Funderar du på tandställning?

Funderar du på tandställning?

2023-08-25 | Tandvård

Hos Folktandvården kan barn, ungdomar och vuxna få hjälp med tandreglering (ortodonti). Tandreglering har som syfte att förbättra tändernas läge och hur de möts när du biter ihop. Att korrigera tänderna kan minska risken att få större besvär i framtiden.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Vilka behöver tandreglering?

Det är vanligt att barn och ungdomar har någon typ av problem med tänderna. Det kan till exempel vara att tänderna inte växer fram, de sitter snett eller för tätt, eller att de inte passar ihop vid sammanbitning. Tandreglering rekommenderas då bland annat för att förbättra bettets funktion eller för att göra tandraden jämnare. Om ett barn är i behov av tandreglering upptäcks det oftast av tandläkaren när barnet är i växelbett, det vill säga när hen har börjat få sina permanenta tänder men har en del mjölktänder kvar.

Behov av tandreglering förekommer också hos vuxna och det kan ses vid en vanlig tandläkarundersökning. Det kan till exempel behövas om gommen eller tandköttet skadas, eller när det finns risk för det. Det kan också användas för att underlätta insättning av tandproteser eller i kombination med en käkoperation. Men många vuxna genomför tandreglering av estetiska skäl för att rätta till ojämna tänder.

Tandborste

En vinkelborste med spetsklippt tipp gör det enklare att nå svåråtkomliga tandytor när man borstar tänderna, vilket passar utmärkt för tandställning och implantat. Köp här för endast 43 kronor!

Vad kostar tandreglering för barn?

Alla barn och ungdomar som bedöms vara i behov av tandreglering erbjuds kostnadsfri behandling till och med året de fyller 23. I den kostnadsfria barn- och ungdomstandvården ingår behandling av bettavvikelser som tandläkaren anser kan medföra funktionella svårigheter eller risk för vävnadsskada och därför kräver tandställning.

Det tandläkaren och slutligen specialisttandläkaren som avgör om behandlingen kommer att vara kostnadsfri. Barnet får då ett vårderbjudande, en ”tandregleringscheck”, som landstinget bekostar. Om ditt barn inte får landstingsfinansierad tandreglering får ni bekosta vården själva.

tandreglering-barn

Vad kostar tandreglering för vuxna?

Som vuxen (över 23 år) bekostar du din tandreglering själv. Vad behandlingen kostar är individuellt och beror på hur omfattande tandreglering som behövs och vilken metod som ska användas. En tandreglering med traditionell tandställning kostar ungefär 17 000–33 000 kronor för en käke och mellan 27 000–41 000 för två käkar. Tandreglering med osynlig tandställning på insidan av tänderna är något dyrare och kostar 23 000 mer för en käke, 36 000 för två käkar.

I vissa fall kan du som vuxen få en del av behandlingskostnaden från Försäkringskassan. Vid riktigt stora tandställnings- och sammanbitningsproblem och vid vävnadsskador omfattas nämligen tandregleringsbehandlingen av det statliga tandvårdsstödet.

Första steget till tandreglering

Tandreglering utförs oftast av en tandläkare som är specialist inom ortodonti. Innan du får tandställning gör tandläkaren en noggrann undersökning av bettet, käkarna och ansiktet. Då tas röntgenbilder på tänder samt käkarna och ett avtryck av dina tänder görs med en mjuk massa. Av massan tillverkas sedan en form och ur formen framställs en gipsmodell. Dina tänder och ditt ansikte blir också fotograferat. Med hjälp av gipsmodellen, fotografierna och röntgenbilderna gör tandläkaren därefter en analys och ger förslag på en behandling.

Hur lång tid just din tandregleringsbehandling tar är individuellt och beror på hur ovanligt problemet är och vilka önskemål du har. Det kan därför ta allt från några månader upp till flera år, men vanligast är 1,5–2,5 år.

tandställning-modell

Olika varianter av tandreglering

Det finns huvudsakligen två olika typer av tandställningar: avtagbara och fastsittande. En avtagbar tandställning används oftast om du har enklare bettavvikelser eller om du fortfarande har kvar en del mjölktänder. Ibland ska den avtagbara tandställningen sitta på dygnet runt med undantag för när du ska äta eller borsta tänderna, och ibland används den bara på kvällen och under natten.

Fastsittande tandställning används oftast för att flytta tänderna och sitter fast på tänderna dygnet runt. Det finns två varianter av fastsittande tandställning: den traditionella som sitter på framsidan av tänderna och den ”osynliga” som sitter på baksidan av tänderna.

Åtgärder i kombination med tandreglering

Det är vanligt att behöva ta bort tänder i samband med tandregleringen för att få ett bra slutresultat. Om det bara är lite trångt räcker det oftast med att skapa plats genom att bredda eller förlänga tandbågen. Ibland måste dock tandregleringen kombineras med en operation där käkarnas ställning ändras. Det kan till exempel vara om överkäken och underkäken har vuxit olika mycket och gjort att tänderna inte alls stämmer vid sammanbitning.

tandreglering-tänder

Efter din tandreglering

När du avslutat behandlingen tar det ungefär 1 år för tänderna att stabilisera i det nya läget och tänderna måste hållas på plats. Det görs antingen med en avtagbar plastskena som används på natten eller en tunn tråd som limmas direkt på baksidan av framtänderna. Vilken typ som väljs beror på hur tänderna har stått från början och hur stor risken är att tänderna flyttas tillbaka. Eftersom tänderna och bettet, precis som andra delar av kroppen, förändras med åldern behöver du ha plastskenan eller tråden under lång tid, ibland hela livet, för att resultatet ska stå sig.

Boka tid hos Folktandvården för tandreglering

Folktandvården har funnits i Sverige i över 75 år och drivs av varje landsting. På Folktandvårdens runt 800 kliniker kan stora som små får hjälp med allt inom tandvård; förebyggande tandvård, allmäntandvård, specialisttandvård och medicinsk tandvård.

För att få tandreglering hos Folktandvården kan du vända dig direkt till någon av deras ortodontimottagningar eller kontakta allmäntandvården som sedan hjälper dig vidare.

Du hittar en lista på tandreglerare här.

Källor

1177 Vårdguiden

Publicerad: 24 februari 2017 kl 08:57
Uppdaterad: 25 augusti 2023 kl 14:08

69 Kommentarer

2020-04-01

Fartun A skrev:

Hej jag har svårt att le det beror på att jag mellanrum på tänderna. Jag har varit hos folktandvård i 2019 men dem hjälpte inte mig så jag tänkte Maila er och hjälpa mig.

2020-04-01

Vården.se skrev:

Hej Fartun! Vad tråkigt att du inte fått hjälp med det. I vår söktjänst kan du leta efter en tandreglerare som erbjuder tandställning: https://www.varden.se/hitta/tandregleringtandstallning-t. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-05-09

Mally skrev:

Hej, om man har korsbett. Finns de tandställning till de då för stör mig rätt mycket på de. Och jag är 17 år men får inte sån bra hjälp av folktandvården så undrar om man kan få de gratis genom någon annat sätt

2020-05-11

Vården.se skrev:

Hej Mally! Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi är inte utbildad medicinsk personal. Men vad gäller din önskan om tandställning – enligt 1177 Vårdguiden så kan barn och vuxna upp till 23 år få kostnadsfri tandreglering om de har en bettavvikelse som gör det svårt att tugga och bita. Mer information hittar du här: https://www.1177.se/behandling–hjalpmedel/tandvard/tandstallning—tandreglering/ Du får ta kontakt med en tandläkare för att veta mer. En lista på tandläkare hittar du hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vänligen, Vården.se

2020-05-17

Angelica skrev:

Hej.
Jag är 26 år och frågade när jag var runt 14 om jag kunde få hjälp att fixa mina framtänder för på båda sidorna så har de två tänderna där hamnat bakom mina framtänder och att ena framtanden är lite sned så att tandköttet är lite mindre på ett ställe, men jag fick ett nej och att jag själv skulle då få betala om jag ville fixa mina tänder. När jag äter och det så fastnar min underläpp emellan framtänderna och tänderna bakom så jag biter hål på läppen. Jag tycker inte om att le för jag ser bara mina tänder som en stor kanin och mår dåligt av det. Varför kan man inte få hjälp med det man vill ha när man är yngre, nu får jag ju som sagt betala allt själv för jag är vuxen, vart ska man få dem pengarna ifrån.

2020-05-19

Vården.se skrev:

Hej Angelica! Vad tråkigt att du känner att du inte fick tillräcklig hjälp med dina tänder när du var yngre. Om du lider av problem i munnen där du behöver ha tandställning, så kan du få hjälp med detta av Försäkringskassan. Läs mer här: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/tandvardsstod. Du kan bara få ersättning genom högkostnadsskyddet om din tandläkare är ansluten till det statliga tandvårdsstödet, och det är sedan tandläkare som bedömer om ditt problem berättigar det här stödet. Vill du hitta en ny tandläkare? Du kan söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vänligen, Vården.se

2020-09-04

Jackie skrev:

Samma grej hände mig. Jag frågade tandställning fast jag hade överbett och krokiga tänder i underkäken. När jag blev ”vuxen”, då börja då rekommendera tandställningen men såklart måste jag betala skit mkt pengar.
Nu vet jag inte vad jag ska göra

2020-05-19

Malva skrev:

Hej!
Jag är 16 år gammal och har massor av gluggar på övre tandrad. Jag trivs inte alls med mina tänder utseende mässigt och det gör även ont då jag ofta fastnar med min överläpp i mellan tänderna.

Hur kan jag gå till väga?

2020-05-25

Vården.se skrev:

Hej Malva! Vi rekommenderar dig att ta kontakt med din tandläkare för rådgivning kring detta. Det är tandläkaren som kan bedöma om ditt problem kan lösas med en tandställning eller på annat sätt. Om du behöver leta efter en ny tandläkare, kan du söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-05-23

Melani skrev:

Hej jag är en 15 åring tjej som har sneda tänder uppe och nere. Jag blir mobbad på grund av mina tänder och Jag har varit hos tandläkaren men inget händer. Min syster har liknande problem men hon kan inte bita eftersom att hon har stora hug tänder, hon var också hos er men de kontaktade aldrig tillbaka.

2020-05-27

Vården.se skrev:

Hej Melani! Det var tråkigt att höra. Vården.se är en samlingssajt för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför rekommenderar vi dig att vända dig till din tandläkare för rådgivning om en eventuell tandställning. Om du vill hitta en ny tandläkare, kan du leta efter en i vår söktjänst: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till önskar vi på Vården.se.

2020-05-28

Alva skrev:

Hej jag är en tjej på 16 år. Jag har väldigt snea tänder både uppe och nere. Mår väldigt väldigt dåligt över detta och har aldrig fått hjälp. Det är minst 1 tand både uppe och nere som behövs tas bort.

2020-05-29

Vården.se skrev:

Hej Alva! Vad tråkigt att höra. Det du ska göra är att fråga din tandläkare om rådgivning. Om du behöver leta efter en ny tandläkare, kan du söka efter en hos oss här: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Vi önskar dig lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-06-15

Adam skrev:

Hej, jag är en kille som fyller 15 år nu i höst. Jag har väntat på tandställning i flera år men jag har börjat tänka mer på utseendet nu. Jag läste om två olika sorters “osynliga” tandställningar. Den ena som är som en vanlig fast den fästs på insidan istället, och den andra som bara en genomskinlig skena. Är någon ov dessa två tillgänglig för någon i min ålder och isåfall, ingår det i gratis tandvård under 21 år?

2020-06-18

Vården.se skrev:

Hej Adam! Gratis tandvård gäller till och med det år du fyller 23 – det har vi nu uppdaterat i blogginlägget. Du kan få tandställning kostnadsfritt om din tandläkare bedömer att du har problem med tänderna eller bettet. Det kan du läsa mer om här: https://www.1177.se/behandling–hjalpmedel/tandvard/tandstallning—tandreglering/. Det finns som du säger olika typer av tandställning, men du måste kontrollera med din tandläkare om det ingår i din tandvård eller om det kostar. Vänligen, Vården.se

2020-06-30

ChriStian skrev:

Hej
Jag är 16 år gammal och jag vill ha tandställning men jag vet faktiskt inte om det ska vara fri eller inte. Mellan mina främre tänderna har jag en svarv och typ 2 andra tänder som är dåliga. Min fråga är … ska jag få den gratis eller? Tack

Vården.se skrev:

Hej Christian! Du kan få tandställning kostnadsfritt om din tandläkare bedömer att du har problem med tänderna eller bettet. Det är alltså något du måste rådfråga din tandläkare om. Vänligen, Vården.se

djehan skrev:

hej, jag är en 14 årig tjej som vill skaffa tandställning men är osäker om man kan få det om man endast har många gluggar vid nästan alla tänder?

Vården.se skrev:

Hej Djehan! Det är tandläkaren som bedömer om du ska ha tandställning eller inte. Man sätter främst tandställning om man bedömer att du har ett problem med tänderna eller bettet. Om du inte har det, men ändå vill ha tandställning, kan det bli så att du/dina föräldrar i så fall bekosta det själv. Det bästa är att du rådfrågar din tandläkare direkt. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-07-13

carina skrev:

Hej,
Vår familj har bott utomlands i 10 år och min dotter som nu är 18år har fått sin tandreglering utomlands. Hon fick dra ut 4 tänder och sedan pågick regleringen i över 2 år. Nu har vi sedan ett år flyttat tillbaka till Sverige. Den plastskena som håller tänderna på plats efter regleringen fick min dotter även den utomlands. Den har nu spruckit. Går det att få en ny skena hos en tandläkare i Sverige och blir det någon kostnad? Själva tandregleringen är ju avslutad och det är bara en ny skena hon behöver.

2020-07-28

Vården.se skrev:

Hej Carina! Barn och unga under 23 år har fri tandvård (som du kan läsa mer om här: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/fri-tandvard-for-barn-och-unga/) så hennes skena bör ingå i den avgiftsfria tandvården. Kolla detta med hennes tandläkare här i Sverige. Om hon/ni inte har någon ny tandläkare, kan ni hitta en här i vår söktjänst: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-07-27

Linnea skrev:

Hey! Jag är en 21 årig tjej som skulle fått tandställning för ca 3år sen men nekade då till att ha de då jag var rädd men känner nu att jag verkligen verkligen behöver för mina tänder är så snea och det är trångt. Kan jag fortfarande få det gratis?

2020-07-28

Vården.se skrev:

Hej Linnea! I Sverige har vi fri tandvård för barn och unga upp till året du fyller 23. Det kan du läsa om här: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/fri-tandvard-for-barn-och-unga/. Därför är det nog bra att du hör av dig till din tandläkare nu för tandställningen, och du kan alltid fråga dem vad som gäller. Lycka till! Vänligen, Vården.se

2020-08-25

Maru skrev:

Hej jag undrar om tandställning till vuxna är ingår i högkostnadsskydd..tack

2020-08-26

Hej Maru!

I regel betalar vuxna själva för sin tandställning. Det kan däremot ingå i högkostnadsskyddet för tandvård om du problem med bettet, så att du till exempel biter dig i gommen så att du får sår, eller om du inte kan sluta läpparna för att tänderna står ut för mycket. Du kan läsa mer om vad som gäller här: https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/kostnader-och-ersattningar-inom-tandvard/tandvard-nar-du-ar-over-23-ar—statligt-tandvardsstod/.

2020-09-07

Marie skrev:

Hej! Jag har raka tänder på övre käken, men problem i underkäken. Där är det en tand framför allt som hamnat lite utanför. Det är alltså bara 3 tänder som ”påverkas” ungefär. Under besök hos tandläkare har de endast en gång nämnt tandställning lite löst. Jag känner inte att det är ett alternativ om jag måste ha tandställning på båda käkar eftersom det inte märk så mycket. Men finns det möjlighet att bara ha tandställning på underkäken?

2020-09-08

Hej Marie!

Tack för din fråga! Att antingen ha tandställning i båda eller en av käkarna beror på hur mycket bettet ändras på grund av de justeringar man behöver göra på de tänder man vill fixa till. Du måste fråga din tandläkare, alternativt en specialist inom tandreglering, som kan bedöma om du skulle behöva i både under- och överkäken eller bara i en av dem. Lycka till!

2021-03-06

Filippa skrev:

Hej! Jag har likadanes problem, jag har lite överbett men inte mycket, mina läppar går ändå ihop bra. Men också på underkäken är mina tänder längst fram lite snea visa sitter för tajt så att en av mittentänderna på underkäken pekar mer in mot munnen istället för att sitta rak, samma med tanden brevid. Mina huggtänder på underkäken e också lite uttryckts på ena kanten men inte mycket. Jag har velat ha tandställning mest för att få som raka. Dom är inte jätte snea men ändå lite + lite överbett. Jag har inte vågat fråga min tandläkare om det skulle krävas/om jag skulle kunna få tandställning, men dom har heller inte påpekat de. Har sagt någon gång till mina föräldrar att jag vill ha tandställning en dom har inte direkt lyssnat så noga!

2021-03-06

Filippa skrev:

Fortsättning av kommentar: Om jag har haft uppe min mun en stund så har jag även svårt att stänga min käke o min helt då min underkäke tar emot mot min överkäke!

2020-09-16

Nbal skrev:

Hej! Jag bor i Ludvika och har dröjt två år för att träffa en specialist inom tandreglering. När jag har träffat den specialist har han sagt att jag kommer att få min tandregleing efter 3år alltså 2023. Enligt läkare som har sagt att det finns i dalarna län finns endast två specialist inom tandreglering och det bör att vänta. Nu är min väntetid 3 år till. Jag är nu 18 år. Kan jag få hjälp med tandreglering i annan län exempelvis Västerås??

2020-09-21

Hej Nbal!

Tack för din fråga! Du får söka behandling i ett annat län om du vill. Däremot kan det uppstå frågor kring debitering och hur det fungerar med hemmalänet och betalning av behandling. Det du kan göra är att fråga exempelvis en klinik i Västerås för vägledning i detta, så kan de hjälpa dig vidare. Glöm inte att du kan söka på en tandreglerare i vår söktjänst: http://www.varden.se. Lycka till!

2020-09-20

Linda skrev:

Hej! Jag fyller snart 18 år, i Oktober. Har sneda tänder där vissa sitter lite över andra och är ojämna. När jag bitre syns inte min nedre tandrad på grund av mina korta tänder längst bak. Jag måste även bita väldigt hårt för att tugga. Finns det möjlighet för mig att fortfarande få gratis tandreglering eller kommer det kosta?

2020-09-21

Hej Linda!

Tack för din fråga! Det bästa är att du vänder dig till din tandläkare för råd. Om hen anser att ditt problem med bettet behöver åtgärdas med tandställning så kan du få det kostnadsfritt. Fri tandvård gäller fram till att man är 23 år. Lycka till!

2020-10-20

Sam skrev:

Hej! Jag är en tjej på 15 år som stått på kö för tandställning i nästan 3 år. Mina tänder är ganska raka förutom när det kommer till framtänderna. Mina två framtänder sticker upp jättemycket så när jag ler ser min överläpp överdrivet stort och svullet ut. Jag har varit osäker sen tonåren och pga de så ler jag inte och skrattar utan att dölja det bakom min hand. När jag träffa en specialist så sa han att mina tänder var jättefina och att det inte behövdes tandställning. Jag vågade inte säga något för jag är inte social av mig så jag lät det vara så. Jag har försökt med mitt egna finger dra tillbaka mina framtänder bakåt vilket jag förståeligt vet att det är dåligt men jag kunde inte hindra mig. Vad kan jag göra?

2020-10-21

Hej Sam!

Vad tråkigt att du känner dig osäker över dina tänder. I Sverige har vi fri tandvård för barn och unga upp till året du fyller 23 år, så du kan få tandreglering gratis om din tandläkare anser att du behöver det. Om det är av estetiska skäl så måste du eller dina föräldrar tyvärr bekosta tandställningen själv. Vi rekommenderar att du berättar för din vanliga tandläkare om de besvär du upplever och kanske även att du får remiss till en annan tandregleringsspecialist för ett till utlåtande. Vi hoppas att det löser sig för dig!

2020-10-27

Ebba skrev:

Jag fick tandställning när jag var 12 och vid 14 års ålder blev behandlingen kvar och en sån där ståltråd sattes på över och underkäke bakom tänderna för att hålla dem på plats. Idag vid 20 års ålder gick den plötsligt av. Spelar rätten till gratis tandvård in då också om jag skulle behöva sätta in en ny?

2020-12-08

Asia skrev:

Hej, jag har en stor glugg i mina framtänder. Om jag skulle be om tandställning skulle jag få betala eller. Och jag är en ungdom

2020-12-09

Hej Asia!

Tack för din fråga! Det bästa är att du vänder dig till din tandläkare för råd. Om hen anser att du har ett problem med bettet eller med tänderna som behöver åtgärdas med tandställning, så kan du få det kostnadsfritt. Fri tandvård gäller fram till att man är 23 år. Men om du vill ha tandställning av estetiska skäl så måste du/dina föräldrar bekosta det själva.

2020-12-11

Lina skrev:

Hej. Jag ska få tandställning snart och min tandhygienist sa att jag kanske hade ett hål i tanden. Kan detta leda till att jag inte få ha tandställning alls? Kan jag fortfarande få tandställning?

2020-12-18

Hej Lina!

Tack för din fråga! Det bästa är att fråga din tandläkare som kan hjälpa dig vidare med din fråga om tandställning trots ett eventuellt hål.

2020-12-14

Joel skrev:

Hej. Jag har under stor del av min uppväxt haft snea tänder samt en tand som växer utanpå tandköttet. Under flera år blev jag nekad att ens besöka en specialist, eftersom mina tänder skulle bli bättre senare. Men när jag som 15 år gammal äntligen fick besöka specialisten blev jag uppsatt i kö för tandreglering. Kötiden då va 2 år. Jag är snart 19 år och min kötid bara förlängs hela tiden med 1 år i taget. Jag upplever att jag är i stort behov av tandreglering till min överkäke eftersom det inte bli bättre med mina tänder. Jag blir sällan kallad till den vanliga tandläkaren heller. Utan vanligtvis sker det med 2-3 års mellanrum. Vad ska jag göra?

2020-12-18

Hej Joel!

Tack för din fråga! Det bästa är att du bokar en tid direkt hos din tandläkare istället för att vänta på att bli kallad. Då kan du ta upp de besvär du upplever. Viktigt att komma ihåg är att om du vill ha tandställning av estetiska skäl så måste du eller dina föräldrar bekosta tandställningen själv. Men om tandläkaren eller en tandspecialist kommer fram till att du behöver en tandställning på grund av ett bettfel eller liknande, så kan du få det kostnadsfritt fram till året du fyller 23 år.

2021-01-02

Sonay skrev:

Det finns en krokig fram i två tänder. Måste jag betala för det här?

2021-01-04

Hej Sonay!

Tack för din fråga! Om din tandläkare anser att du har ett problem med bettet eller med tänderna som behöver åtgärdas med tandställning, så kan du få det kostnadsfritt. Fri tandvård gäller fram till att man är 23 år. Men om du vill ha tandställning av estetiska skäl så måste du eller dina föräldrar bekosta det själva.

2021-01-10

Anon skrev:

Hej! Jag är 22 år gammal och jag har stått i kö för tandreglering sen jag var 16(?) och påminner och frågar min tandläkare/tandhygienist om det vid varje regelbundna möte med dem men får aldrig något ordentligt svar tillbaka. Vet inte ens om jag står I kön längre. Vid det här laget börjar man nästan anta att tandvården väntar ut min ålder tills jag är över 23 då jag inte längre har gratis tandvård innan man börjar ta tag i det. Läser man kommentarsfältet får man inte direkt någon ljusare bild heller.
Det var ju iallafall skönt att veta att alla under 23 som behöver tandreglering kan få det gratis i socialistutopin Sverige.
Synd bara att det är ingen som får det.

2021-01-21

Safiya skrev:

hej! jagär en 14 årig tjej och har glugg mellan de två mittersta tänderna i överkäken,underkäken och kortläppband under överläppen. Jag har alltid velat ha tandställning men vet inte hur jag ska göra, ska jag ringa och boka tid? Isåfall vilket? Hur lång tid tills jag får en tid?Tack.

2021-01-22

Hej Safiya!

Tack för din fråga! Vi på Vården.se skulle rekommendera att du med hjälp av dina föräldrar tar kontakt med din tandläkare för att göra en bedömning om hur du skulle göra för att skaffa tandställning. Det är tandläkaren som kan svara på hur lång tid det tar och hur mycket det eventuellt skulle kosta. Om du/ni inte har en tandläkare idag kan du hitta en tandläkare och sortera på ort i denna lista:

2021-02-21

Emma skrev:

Hej! Jag är 17 år och skulle vilja ha tandställning. Jag har saxbett, trångt mellan tänderna och lite sneda tänder. Har problem med att ”tugga av” bitar när jag äter och har problem med ilningar med några tänder längst fram på grund av att de är utsatta för att vissa tänder sticker fram. Jag var hos tandläkaren för några år sedan men blev då nekad för tandställning. Jag undrar varför jag inte kan få tandställning om jag har problem? Och hur ska jag gå till väga? Tacksam för svar

Hej Emma!

Tack för din fråga! Vi på Vården.se är inte utbildad vårdpersonal och rekommenderar därför att du vänder dig till din tandläkare igen för en konsultation. Vanligtvis föreslås tandställning om det finns ett bettfel eller något annat fel på tänderna. Du kanske också kan vända dig till en annan tandläkare än sist för att få en andra bedömning.

2021-03-01

Ella skrev:

Jag står i kö för att få tandställning och min tandläkare har sagt att tanken är att jag ska ha på både över och underkäke. Min fråga är om jag kan välja att bara ha på överkäken? Min underkäke gör inte ont eller har några problem mer än estetiska och därför hade jag gärna bara haft på överkäken. Är det något jag sjölv får bestämma?

Hej Ella!

Tack för din fråga! När man har tandställning flyttar tänderna på sig, vilket gör att om tänderna flyttar i överkäken så kanske de inte passar med tänderna i underkäken, vilket gör att bettet känns konstigt. Därför har man ofta både i över- och underkäken för att se till att tänderna passar ihop. Men tandläkaren kan göra bedömningen att det inte behövs i underkäken, detta beror på hur mycket dina tänder kommer att flyttas. Därför rekommenderar vi att rådfråga din tandläkare om just ditt fall.

ella skrev:

Okej, tack för svar! Om det skulle vara så att min tandläkare tycker att jag ska även på undersöker för att bettet ska passa, är det ändå jag som i slutändan kan bestämma att jag bara vill ha på överkäke?

2021-03-13

Lisa skrev:

Hej jag heter lisa och är 13 år gammal. I överkäken sitter en av mina tänder på den andra – de sitter väldigt tätt. Asså den tanden som sitter på den andra är sne eftersom att den sitter på den andra. Det är väldigt jobbigt. Jag undrar om jag skulle behöva tandställning för själv så vill jag det för det är väldigt jobbigt att de sitter så tätt intill varandra.

2021-05-11

malva skrev:

Hej! Jag fyller 18 år snart och har så länge jag kan minnas haft mycket ångest kring mina mellanrum på övre käken. Bortsätt från att jag inte trivs med mina tänder och inte vill le osv, får jag även som ticks att sätta tungan mellan dessa mellanrum, vilket har gett upphov till att det ibland börjat blöda. Hur ska jag gå tillväga???
Har inte råd att betala så mycket pengar för en tandställning. Vore oerhört tacksam för svara.

2021-05-17

Emily skrev:

Jag har glesa tänder men inte tillräckligt för att få tandställningen enligt min tandläkare, men jag har mått dåligt över det i flera år. Jag kan inte skratta eftersom mina tänder syns och när det händer täcker jag med handen när jag skrattar (ser inte bra ut). När jag var liten var det värre och är nu 15 och mår fortfarande dåligt eftersom alla har redan haft sin tandställning och det ser bra ut, men jag blir den enda som har glesa tänder med världens glugg. Jag mår skit pga. av det och har sagt det till min tandläkare senaste gången jag gick dit och vi tog bilder som skulle skickas vidare osv. Har inte heller råd att köpa det lite problematiskt där…

2021-06-11

Yilun skrev:

Hej, När ni skriver att tandställning kostar efter att man blivit över 23, menar ni då att man får betala när man är äldre än 23 (24?) eller så fort man fyller 23?

2021-07-08

Hej!

Enligt Försäkringskassan så står det att om du är försäkrad i Sverige har du rätt till kostnadsfri tandvård till och med det år du fyller 23 år. Det år du fyller 24 år ska du betala tandvården själv, men du kan du få statligt tandvårdsstöd.

Mvh,

2021-09-12

Sultan Ali skrev:

Hej jag har svårt att le det beror på att jag har mellanrum på tänderna. Jag har varit hos folktandvård i 2019 men dem hjälpte inte mig så jag tänkte Maila er och hjälpa mig

2021-10-08

Hej Sultan,

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till den vårdgivare som du vill komma i kontakt med för att få hjälp.

http://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c kan du jämföra och boka en tandläkare som passar dig.

2021-10-19

Mar skrev:

sedan jag var barn sugde jag på tummen och jag skäms för att erkänna att jag fortfarande gör det när jag behöver sova ( fyller 18 i år) .Mitt överbett är inte så illa men mina tänder pekar så utåt att jag skäms att öppna munnen. Största problemet är att min gom är så smal att jag inte kan andas när jag har min tunga i rätt position (tunga upp mot gommen). Jag kan bara andas när min tunga pekar utåt mot mina framtänder eller ligger ned i munnen. Det gjorde mina framtänder värre och förstörde mina nedre? tänder också . Jag hörde att det finns en speciell behandling för detta, hur mycket kostar det? måste jag betala det själv. Går det att få behandling tillsammans med tandställning?

2021-10-20

Hej Mar,

Vad tråkigt att höra! Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor. Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till den vårdgivare som du vill komma i kontakt med för att få hjälp.

Om du behöver leta efter en tandläkare, kan du söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/tandl%C3%A4kare-c

2022-02-06

Bo skrev:

Hej! Om man får tandställning när man är 23 och ska ha den i 2,5 år (så man är över 23 innan behandlingen är färdig), kommer det då kosta när man blivit 23 eller kommer det fortfarande gratis eftersom behandlingen började innan man var 23?

2022-02-11

Hej Bo!

Vi på Vården.se är inga vårdgivare, utan driver endast vårdtjänsten http://www.varden.se/. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor om vad behandlingen kommer att kosta för dig.

Vi rekommenderar därför att du kontaktar den tandläkarklinik som du önskar att göra din tandreglering på, och rådfrågar dem om pris.

2022-05-22

XMC.pl skrev:

I am perpetually thought about this, thanks for posting .

2022-10-28

Walden skrev:

Hej, jag tog av min tandställning för typ 8-9nio år sedan, Och jag var tyvärr inte duktig med retainer på kvällerna. Och min fråga till er behöver jag göra om tandställning eftersom mina framtänderna ha gått tillbaka?

2023-01-06

Anita skrev:

Hej! Får tandhygienister jobba med tandreglering/ tandställning, isåfall vad gör de då och vad får de inte göra?

2023-03-07

Maryama skrev:

Hej jag har varit hos tandläkaren idag och hon sa att hon skulle få kolla med specialisttandläkaren om jag skulle få tandställning. Hur lång tid skulle det ta för att få tandregleringingen?