Funderar du på tandställning?

Hos Folktandvården kan barn, ungdomar och vuxna få hjälp med tandreglering (ortodonti). Tandreglering har som syfte att förbättra tändernas läge och hur de möts när du biter ihop. Att korrigera tänderna kan minska risken att få större besvär i framtiden.

tandreglering-vården.se

Vilka behöver tandreglering?

Det är vanligt att barn och ungdomar har någon typ av problem med tänderna. Det kan till exempel vara att tänderna inte växer fram, de sitter snett eller för tätt, eller att de inte passar ihop vid sammanbitning. Tandreglering rekommenderas då bland annat för att förbättra bettets funktion eller för att göra tandraden jämnare. Om ett barn är i behov av tandreglering upptäcks det oftast av tandläkaren när barnet är i växelbett, det vill säga när hen har börjat få sina permanenta tänder men har en del mjölktänder kvar.

Behov av tandreglering förekommer också hos vuxna och det kan ses vid en vanlig tandläkarundersökning. Det kan till exempel behövas om gommen eller tandköttet skadas, eller när det finns risk för det. Det kan också användas för att underlätta insättning av tandproteser eller i kombination med en käkoperation. Men många vuxna genomför tandreglering av estetiska skäl för att rätta till ojämna tänder.

Vad kostar tandreglering för barn?

Alla barn och ungdomar som bedöms vara i behov av tandreglering erbjuds kostnadsfri behandling till och med året de fyller 21. I den kostnadsfria barn- och ungdomstandvården ingår behandling av bettavvikelser som tandläkaren anser kan medföra funktionella svårigheter eller risk för vävnadsskada och därför kräver tandställning.

Det tandläkaren och slutligen specialisttandläkaren som avgör om behandlingen kommer att vara kostnadsfri. Barnet får då ett vårderbjudande, en ”tandregleringscheck”, som landstinget bekostar. Om ditt barn inte får landstingsfinansierad tandreglering får ni bekosta vården själva.

tandreglering-barn

Vad kostar tandreglering för vuxna?

Som vuxen (över 21 år) bekostar du din tandreglering själv. Vad behandlingen kostar är individuellt och beror på hur omfattande tandreglering som behövs och vilken metod som ska användas. En tandreglering med traditionell tandställning kostar ungefär 17 000–33 000 kronor för en käke och mellan 27 000–41 000 för två käkar. Tandreglering med osynlig tandställning på insidan av tänderna är något dyrare och kostar 23 000 mer för en käke, 36 000 för två käkar.

I vissa fall kan du som vuxen få en del av behandlingskostnaden från Försäkringskassan. Vid riktigt stora tandställnings- och sammanbitningsproblem och vid vävnadsskador omfattas nämligen tandregleringsbehandlingen av det statliga tandvårdsstödet.

Första steget till tandreglering

Tandreglering utförs oftast av en tandläkare som är specialist inom ortodonti. Innan du får tandställning gör tandläkaren en noggrann undersökning av bettet, käkarna och ansiktet. Då tas röntgenbilder på tänder samt käkarna och ett avtryck av dina tänder görs med en mjuk massa. Av massan tillverkas sedan en form och ur formen framställs en gipsmodell. Dina tänder och ditt ansikte blir också fotograferat. Med hjälp av gipsmodellen, fotografierna och röntgenbilderna gör tandläkaren därefter en analys och ger förslag på en behandling.

Hur lång tid just din tandregleringsbehandling tar är individuellt och beror på hur ovanligt problemet är och vilka önskemål du har. Det kan därför ta allt från några månader upp till flera år, men vanligast är 1,5–2,5 år.

tandställning-modell

Olika varianter av tandreglering

Det finns huvudsakligen två olika typer av tandställningar: avtagbara och fastsittande. En avtagbar tandställning används oftast om du har enklare bettavvikelser eller om du fortfarande har kvar en del mjölktänder. Ibland ska den avtagbara tandställningen sitta på dygnet runt med undantag för när du ska äta eller borsta tänderna, och ibland används den bara på kvällen och under natten.

Fastsittande tandställning används oftast för att flytta tänderna och sitter fast på tänderna dygnet runt. Det finns två varianter av fastsittande tandställning: den traditionella som sitter på framsidan av tänderna och den ”osynliga” som sitter på baksidan av tänderna.

Åtgärder i kombination med tandreglering

Det är vanligt att behöva ta bort tänder i samband med tandregleringen för att få ett bra slutresultat. Om det bara är lite trångt räcker det oftast med att skapa plats genom att bredda eller förlänga tandbågen. Ibland måste dock tandregleringen kombineras med en operation där käkarnas ställning ändras. Det kan till exempel vara om överkäken och underkäken har vuxit olika mycket och gjort att tänderna inte alls stämmer vid sammanbitning.

tandreglering-tänder

Efter din tandreglering

När du avslutat behandlingen tar det ungefär 1 år för tänderna att stabilisera i det nya läget och tänderna måste hållas på plats. Det görs antingen med en avtagbar plastskena som används på natten eller en tunn tråd som limmas direkt på baksidan av framtänderna. Vilken typ som väljs beror på hur tänderna har stått från början och hur stor risken är att tänderna flyttas tillbaka. Eftersom tänderna och bettet, precis som andra delar av kroppen, förändras med åldern behöver du ha plastskenan eller tråden under lång tid, ibland hela livet, för att resultatet ska stå sig.

Boka tid hos Folktandvården för tandreglering

Folktandvården har funnits i Sverige i över 75 år och drivs av varje landsting. På Folktandvårdens runt 800 kliniker kan stora som små får hjälp med allt inom tandvård; förebyggande tandvård, allmäntandvård, specialisttandvård och medicinsk tandvård.

folktandvården-logotyp

För att få tandreglering hos Folktandvården kan du vända dig direkt till någon av deras ortodontimottagningar eller kontakta allmäntandvården som sedan hjälper dig vidare.

Kontakta Folktandvården hos Vården.se!

Text: Moa Wikström

08:57 - 24 feb, 2017

14 Kommentarer

• 18:31 - 29 maj, 2020
    Anisa skrev:

Hej jag har tappat en tand längst till höger och jag känner mig inte bekväm med och att jag gärna vill ha tandställning

• 06:58 - 01 jun, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Anisa! Det bästa är att rådfråga din tandläkare, så kan de hjälpa dig vidare med det. Vill du hitta en ny tandläkare kan du använda vår söktjänst: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till! Vänligen, Vården.se

• 08:26 - 28 maj, 2020
    Alva skrev:

Hej jag är en tjej på 16 år. Jag har väldigt snea tänder både uppe och nere. Mår väldigt väldigt dåligt över detta och har aldrig fått hjälp. Det är minst 1 tand både uppe och nere som behövs tas bort.

• 09:26 - 29 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Alva! Vad tråkigt att höra. Det du ska göra är att fråga din tandläkare om rådgivning. Om du behöver leta efter en ny tandläkare, kan du söka efter en hos oss här: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vi önskar dig lycka till! Vänligen, Vården.se

• 09:08 - 23 maj, 2020
    Melani skrev:

Hej jag är en 15 åring tjej som har sneda tänder uppe och nere. Jag blir mobbad på grund av mina tänder och Jag har varit hos tandläkaren men inget händer. Min syster har liknande problem men hon kan inte bita eftersom att hon har stora hug tänder, hon var också hos er men de kontaktade aldrig tillbaka.

• 14:19 - 27 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Melani! Det var tråkigt att höra. Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför rekommenderar vi dig att vända dig till din tandläkare för rådgivning om en eventuell tandställning. Om du vill hitta en ny tandläkare, kan du leta efter en i vår söktjänst: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till önskar vi på Vården.se.

• 13:06 - 19 maj, 2020
    Malva skrev:

Hej! Jag är 16 år gammal och har massor av gluggar på övre tandrad. Jag trivs inte alls med mina tänder utseende mässigt och det gör även ont då jag ofta fastnar med min överläpp i mellan tänderna. Hur kan jag gå till väga?

• 14:03 - 25 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Malva! Vi rekommenderar dig att ta kontakt med din tandläkare för rådgivning kring detta. Det är tandläkaren som kan bedöma om ditt problem kan lösas med en tandställning eller på annat sätt. Om du behöver leta efter en ny tandläkare, kan du söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till! Vänligen, Vården.se

• 12:05 - 17 maj, 2020
    Angelica skrev:

Hej. Jag är 26 år och frågade när jag var runt 14 om jag kunde få hjälp att fixa mina framtänder för på båda sidorna så har de två tänderna där hamnat bakom mina framtänder och att ena framtanden är lite sned så att tandköttet är lite mindre på ett ställe, men jag fick ett nej och att jag själv skulle då få betala om jag ville fixa mina tänder. När jag äter och det så fastnar min underläpp emellan framtänderna och tänderna bakom så jag biter hål på läppen. Jag tycker inte om att le för jag ser bara mina tänder som en stor kanin och mår dåligt av det. Varför kan man inte få hjälp med det man vill ha när man är yngre, nu får jag ju som sagt betala allt själv för jag är vuxen, vart ska man få dem pengarna ifrån.

• 07:23 - 19 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Angelica! Vad tråkigt att du känner att du inte fick tillräcklig hjälp med dina tänder när du var yngre. Om du lider av problem i munnen där du behöver ha tandställning, så kan du få hjälp med detta av Försäkringskassan. Läs mer här: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/tandvardsstod. Du kan bara få ersättning genom högkostnadsskyddet om din tandläkare är ansluten till det statliga tandvårdsstödet, och det är sedan tandläkare som bedömer om ditt problem berättigar det här stödet. Vill du hitta en ny tandläkare? Du kan söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vänligen, Vården.se

• 17:17 - 09 maj, 2020
    Mally skrev:

Hej, om man har korsbett. Finns de tandställning till de då för stör mig rätt mycket på de. Och jag är 17 år men får inte sån bra hjälp av folktandvården så undrar om man kan få de gratis genom någon annat sätt

• 13:13 - 11 maj, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Mally! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Men vad gäller din önskan om tandställning - enligt 1177 Vårdguiden så kan barn och vuxna upp till 23 år få kostnadsfri tandreglering om de har en bettavvikelse som gör det svårt att tugga och bita. Mer information hittar du här: https://www.1177.se/behandling--hjalpmedel/tandvard/tandstallning---tandreglering/ Du får ta kontakt med en tandläkare för att veta mer. En lista på tandläkare hittar du hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vänligen, Vården.se

• 12:24 - 01 apr, 2020
    Fartun A skrev:

Hej jag har svårt att le det beror på att jag mellanrum på tänderna. Jag har varit hos folktandvård i 2019 men dem hjälpte inte mig så jag tänkte Maila er och hjälpa mig.

• 12:32 - 01 apr, 2020
      Vården.se svarade:

Hej Fartun! Vad tråkigt att du inte fått hjälp med det. I vår söktjänst kan du leta efter en tandreglerare som erbjuder tandställning: https://www.varden.se/hitta/tandregleringtandstallning-t. Lycka till! Vänligen, Vården.se

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!