Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Tema höst – Dags för D-vitamin?

Oktobermörkret har gjort sitt intåg här uppe i våra nordliga breddgrader, och många är de svenskar som rusat till apotek och hälsokost för att köpa årets ranson av D-vitamin-tillskott. Men varför är D-vitamin viktigt och vad händer om vi får brist? Och går det egentligen att få för mycket?

Kvinna i solsken

Solens vitaminer

Det är inte konstigt att just D-vitamin kallas solens vitamin. Detta klot ger nämligen upp till 90 procent av vårt D-vitamin-intag, som bildas genom en kemisk reaktion mellan UVB-strålarna och en typ av kolesterol som finns i vår hud. Under en dag av härlig svensk högsommar kan kroppen producera så mycket som 250 mikrogram D-vitamin. Livsmedelsverkets dagliga rekommendationer är tio mikrogram för barn och vuxna, och 20 mikrogram för äldre över 75 år.

Men problemet, främst för oss nordbor, är att överskottet endast kan lagras upp till en viss gräns: I perioden oktober till mars behöver de flesta av oss alltså hitta andra källor, eftersom brist på D-vitamin kan påverka vårt immunförsvar, vår benstomme och blodets kalciumnivåer. En del kan även uppleva lätt depression eller nedstämdhet under höst och vinter just på grund av för lite D-vitamin.

D-vitamin i maten

Livsmedelsverket listar fet fisk, ägg, kött, margarin och D-vitaminberikad mjölk som de viktigaste källorna till D-vitamin när det gäller mat och dryck. Dock varierar nivåerna mellan dessa källor: Ett glas mjölk ger till exempel cirka 1 mikrogram D-vitamin, medan en portion sill ger 10 mikrogram. Känner man att man inte får i sig tillräckligt via kosten kan ett tillskott behövas – till exempel om man är vegan eller kanske inte äter fisk.

Ett glas mjölk

Undantaget som bekräftar regeln?

Man brukar ju säga att kosttillskott aldrig kan ersätta mat, men ett tillskott av D-vitamin kan alltså vara nödvändigt, speciellt för vissa utsatta grupper. Äldre som vistas mycket inomhus, personer med heltäckande kläder och mörkhyade (som har ett naturligt skydd mot sol) behöver generellt tillskott av D-vitamin. Även alla barn under två år, och barn under fem som inte får berikade produkter rekommenderas tillskott för att nå upp till den dagliga dosen.

Går det att överdosera D-vitamin?

Det enkla svaret är att det helt enkelt beror på var D-vitaminet kommer ifrån. D-vitamin som kommer från solens strålar regleras ju av huden, och det är i stort sett omöjligt att få i sig för mycket via kosten. Däremot kan tillskott leda till farliga mängder D-vitamin – Efsa, europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, har satt en övre gräns för vuxnas D-vitamin-intag vid 100 mikrogram per dag.

Tre tips för D-vitamin-balans under höst/vinter!

Vårdguiden ger sammanfattningsvis tre råd för att hålla sig i fysisk och psykisk balans under våra mörka månader:

  • Ät fet fisk, ägg, kött, margarin och drick vitaminberikad mjölk.
  • Är du i behov av att ge kroppen en kick? Ta multivitamintabletter utöver maten så du även får i dig andra viktiga vitaminer.
  • Om det finns behov av större mängder D-vitamin – välj ett rent D-vitamintillskott.

Men som vanligt när det gäller råd om kosttillskott, hälsa och vitala vitaminer: Prata med din läkare för att få bättre koll på vad just du behöver för att må bra!

14:52 - 14 okt, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!