Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

Vitaminerna som håller dig pigg i vinter

2023-01-12 | Allmän hälsa

Vitaminer och mineraler ger oss energi och näring och är viktiga för vårt välmående. Nu när vintern och mörkret gör sitt intåg i Sverige är det extra viktigt att få i sig rätt vitaminer för att undvika vitaminbrist. I vårt blogginlägg ger vi dig en liten guide till vitaminerna som håller dig pigg i vinter.

Det vanligaste sättet vi får i oss vitaminer är genom det vi äter. Eftersom vi behöver få i oss många olika typer av vitaminer så är det därför viktigt att vi äter en varierad kost. Utöver att äta varierad kost, så kan även vitamintillskott hjälpa dig att få i dig tillräckligt med vitaminer. Letar du efter vitaminer som piggar upp? Nedan listar vi vitaminerna du behöver lite extra av när vintermörkret knackar på.

A-vitamin

Vi behöver A-vitamin för att vår syn, hud och slemhinnor ska fungera normalt. A-vitaminer stärker bland annat synförmågan, mörkerseendet och immunförsvaret. A-vitaminbrist är ovanligt i Sverige, men i övriga världen är det ett stort problem.

A-vitamin finns i den här maten:

• Lever
  • Matfett
  • Rotfrukter och grönsaker som morötter, röd paprika och tomater
  • Mjölkprodukter

B-vitamin

B-vitamin hjälper muskler och nerver att fungera normalt. Letar du efter vitaminer mot trötthet kan B-vitaminer vara ett alternativ. Vitaminet spelar nämligen även en stor roll för kroppens ämnesomsättning och energiproduktion. Har du brist på B-vitamin kan du bland annat känna dig trött, stressad, deppig och okoncentrerad. B-vitaminbrist kan även ge problem med huden och slemhinnorna och i vissa fall ge neurologiska symtom, såsom minnesproblem och domningar under fötterna.

B-vitamin finns i den här maten:

• Fisk
  • Kött
  • Skaldjur
  • Mjölk
  • Ost

C-vitamin

C-vitamin är vår vanligaste antioxidant. Brist på C-vitamin kan ge symtom såsom trötthet, svaghet och irritation. C-vitamin hjälper till att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad, ta upp järn från maten och stärker ditt immunförsvar.

C-vitamin finns i den här maten:

• De flesta grönsaker såsom röd paprika, broccoli och blomkål
  • Citrusfrukter
  • Bär

D-vitamin

D-vitamin bildas i huden när den träffas av solens strålar och lagras i kroppen. Under hösten och vintern är det därför viktigt att få i sig extra D-vitamin via kosten, då vi har så lite solljus i Norden under vinterhalvåret. D-vitamin bidrar bland annat till ett bra immunsystem och normal muskelfunktion. D-vitaminbrist kan leda till svagare skelett, trötthet och muskelsvaghet. Det är viktigt att inte få i sig för höga doser (max 100 mg om dagen) av D-vitamin, då det i stora mängder blir giftigt.

D-vitamin finns i den här maten:

• Fet fisk
  • Margarin
  • Mjölk
  • Kött

Järn

Järnbrist är väldigt vanligt och särskilt för dig har mens, är gravid eller har gett blod. Järn finns i blodets röda blodkroppar och transporterar syre i blodet. Om du lider av järnbrist kan du bland annat uppleva trötthet, försämrat immunförsvar, huvudvärk och hjärtklappning. Järn är giftigt om det tas i större mängder och därför bör järn i form av kosttillskott förvaras så att barn inte kan komma åt det.

Järn finns i den här maten:

• Inälvsmat såsom blodpudding och leverpastej
  • Nötter
  • Frön
  • Bönor
  • Ärtor

Källor:

Livsmedelsverket (Vitamin B12 och Vitamin C)

Apoteket Hjärtat

Life butiken