Så undviker du smärta vid skrivbordet

Så undviker du smärta vid skrivbordet

Innehåll från Telge Rehab.
2022-06-22 | Rehabilitering

Så här efter semestern har många av oss kommit tillbaka till ett stillasittande jobb vid skrivbordet. Det är vanligt att man drabbas av smärta och stelhet, och det finns en hel del allvarliga risker kopplade till stillasittande. Telge Rehabs arbetsterapeuter ger dig råd och tips kring hur du kan undvika smärta och skador.

Riskerna med stillasittande arbete

Vi vet nog alla att stillasittande är dåligt för oss i längden. Men vad finns det egentligen för risker? Arbetsterapeuterna på Telge Rehab kan räkna upp flera. Ett av de vanligaste problemen är smärta i rygg och nacke, något som många av oss känner igen. Vi kan även få försvagade muskler och sämre koordination, balans och kondition.

Men vi kan påverkas på många fler sätt, som vi kanske inte tänker på. Exempelvis kan du bli mer känslig för stress och risken för att drabbas av depression ökar. Det finns även ökad risk att drabbas av övervikt, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Så motverkar du riskerna på jobbet

En grundförutsättning för att slippa problem är att ha en bra och ergonomisk arbetsplats. Höj- och sänkbart skrivbord, stol och datorskärm, liksom anpassat tangentbord och mus hjälper dig att hitta rätt arbetsställning och inte överanstränga muskler och leder.

Det är också viktigt att ta pauser. Telge Rehabs arbetsterapeuter rekommenderar att du inte ska sitta stilla mer än två timmar i sträck och att ändra hållning var 30:e minut. Du kan också ta mikropauser där du rör på dig: sträcker ut armar, axlar, rygg och ben. Det är bättre att ta flera korta pauser än en längre.

Se också till att utnyttja de möjligheter till rörelse som jobbet erbjuder! Gå till skrivaren, stå upp när du pratar i telefon eller med kollegor och ta trapporna istället för hissen. Det kan verka som små saker, men tillsammans gör de stor nytta.

Man stretchar vid skrivbord

Så motverkar du riskerna på fritiden

Det är viktigt att komma ihåg att det du gör utanför jobbet också påverkar ditt mående. Därför kan du motverka riskerna med stillasittande arbete även på fritiden. Det enklaste sättet är att se till att du tränar regelbundet. Vilken typ av träning du väljer kan du anpassa efter dina intressen, men arbetsterapeuterna på Telge Rehab rekommenderar 30 minuters måttlig till hög aktivitet per dag.

För att hålla dig motiverad att träna kan du se till att sätta realistiska, långsiktiga mål och prova att träna tillsammans med andra. Du kan också utnyttja en stegräknare för att få bättre kontroll över hur mycket du faktiskt rör på dig varje dag.

När du behöver få hjälp

Ibland kanske det du själv kan göra inte räcker till och du har drabbats av en skada eller börjar uppleva problem med kroppen. Då finns det som tur är hjälp att få. Du kan exempelvis vända dig till en fysioterapeut, arbetsterapeut, naprapat eller kiropraktor. I vissa fall kan även din läkare skriva ut ”fysisk aktivitet på recept”.

Publicerad: 31 augusti 2018 kl 08:35
Uppdaterad: 22 juni 2022 kl 16:03