även kallat snabbtest. Testet mäter virusmängden i din kropp och kan därför fastställa om du har covid-19.

Om du har sjukdomssymtom ska du ta ett PCR-test för att ta reda på om du insjuknat i covid-19.Du kan vända dig till flera kliniker för att beställa ett hemtest eller be sjukvårdspersonalen hjälpa dig. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att alla som kommer hem från utlandet testar sig för corona. Du bör undvika att träffa andra i en veckas tid.

Behöver jag vaccinera mig mot corona innan jag reser utomlands?

Många länder kräver att du ska kunna visa ett intyg på att du är vaccinerad, ett så kallat covidbevis, tillgängligt från juli 2021. Ett digitalt covidbevis skaffar du genom att logga in på E-hälsomyndigheten med BankID. Covidbeviset kommer sedan finnas i din digitala brevlåda. I beviset står:

• Ditt namn
  • Utfärdandedatum
  • Giltiga vaccineringar

Coronarestriktionerna i Sverige och Europa varierar

Förutom att det finns nationella och lokala restriktioner inom Sverige, så skiljer sig olika länders regler och riktlinjer åt. I Sverige följer invånarna Folkhälsomyndighetens rekommendationer som uppdateras i enlighet med aktuell smittspridning.

För mer information om förutsättningarna på ditt semestermål rekommenderas du att besöka hemsidan Sweden Abroad. Det finns länder som kräver att du sitter i karantän vid inresa. Var även uppmärksam på att olika regler kan gälla när du passerar flera gränser för att komma till din slutdestination. Smittläget i landet kan förändras och nya regler riskerar att införas, vilket innebär att hemresan kan bli krånglig. I dagsläget har Utrikesdepartementet (UD) valt att häva inreseförbudet till flera länder men listan kan komma att uppdateras. Du finner den aktuella informationen hos UD här.

Vad behöver jag tänka på under resan?

Självklart är det viktigt att kunna slappna av och ha roligt på sin semester, men tänk också på att vara försiktig. Ha gärna handsprit med dig i väskan och håll avstånd till andra. Se också till att bära munskydd enligt lokala anvisningar och tvätta händerna noga och ofta. Är du osäker på hur du använder munskyddet? Läs gärna vår guide. Om olyckan är framme eller om du skulle bli sjuk på resan finns det hjälp få. Beställ EU-kortet kostnadsfritt hos Försäkringskassan och få rätt till sjukvård i hela EU/EES.

UD erbjuder ett smart verktyg för alla som vill veta mer om sin semesterdestination. I deras app Resklar hittar du nyttig reseinformation om landet och kontaktuppgifter till svenska ambassaden. Du uppdateras om aktuella händelser med smidiga pushnotiser i din mobil.

Med dessa punkter hoppas vi att du är bättre förberedd inför utlandsresan och kan unna dig välförtjänt avkoppling!

Källor:

E-hälsomyndigheten Covidbevis