Tema mage: Matallergier hos vuxna

Det finns många olika magbesvär och i våra kommande blogginlägg kommer vi att berätta mer om några av dem. Vi börjar med matallergier, något som kan ge stora problem för den som drabbas. Här får du veta mer om vad som händer i kroppen när du är allergisk mot det du äter, och hur man kan utreda symtomen.

Ett fat med räkor

Vad är matallergi?

Matallergi, även kallad födoämnesallergi, betyder att du inte tål sådant som du äter eller dricker. Det som händer är att din kropps immunförsvar reagerar mot ämnen som du egentligen borde tåla, vilket startar en allergisk reaktion. Då frigörs bland annat ämnet histamin i kroppen, vilket gör att slemhinnor och hud rodnar och svullnar.

Matallergier kan ge många olika symtom. Det är vanligt att få problem med magen, som till exempel kräkningar, diarré, ont i magen eller förstoppning. Andra vanliga symtom är reaktioner på huden, som nässelutslag eller eksem. I vissa fall kan man drabbas av allergisk chock, så kallad anafylaxi, men det är mer ovanligt. Vid akuta allergiska reaktioner ska du alltid ringa 112.

All mat och dryck som innehåller protein kan orsaka allergier, och vanliga saker att vara allergisk mot är till exempel ägg, mjölk, soja, nötter, fisk och skaldjur.

Det är skillnad på allergi och överkänslighet

Du kan också vara överkänslig mot olika ämnen i mat, vilket kan ge liknande symtom som vid en allergi. Men skillnaden är att överkänslighet inte aktiverar immunförsvaret. Då rör det sig istället om att känsligheten för ett visst ämne är förhöjd i något av kroppens organ.

Ett exempel på en vanlig överkänslighet är laktosintolerans. Den beror på att tarmen saknar ett enzym som kan bryta ner laktosen, vilket orsakar allergiliknande symtom. Vi kommer att berätta mer om laktosintolerans i ett av våra kommande blogginlägg.

Olika sorters nötter

Hur vet jag då om jag är allergisk?

Om du misstänker att du lider av en matallergi bör du i första hand kontakta din vårdcentral, så att du kan få hjälp med en utredning. Vid utredningen går man igenom sjukdomshistoria och symtom, och vid behov tar man även blodprov eller pricktest. Ibland kan man också göra så kallade provokationer, där du får prova att äta det som du misstänks vara allergisk mot, för att se hur du reagerar.

Kan matallergi behandlas?

Det finns i nuläget inget botemedel mot matallergier. Det enda du kan göra för att slippa symtom är att undvika att få i dig det ämne du är allergisk mot. Det kan kännas tråkigt, och det kan vara svårt att lägga om sin kost. Men när du har fått en diagnos kan du bli erbjuden hjälp av en dietist, för att hitta alternativ till det du inte kan äta.

Källor:
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Matallergi
www.allergia.se/vad-du-bor-veta-om-matallergi

09:42 - 24 jan, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!