2022-06-29 | Covid-19, Vaccination

I Sverige inleddes vaccinationen mot covid-19 den 27 december 2020. Då omfattades främst personer på äldreboenden. Nu när det har gått flera månader är det många som undrar när det är deras tur att vaccineras. I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring när du kan förvänta dig att få vaccin mot covid-19.

Det är frivilligt att vaccinera sig mot covid-19, men det är viktigt att komma ihåg att vaccination är det mest effektiva sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i sjukdomen. Dessutom bidrar vaccin till att minska risken för smittspridning i samhället.

När får jag vaccinera mig mot covid-19?

Det skiljer sig från region till region när det är just din tur att få vaccin. Vaccinationerna görs i olika faser, vilket innebär att de med störst risk att bli allvarligt sjuka i covid-19 vaccineras först, där den tydligaste riskfaktorn har visat sig vara hög ålder. Du kan läsa mer om faserna på Folkhälsomyndigeten här.

1177 Vårdguiden kan du läsa om vad som gäller i din region och när det är din tur att få vaccin. OBS! Glöm inte att välja din region högst upp på sidan för att få rätt information.

Hur bokar jag tid för vaccination mot covid-19?

Hur du bokar in en tid för att vaccinera dig mot covid-19 beror på vilken region du befinner dig i. Läs mer om hur du går tillväga för att boka tid för vaccination på 1177 Vårdguidens hemsida. Glöm inte att välja din region högst upp så att du får relevant information. Du kallas antingen till din vårdcentral, din specialistmottagning, eller en mottagning särskilt anpassad för vaccination av covid-19.

Vad kostar vaccination mot covid-19?

Att vaccinera sig mot covid-19 är gratis för alla.

Källor:

1177 Vårdguiden

Folkhälsomyndigheten

Publicerad: 26 mars 2021 kl 10:32
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 16:46

22 Kommentarer

2021-03-30

Kjell skrev:

Jag är 76 år och önskar bli vaccinerad med Pfizer eller Moderna – Inte AstraZeneca. Vart vänder jag mig?

Hej Kjell!

Tack för din fråga! Enligt Folkhälsomyndigheten så går det inte att välja vilket vaccin man kan få, då det finns en begränsad tillgång på olika vacciner. Gällande vaccin från Astra Zeneca så uppger Folkhälsomyndigheten också att det inte har setts några allvarliga biverkningar bland personer i åldersgruppen 65 år och äldre, och de anser att det är tryggt och viktigt att använda Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Du kan läsa mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/.

2021-04-08

Gerd skrev:

Bokade en tid för Covid vaccinatio igår. Fick en tid hos er kl 15.45. En timme innan ringer en sköterska och meddelar mig att vaccinet är slut! Jag blev fruktansvärt besviken. Vet ni inte i förväg om vaccinet räcker till dem som bokat under dagen..?

Hej Gerd!

Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och för att få svar på din fråga är det bäst att du kontaktar din vårdcentral direkt.

2021-04-08

Jag heter Börje snart 75 och vill inte ha Astra Zeneca, vad erbjuder ni skrev:

Har fått bokad tid den 21:a april

Hej Börje!

Tack för din fråga! Det går inte att välja vilket vaccin man kan få, då det finns en begränsad tillgång på olika vacciner, enligt Folkhälsomyndigheten. För vaccin från Astra Zeneca så uppger Folkhälsomyndigheten att det inte har setts allvarliga biverkningar bland personer i åldersgruppen 65 år och äldre. De anser därför att det är viktigt att denna åldersgrupp vaccinerar sig med Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Du kan läsa mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/.

Anders skrev:

Jag undrar hur ni vet om man är i riskgrupp?
Alla mina vänner som är i min ålder är vaccinerade boende i Stockholm, Linköping, Hallstahammar osv.
Jag är förr 1947 och har diabetes, högt blodtryck, hjärtopererad, överviktig osv.
När är jag aktuell för vaccin. Och hur gör ni med min sambo?
Anders

Hej Anders!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. För information om vad en riskgrupp är kan du läsa mer hos Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rad-och-information-till-riskgrupper/. För frågor om vaccin rekommenderar vi att du vänder dig direkt till din vårdcentral.

Annika skrev:

Hej ,jag har haft njurcancer och opererat bort ena njuren samt har även högt blodtryck .När och hur blir jag kallad till covid 19 vaccination ? MVH Annika

2021-04-15

Hej Annika!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför hänvisar vi dig till din vårdcentral för att få veta hur vaccineringen kommer att se ut för just dig.

2021-04-14

Ninnie skrev:

Jag fick covid vaccin igår, idag har jag feber och är öm i kroppen. Är mina symtom smittsamma?

2021-04-15

Hej Ninnie!

Tack för din fråga! Enligt Folkhälsomyndigheten så är just feber och muskelvärk vanliga biverkningar av vaccinet. Då ska du stanna hemma tills symtomen har lagt sig. Om dina symtom inte har gått över efter ett dygn så kan du ha fått covid-19, och då är det bra om du testar dig.

2021-04-16

Magnus skrev:

Hur gör man om man inte kan vaccinera sig på helgerna eftersom man inte är hemma på vardagarna i Stockholm? Har ni helgöppet? Det är av vikt att veta eftersom vårdarbete utförs som innebär risker.

2021-04-16

Hej Magnus!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. För dina specifika frågor kring vaccinering hänvisar vi därför dig till din vårdcentral eller den mottagning där du ska vaccinera dig.

2021-04-25

Talal skrev:

Hej
Jag fick ett sms för att boka tid för vaccination mot Covid-19,vad är typ av vaccin ni erbjuder mig.
Jag skall vara tacksam om ni kunde svara mig

2021-04-26

Hej Talal!

Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi är inte en vårdgivare. Därför rekommenderar vi dig att kontakta din vårdcentral för att veta mer om covid-19 vaccinet.

2021-04-26

Ted skrev:

Jag kan inte ladda appen Alltid öppet pga tekniskt problem. Kontaktade Serafen och fick ett meddelande att jag skulle bli uppringd på torsdag den 22/4) för att bli registrerad för vaccination. Tyvärr, ingen har ringt mig. Vad gör jag?

2021-04-27

Hej Ted!

Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi har ingen direkt koppling till vårdgivare, 1177 Vårdguiden eller regioner. Därför hänvisar vi dig direkt till din vårdcentral, genom att exempelvis ringa dem på deras telefontider, för specifika frågor om uppringning. Du kanske även kan nå dem via 1177:s e-tjänster.

2021-04-29

Anette skrev:

Jag fick inte vaccinera mig när jag berättade att jag hade förändrad smak o lukt efter att varit sjuk i covid19 . Andra har blivit vaccinerade med samma symptom. Varför skillnad?

2021-05-28

Hej Anette!

Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Vi kan därför inte ge dig ett svar på frågan om just din situation, utan det är något du får fråga vårdpersonal på plats.

2021-05-10

Kerstin skrev:

Jag vaccinerades dos 1 på dropin på Sabbatsberg den 27 mars. Hur får jag dos 2? Har gått 8 veckor.

2021-05-28

Hej Kerstin!

Tack för din fråga. Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför bör du vända dig till din vårdcentral alt. kontakta Sabbatsberg för att ta reda på mer information om din nästa dos. Du kan även läsa mer på 1177 Vårdguiden.