Så slipper du halsbränna under julen

Så slipper du halsbränna under julen

2022-10-24 | Allmän hälsa

Så här kring jul drabbas många av halsbränna, eftersom fet mat är en av orsakerna till att problemet uppstår. Att ha halsbränna är obehagligt och kan även vara smärtsamt. Men genom att förstå varför man drabbas kan man själv kan ändra sin livsstil och undvika de värsta besvären, eller se till att medicinera när det behövs.

Vad är halsbränna?

Halsbränna, även kallad magsaftsreflux, beror på att syra från magsäcken kommer upp i matstrupen och ger en brännande känsla. Orsaken är att magmunnen helt enkelt inte kan hålla tätt.

Halsbränna kan bero på olika saker. Till stor del handlar det om vad vi stoppar i oss. Fet och strak mat kan orsaka halsbränna, liksom rökning, alkohol och koffein. Är du överviktig löper du också en större risk att drabbas, och många gravida får problem med halsbränna i slutet av graviditeten, då trycket på övre magmunnen ökar.

Hur känner jag igen halsbränna?

Om du har en brännande känsla i bröstet, ont i övre delen av magen och sura uppstötningar är det tecken på att du drabbats av halsbränna. Man räknar med att ungefär en femtedel av Sveriges befolkning någon gång i livet drabbas av halsbränna. Oftast är det ofarligt men man kan ibland behöva medicinera för att komma tillrätta med besvären.

Kvinna tränar på gym

Hur undviker jag halsbränna?

Att undvika att få halsbränna handlar framför allt om livsstilsförändringar. Att träna regelbundet och att undvika viss typ av mat och dryck är oftast nyckeln till att slippa besvär. Så här kring jul kan det vara frestande att stoppa i sig lite för mycket, men det är bra att komma ihåg att mycket fet mat, alkohol och koffein kan bidra till att du drabbas av halsbränna.

Om du misstänker att du har halsbränna kan du försöka undvika att äta tre timmar innan du går och lägger dig och höja huvudändan på sängen, då besvären oftast förvärras när man ligger ner. Om det inte hjälper finns det också flera receptfria läkemedel som stabiliserar magsyran.

När ska jag söka vård?

Halsbränna är för det mesta ofarlig, men om du har svåra besvär, om besvären inte går över eller om du har upprepade besvär är det viktigt att kontakta din vårdcentral för att utesluta att det inte är något annat som är fel.

Källor
www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsbranna—magsaftsreflux-
www.lakemedelsboken.se/kapitel/mage-tarm/sjukdomar_i_matstrupe_magsack_och_tolvfingertarm.html?search=halsbr%C3%A4nna&id=b1_7#b1_7

Publicerad: 7 december 2018 kl 13:07
Uppdaterad: 24 oktober 2022 kl 09:53