Barnmorska svarar på vanliga frågor om graviditet och förlossning

Barnmorska svarar på vanliga frågor om graviditet och förlossning

2022-10-13 | Barn och Gravid

Att bli gravid är för många förknippat med en tid av längtan och förväntan. Men som blivande förälder kan man också känna stark nervositet och oro under denna livsomvälvande period. Den pågående pandemin av covid-19 och den omtalade barnmorskekrisen är två ytterligare faktorer att ta in för den som ska bära och föda barn. Vi på Vården.se har samlat era vanligaste frågor och orosmoln, och tagit dem vidare till en barnmorska.

För några veckor sedan gjorde vi på Vården.se en undersökning där vi ställde er frågan “Vad skulle du vilja fråga en barnmorska?”. Vi har haft turen att få prata med Sofie, en erfaren barnmorska som arbetar på en av Mama Mias barnmorskemottagningar. Sofie har hjälpt oss att besvara era frågor och funderingar.

Vad kan man göra för att må bra under graviditeten?

Många efterfrågar tips på saker man själv kan göra för att se till att både mamman och barnet mår så bra som möjligt under graviditeten.

“Man säger att kvinnor i fertil ålder som vill få barn ska äta folsyra förebyggande, och det kan man fortsätta med fram till vecka 12 i graviditeten. Sedan är grundregeln – ät allsidigt, få i dig alla näringsämnen. Livsmedelsverket har jättefina rekommendationer, och följer man dem så har man gjort vad man kan”, säger Sofie.

Hon menar också att fysisk aktivitet inte är någonting man behöver vara rädd för, utan att man tvärtom gärna ska hålla sig aktiv och röra på sig under sin graviditet.

“Att vara gravid tär på kroppen, man går upp ungefär 12-16 kilo under en graviditet, vilket blir en jättebelastning och tyngdpunkten förändras. Vi rekommenderar därför 30 minuter pulshöjande motion om dagen, till exempel rask promenad. Och gärna två styrkepass i veckan, till exempel pilates eller yoga”, säger Sofie.

Hur påverkar barnmorskekrisen mig när jag ska föda?

Till följd av dåliga arbetsförhållanden har många barnmorskor sagt upp sig under 2021, vilket har lett till en brist på barnmorskor i nästan alla Sveriges regioner. När det är dags att åka in till förlossningen känner sig många maktlösa inför situationen.

“Det är många som är oroliga för att de ska få en oerfaren barnmorska, för att det har pratats om att det är så många erfarna som slutar just nu. Men man har alltid en plan inom förlossningsvården, och de som koordinerar passen försöker se till att det är erfaren personal på plats hela tiden”, säger Sofie.

Vidare berättar Sofie att man just nu arbetar hårt med att förbättra villkoren för barnmorskor, för att kunna komma förbi problemet.

Kommer jag få plats på förlossningen?

I den situation som råder är det många som känner sig oroliga över att inte få plats på förlossningen, och att eventuellt behöva hantera logistikfrågor mellan värkarna.

“Man ska alltid ringa till det sjukhus som man har valt, de har som uppgift att ordna en plats till dig. Många tror att man själv måste ringa runt till en massa sjukhus om det inte finns plats, men det är förlossningen som kommer att fixa det. Förlita dig på att personalen kommer att se till att du har en plats att föda ditt barn”, menar Sofie.

Däremot bör den som är gravid vara den som ringer in och meddelar förlossningen när man är på väg in, så att personalen har bättre förutsättningar att planera.

“Många pappor eller andra föräldrar vill gärna vara delaktiga och hjälpa till genom att vara den som ringer, men personalen vill prata med den som ska föda barn. Man vill höra hur personen låter, hur den andas och hur ofta värkarna kommer, så man kan göra en första bedömning i telefon. Den som har värken ska prata”, säger Sofie.

Hur påverkas mamman och barnet av covid-19 under graviditeten?

Många undrar hur mamma och barn påverkas om man drabbas av covid-19 under graviditeten, och om det ger olika påverkan beroende på vilken fas man befinner sig i.

“Oavsett covid-19 eller vanliga influensan så är man är infektionskänslig som gravid. För alla virusinfektioner så är första och sista trimestern de som är mest känsliga. I början är det fostrets utveckling som kan påverkas och i slutet är det mamman. Kroppen jobbar på högvarv och är redan högt belastad som höggravid, så infektion på det blir ju ännu tyngre för kroppen”, berättar Sofie.

När vi frågar henne vad hon har för råd till blivande föräldrar som är oroliga för covid-19 kommer svaret snabbt:

“Vaccinera er! Det är mitt främsta råd. Var försiktiga och följ råden från Folkhälsomyndigheten – det är samma som för alla andra. Och precis som andra ska man vara extra försiktig vid grundsjukdom eller om man har ett högt BMI.”

Någonting som kan vara lugnande att höra är att varken mamman eller barnet är mer utsatta för covid-19 än någon annan, efter förlossningen.

“Särskilt inte om mamman är vaccinerad, för då har också barnet fått en dos vaccin så att säga. Och även genom bröstmjölken. Barnets vaccin “genom mamman” sitter i några veckor efter förlossningen, så de blir extra skyddade”, berättar Sofie.

Är det farligt att vaccinera sig mot covid-19 när man är gravid?

Eftersom vaccinet mot covid-19 är så pass nytt, finns det de som är rädda att det på något sätt ska vara skadligt för fostret eller mamman. Än så länge finns finns dock inga dokumenterade risker med att ta covid-vaccinet som gravid, menar Sofie.

Får min partner vara med på förlossningen?

En annan aktuell fråga har rört huruvida pappan, eller medföräldern, får vara med på förlossningen under pandemin.

“Det får man följa på Folkhälsomyndighetens hemsida, och framför allt titta på sjukhusets egna hemsidor för att se vad som gäller. Men man vill ju inte ha en sjuk medförälder på förlossningen, så om man har en sjuk partner önskar förlossningspersonalen att man har med sig någon annan som sällskap – att man har en plan b helt enkelt! Och har man barn sedan tidigare som dessutom är sjuk så kan det vara en god idé att fixa barnvakt. Så vaccination och försiktighet gäller i allra högsta grad medföräldern också”.

Var kan man söka hjälp efter förlossningen?

Det kan vara bra att veta att det finns mycket hjälp och stöd att få – inte bara före förlossningen, utan också efteråt när man kommit hem.

“Som mamma hör man till oss på barnmorskemottagningen i 16 veckor efter förlossningen, men om man har frågor kring bebisen så kan man alltid ringa sin barnavårdscentral. Vi har mammavården och de har bebisvården”, förtydligar Sofie.

Barnmorskans avslutande råd

Mycket av den förvirring och oro som uppstår kan bero på att man söker information på fel ställen, tror Sofie, och hon trycker på vikten av trovärdiga källor när man gör research.

“Googla inte – ring din barnmorska. Alltså, fråga professionen och inte varandra, för det blir så väldigt mycket slingor och snack. Och om du ska googla, så sök information hos de säkra källorna. Det finns bra hemsidor att läsa på, istället för att bara surfa runt fritt.”

Här kan du hitta några av Sofies tips på bra och trygga källor:

1177 Vårdguiden – Barn och gravid

Livsmedelsverket – Kostråd för gravida