Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

Vitaminer och mineraler ger oss energi och näring och är viktiga för vårt välmående. Nu när vintern och mörkret gör sitt intåg i Sverige är det extra viktigt att få i sig rätt vitaminer för att undvika vitaminbrist. I vårt blogginlägg ger vi dig en liten guide till vitaminerna som håller dig pigg i vinter.

Det vanligaste sättet vi får i oss vitaminer är genom det vi äter. Eftersom vi behöver få i oss många olika typer av vitaminer så är det därför viktigt att vi äter en varierad kost. Utöver att äta varierad kost, så kan även vitamintillskott hjälpa dig att få i dig tillräckligt med vitaminer. Nedan listar vi vitaminerna du behöver lite extra av när vintermörkret knackar på.

A-vitamin

Vi behöver A-vitamin för att vår syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. A-vitaminer stärker bland annat synförmågan, mörkerseendet och immunförsvaret. A-vitaminbrist är ovanligt i Sverige, men i övriga världen är det ett stort problem.

A-vitamin finns i den här maten:

• Lever
  • Matfett
  • Rotfrukter och grönsaker som morötter, röd paprika och tomater
  • Mjölkprodukter

B-vitamin

B-vitamin hjälper muskler och nerver att fungera normalt. Vitaminet spelar även en stor roll för kroppens ämnesomsättning och energiproduktion. Har du brist på B-vitamin kan du bland annat känna dig trött, stressad, deppig och okoncentrerad. B-vitaminbrist kan även ge problem med huden och slemhinnorna och i vissa fall ge neurologiska symtom, såsom minnesproblem och domningar under fötterna.

B-vitamin finns i den här maten:

• Fisk
  • Kött
  • Skaldjur
  • Mjölk
  • Ost

C-vitamin

C-vitamin är vår vanligaste antioxidant. Brist på C-vitamin kan ge symtom såsom trötthet, svaghet och irritation. C-vitamin hjälper till att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad, ta upp järn från maten och stärker ditt immunförsvar.

C-vitamin finns i den här maten:

• De flesta grönsaker såsom röd paprika, broccoli och blomkål
  • Citrusfrukter
  • Bär

D-vitamin

D-vitamin bildas i huden när den träffas av solens strålar och lagras i kroppen. Under hösten och vintern är det därför viktigt att få i sig extra D-vitamin via kosten, då vi har så lite solljus i Norden under vinterhalvåret. D-vitamin bidrar bland annat till ett bra immunsystem och normal muskelfunktion. D-vitaminbrist kan leda till svagare skelett, trötthet och muskelsvaghet. Det är viktigt att inte få i sig för höga doser (max 100 mg om dagen) av D-vitamin, då det i stora mängder blir giftigt.

D-vitamin finns i den här maten:

• Fet fisk
  • Margarin
  • Mjölk
  • Kött

Järn

Järnbrist är väldigt vanligt och särskilt för dig har mens, är gravid eller har gett blod. Järn finns i blodets röda blodkroppar och transporterar syre i blodet. Om du lider av järnbrist kan du bland annat uppleva trötthet, försämrat immunförsvar, huvudvärk och hjärtklappning. Järn är giftigt om det tas i större mängder och därför bör järn i form av kosttillskott förvaras så att barn inte kan komma åt det.

Järn finns i den här maten:

• Inälvsmat såsom blodpudding och leverpastej
  • Nötter
  • Frön
  • Bönor
  • Ärtor

Källor:

Livsmedelsverket (Vitamin B12 och Vitamin C)

Apoteket Hjärtat

Life butiken

Apotea (D-vitamin och Järn

Svensk Provtagning

Publicerad: 20 november 2020 kl 14:32
Uppdaterad: 20 november 2020 kl 15:59

Författare: Karin Östlund

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.