Tanka solens vitaminer i sommar!

Vi behöver solljus för att kunna bilda D-vitamin. Samtidigt kan för mycket exponering av solen göra att vi bränner oss och leda till att vi får rynkor, och i värsta fall, hudcancer. Så hur ska du tänka när du är i solen? Som med det mesta så är lagom bäst och här reder vi ut vad lagom innebär!

sol-himmel-moln

Vad är D-vitamin och varför behöver vi det?

D-vitamin bildas när solen lyser på huden och det påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Därför kan det påverka hälsan på många olika sätt. Allt mer forskning tyder på att D-vitaminbrist har en roll i en mängd av sjukdomar. Det gäller bland annat sjukdomar som vinter- och vårdepression, infektionssjukdomar, cancer, hjärtsjukdomar, autism och övervikt. Många svenskar har D-vitaminbrist, speciellt under vintern och våren, och de som drabbas värst är mörkhyade och de som undviker solen.

Hur lång tid tar det för huden att bilda D-vitamin?

En tumregel är att om du är i stark sol i 15 minuter med mycket bar hud och utan solskydd så har du bildat D-vitamin som räcker i flera dagar. Efter detta stängs produktionen av D-vitamin av även om du solar längre. Tiden du bör vara i solen varierar dock beroende på vilken hudtyp du har. Ju mörkare hy du har desto längre tid tar det att bilda D-vitamin. Det viktiga är att vara i solen en stund varje dag, men samtidigt undvika att bränna dig.

sol-kväll-brygga

Tillskott av D-vitamin under vinterhalvåret

Vi får lätt brist på D-vitamin i Sverige eftersom solen bara är stark nog mitt på dagen under sommarmånaderna. Många jobbar också inomhus på sommaren och varningar för hudcancer har lett till solskräck för många. Därför rekommenderas det att ta tillskott på 50 mikrogram (2000 IE) om dagen under vinterhalvåret. D-vitamin är både billigt och säkert och kan förebygga flera sjukdomar. Vissa livsmedel som fisk, ägg, mjölk och margarin innehåller D-vitamin men tyvärr inte i tillräckliga mängder.

Var i solen lagom mycket

Majoriteten vill nog ändå passa på att vara i solen så mycket som möjligt och då är det viktigt att skydda sig för att inte bränna sig. Det bästa skyddet mot solen är att hålla sig i skuggan mellan klockan 11-15 när solen är som starkast och att skydda sig med kläder, hatt och solglasögon. Solskyddsfaktor är ett bra komplement där kläderna inte täcker. Problemet är att täckande kläder och solskyddsfaktor gör att vi inte tar upp tillräckligt med D-vitamin. Därför är ett alternativ att vara i solen en liten stund innan du smörjer in dig, så att du hinner få den D-vitamin du behöver. Hur länge det är beror på din hudtyp.

Så passa på att tanka D-vitamin nu i sommar så att du bygger upp ett förråd inför hösten och komplettera sedan med tillskott under vinterhalvåret!

Text: Lisa Sjögren

13:33 - 06 jul, 2017

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!