Skillnaden mellan olika injektionsbehandlingar

Skillnaden mellan olika injektionsbehandlingar

2023-09-12 | Skönhet

Intresset är stort för injektionsbehandlingar. Men vad skiljer de olika klinikerna och preparaten åt? Vi har träffat injektionsexperten Stina Auer på en exklusiv intervju. Hon är injektionstekniker och har över tio års erfarenhet inom området.

Inlägget är reklam för Apoteket och innehåller annonslänkar

Injektionsteknikern Stina Auer
Foto: Elin Sylvan

Stina Auer är medicinsk behandlare och har under åren jobbat på tre olika stora kliniker i Stockholm. Stina har under tio års tid kontinuerligt vidareutbildat sig för att vara en tillförlitlig person i branschen.

– Jag fick intresse för läkarområdet och valde därför att läsa till sjuksköterska, säger certifierade injektionsteknikern Stina Auer. När jag var klar med min utbildning blev jag headhuntad och rekryterades till Stureplanskliniken i Stockholm.

Efter de flesta injektionsbehandlingarna bör man undvika solljus till en början. Är du exempelvis utomlands kan det därför vara bra att köpa någon form av solskyddsfaktor med SPF 50. Köp denna prisvärda solskyddsfaktorn för enbart 195 kr!

Skillnaden mellan de olika injektionspreparaten

Stina utför fillers- och botoxbehandlingar på patienter, men preparaten skiljer sig åt eftersom de används på olika områden. Botox innehåller en aktiv substans botulinumtoxin typ A och är ett muskelavslappnande medel. Botox är ett litet protein som injiceras ner i den muskelgrupp som man vill paralysera under ett antal månader. Med botox kan behandlaren få en muskel att slappna av så att patienten ser mer avslappnad och fräschare ut.

Fingertoppskänsla och kunskap är A och O när man jobbar med injektioner. Det är därför viktigt att den som injicerar vet var och hur hen ska sticka, då man behandlar nervområden.

Botox eller fillers?

Botox läggs oftast mellan ögonbrynen, i pannan, i horisontella linjer och för att minimera kråksparkarna kring ögonen. Att få bort sura mungipor, apelsinhy på hakan eller på halsen, är också områden där botox används. Men patienter kan även bli av med tandgnissling eller få bukt med utspända käkmuskler med hjälp av botox.

Om patienten vill bli fri från sina linjer med botox rekommenderar Stina att preparatet injiceras var tredje månad. När man blockerar en nervcykel får patienten avvakta med ny behandling i tolv veckor tills en ny nervcykel är igång. Därefter kan behandlingen göras var fjärde till var femte månad.

Kvinna-rynkor-öga

Vad är fillers? Produkter som ger volym heter fillers. Fillers används vanligtvis för att fylla kinderna, läpparna eller linjerna från näsan till munnen med fillers.

– Med fillers kan du modulera ansiktet, säger Stina. Du kan skapa något som du inte har, vilket du inte kan göra med botox.

Produkterna består i de flesta fall av stabiliserad hyaluronsyra som finns naturligt i människans kropp. Hyaloronsyra fungerar på så sätt att när det injicerats så binds den gamla hyaloronsyran samman och bildar ett mer bestående resultat. Fillers hållbarhet beror helt på var det injiceras och
vilka individuella förutsättningar patienten har. För att bibehålla resultatet krävs det att behandlingen upprepas. Efter första gången som fillers har injicerats görs en ny behandling ganska tätt inpå för att resultatet ska hålla längre.

Fillers rekommenderas inte till minderåriga, gravida, de som ammar, på extremt utseendefixerade personer och för de som lider av vissa sjukdomar.

Kollagen minskar med åren

Många använder injektioner för att se hälsosammare ut då huden har förlorat elasticitet och produktionen av kollagen har minskat.

– Jag gör inga konstiga behandlingar och vill alltid att resultatet ska se naturligt ut, säger Stina.

Stina brukar avråda alltför unga personer från att göra behandlingar för tidigt då många vill göra det av fel anledning. Kollagen är ett protein som håller ihop och stärker huden. Efter att man har fyllt 25 år minskar kollagen i huden med en procent per år. Därför behöver personer inte injicera varken botox eller fillers innan de fyllt 25 år.

Kvinna-skönhet-botox

Skillnaden mellan Juvederm och Restylane

Två av de mest välkända fillersmärkena i Sverige är Juvederm och Restylane. Stina berättar att det som sammankopplar dem båda är att de innehåller väldigt ren hyaloronsyra och är välbeprövade. Det som skiljer dem åt är att de är bundna på olika sätt i deras DNA, vilket gör att de verkar på olika sätt.

– När man har jobbat lika länge som jag har gjort, så vet jag vilken produkt som passar bäst på patientens behandlingsområde, säger Stina. Då har det ingen betydelse vilket av dessa två märken som används, jag tar den produkt som jag tror blir bäst på patienten.

Om man gör injektioner på en klinik som använder orena material och billiga produkter kan det i värsta fall leda till kroniska skador såsom blindhet, nervskador, förlamning eller invärtes skador.

Komplikationerna med botox

De vanligaste biverkningarna av botox är svullnad eller blåmärken. Allergi mot proteinet är extremt ovanligt men kan förekomma och då krävs det att det finns en adrenalinspruta i närheten av patienten.

Botox rekommenderas inte att göra på de som lider av muskelsjukdomar, använder antibiotika, eller äter andra typer av läkemedel som kan påverka nervsignalerna i musklerna. Det bör heller inte användas på de som är under 25 år (undantag görs), gravida, de som ammar eller har en infektion.

Uppföljning av resultat på patienter

Alla nya patienter som kommer till Stina bokas in på återbesök efter tre veckor oavsett vart de bor.

– I långa loppet är återbesök väldigt lönsamt, säger Stina. Hur ska jag som sköterska annars kunna veta om jag är nöjd med resultatet? Du måste vara din största kritiska källa, så jag granskar mina patienter om jag är nöjd med mitt jobb. Mitt varumärke ska representeras på ett positivt sätt.

Improvments by Stina Auer
Soft Lift by Stina Auer – Stina har lyft näsroten, fyllt ihåligheter under ögonen (Tear Through), fyllt ut kinderna lite samt läpparna och tinningarna, och gjort Botox mellan ögonbrynen och runt ögonen (kråksparkarna).

Priset varierar från klinik till klinik

De seriösa klinikerna tar högre priser då de använder säkrare produkter som det finns vetenskaplig forskning bakom. Vissa kliniker tar väldigt låga priser och som kund bör du vara observant på vilken klinik du går till, då många oseriösa kliniker ofta använder orena material.

Billigare produkter blir oftast dyrare i längden om patienten får komplikationer. Det förekommer att patienter söker hjälp på dyrare kliniker efter en komplikation, som i sin tur tar ut en avgift, vilket resulterar i att patienten måste betala för sin egna behandlingsläkning.

– Jag har valt att inte skriva ut mina priser för att patienterna inte ska förvirra sig för mycket, säger Stina. Många vet inte vad en ml innebär och därför är det bättre att jag förklarar det, rekommenderar mängd och ger en prisbild väl på plats.

Patienter ska alltid var noga med vilken klinik de väljer att gå till och du ska inte lockas för mycket av billiga priser. Dyra produkter behöver inte alltid vara bäst men Stina upplyser alla att inte utsätta sitt ansikte för något som kan ge allvarliga komplikationer.

Du kan gå in på Estetiska Injektionsrådet och söka på behandlares namn som du har tänkt gå till. Om behandlarens namn inte finns med på sidan kan du med säkerhet veta att hen inte har ett certifikat inom injektionsbehandlingar.

Läs mer på Stina Auers blogg här.

Publicerad: 26 december 2016 kl 10:15

Linus skrev:

Spännande!

2021-11-05

Linus skrev:

Hi there! I just want to offer you a huge thumbs up for the great information you have right here on this post. I will be coming back to your website for more soon.