När får jag vaccinera mig mot covid-19?

2021-03-26 | coronavaccin, coronaviruset covid-19, vaccination

I Sverige inleddes vaccinationen mot covid-19 den 27 december 2020. Då omfattades främst personer på äldreboenden. Nu när det har gått flera månader är det många som undrar när det är deras tur att vaccineras. I det här blogginlägget svarar vi på vanliga frågor kring när du kan förvänta dig att få vaccin mot covid-19.

Det är frivilligt att vaccinera sig mot covid-19, men det är viktigt att komma ihåg att vaccination är det mest effektiva sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö i sjukdomen. Dessutom bidrar vaccin till att minska risken för smittspridning.

När får jag vaccinera mig mot covid-19?

Det skiljer sig från region till region när det är just din tur att få vaccin. Vaccinationerna görs i olika faser, vilket innebär att de med störst risk att bli allvarligt sjuka i covid-19 vaccineras först.

Hos 1177 Vårdguiden kan du läsa om vad som gäller i din region och när det är din tur att få vaccin. OBS! Glöm inte att välja din region högst upp på sidan för att få rätt information.

Hur bokar jag tid för vaccination mot covid-19?

Just nu går det inte att boka in en tid för att vaccinera sig mot covid-19, utan du blir kallad till vaccination om du ingår i en riskgrupp. Du kallas antingen till din vårdcentral eller till din specialistmottagning. Du som har hemsjukvård kommer att få erbjudande om att vaccineras hemma.

OBS! Undantag gäller för dig som är född 1941 eller tidigare och bor i Stockholms län, då du har möjlighet att boka in tid för vaccination. Läs mer om hur du går tillväga för att boka tid för vaccination på 1177 Vårdguidens hemsida.

Vad kostar vaccination mot covid-19?

Att vaccinera sig mot covid-19 kommer att vara gratis för alla.

Källor:

1177 Vårdguiden

Publicerad: 26 mars 2021 kl 10:32
Uppdaterad: 26 mars 2021 kl 16:24

Författare:

14 Kommentarer

2021-03-30

Kjell skrev:

Jag är 76 år och önskar bli vaccinerad med Pfizer eller Moderna – Inte AstraZeneca. Vart vänder jag mig?

Hej Kjell!

Tack för din fråga! Enligt Folkhälsomyndigheten så går det inte att välja vilket vaccin man kan få, då det finns en begränsad tillgång på olika vacciner. Gällande vaccin från Astra Zeneca så uppger Folkhälsomyndigheten också att det inte har setts några allvarliga biverkningar bland personer i åldersgruppen 65 år och äldre, och de anser att det är tryggt och viktigt att använda Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Du kan läsa mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/.

2021-04-08

Gerd skrev:

Bokade en tid för Covid vaccinatio igår. Fick en tid hos er kl 15.45. En timme innan ringer en sköterska och meddelar mig att vaccinet är slut! Jag blev fruktansvärt besviken. Vet ni inte i förväg om vaccinet räcker till dem som bokat under dagen..?

Hej Gerd!

Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och för att få svar på din fråga är det bäst att du kontaktar din vårdcentral direkt.

2021-04-08

Jag heter Börje snart 75 och vill inte ha Astra Zeneca, vad erbjuder ni skrev:

Har fått bokad tid den 21:a april

Hej Börje!

Tack för din fråga! Det går inte att välja vilket vaccin man kan få, då det finns en begränsad tillgång på olika vacciner, enligt Folkhälsomyndigheten. För vaccin från Astra Zeneca så uppger Folkhälsomyndigheten att det inte har setts allvarliga biverkningar bland personer i åldersgruppen 65 år och äldre. De anser därför att det är viktigt att denna åldersgrupp vaccinerar sig med Astra Zenecas vaccin mot covid-19. Du kan läsa mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/fragor-och-svar-om-vaccination-mot-covid-19/.

Anders skrev:

Jag undrar hur ni vet om man är i riskgrupp?
Alla mina vänner som är i min ålder är vaccinerade boende i Stockholm, Linköping, Hallstahammar osv.
Jag är förr 1947 och har diabetes, högt blodtryck, hjärtopererad, överviktig osv.
När är jag aktuell för vaccin. Och hur gör ni med min sambo?
Anders

Hej Anders!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. För information om vad en riskgrupp är kan du läsa mer hos Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rad-och-information-till-riskgrupper/. För frågor om vaccin rekommenderar vi att du vänder dig direkt till din vårdcentral.

Annika skrev:

Hej ,jag har haft njurcancer och opererat bort ena njuren samt har även högt blodtryck .När och hur blir jag kallad till covid 19 vaccination ? MVH Annika

2021-04-15

Hej Annika!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. Därför hänvisar vi dig till din vårdcentral för att få veta hur vaccineringen kommer att se ut för just dig.

2021-04-14

Ninnie skrev:

Jag fick covid vaccin igår, idag har jag feber och är öm i kroppen. Är mina symtom smittsamma?

2021-04-15

Hej Ninnie!

Tack för din fråga! Enligt Folkhälsomyndigheten så är just feber och muskelvärk vanliga biverkningar av vaccinet. Då ska du stanna hemma tills symtomen har lagt sig. Om dina symtom inte har gått över efter ett dygn så kan du ha fått covid-19, och då är det bra om du testar dig.

2021-04-16

Magnus skrev:

Hur gör man om man inte kan vaccinera sig på helgerna eftersom man inte är hemma på vardagarna i Stockholm? Har ni helgöppet? Det är av vikt att veta eftersom vårdarbete utförs som innebär risker.

2021-04-16

Hej Magnus!

Tack för din fråga! Vården.se är en samlingsplats för vård och hälsa, och vi som jobbar här är inte utbildad vårdpersonal. För dina specifika frågor kring vaccinering hänvisar vi därför dig till din vårdcentral eller den mottagning där du ska vaccinera dig.

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.