Vården.se och Almasoft samarbetar för att hjälpa tandläkare fylla tomma tider

Vården.se och Almasoft samarbetar för att hjälpa tandläkare fylla tomma tider

2022-06-29 | Nytt på Vården.se, Tandvård

PRESSMEDDELANDE. Vården.se är Sveriges största samlingsplats för vård och hälsa. För att underlätta att vårdtagare enkelt ska kunna boka tid hos en vårdgivare via Vården.se, behövs integrationer med olika bokningssystem. Därför är vi mycket glada att berätta om samarbetet med Almasoft som gör det ännu enklare för vårdtagare att boka tid hos tandläkare. Därmed kan tandläkare enkelt fylla sina lediga tider.

Fördelarna med samarbetet mellan Vården.se och Almasoft är möjligheterna för tandläkarkliniker att fylla lediga tider och underlätta de sena avbokningarna. Dessutom underlättar vår integration det administrativa arbetet för tandläkarna, vilket gör att de kan fokusera mer tid på patienterna. Tandläkarklinikerna som är anslutna till Almasoft får även möjlighet till mer exponering till fler människor. En av tandläkarna som använder Almasoft idag och möjliggör bokningar via Vården.se är Nacka Tandvårdsteam:

– Samarbetet mellan Vården.se och Almasoft gör det enklare för patienter att boka tider digitalt. Det blir en winwin, då vi kan fokusera på patientvård istället för administration. Det känns också viktigt att vara en del av en modern digital plattform inom vård, berättar Niclas Wallenborg, Klinikchef och leg. tandläkare, Nacka Tandvårdsteam.

Underlättar för vårdtagare att boka tid hos tandläkare

Vi har som mål att samla all legitimerad vård på ett ställe och vill göra det enkelt för människor att hitta, jämföra och boka vård efter sina personliga preferenser. Därför är det viktigt med integrationer med olika bokningssystem, som förenklar tidsbokningen för vårdtagare inom alla kategorier.

– Människor är idag vana vid att känna sig fria och boka tider när de får en lucka. Genom vår digitala samlingsplats kan människor snabbt hitta, jämföra och boka tandvård, berättar Staffan Gustavsson, VD på Vården.se.

Stort intresse för tandvård trots covid-19

Covid-19 har fått många vårdtagare att skjuta på deras tandvårdsbesök. Detta har bidragit till att tandläkare tagit emot färre patienter än innan pandemin trots att de vidtagit åtgärder som ska skydda patienterna. Intresset är dock fortfarande högt, enligt statistiken på Vården.se görs över 35 000 sökningar inom tandvård varje månad.

För mer information om coronapandemins påverkan på tandvården: https://www.varden.se/blogg/1439/manga-avstar-tandlakarbesok-under-coronatiden-trots-hygienatgarder-bland-tandlakarmottagningar

Samarbete med Almasoft – för tandläkare

Almasoft har som uttalat mål att förenkla arbetet för alla tandläkare, så de kan leverera en trygg, tillgänglig och kvalitativ tandvård som kan växa och möta framtidens behov. Det är precis i linje med Vården.se som har tandvård som ett av sina fokusområden. Att människor nu kan se och boka tider direkt på Vården.se är ett viktigt led i att göra det enklare och snabbare att få rätt vård.

För mer information, kontakta:

Madeleine Skogsmo, PR Specialist, Vården.se, madeleine.skogsmo@varden.se, 073-514 15 46

Om Vården.se

Vården.se är Sveriges största samlingsplats för legitimerad vård och hälsa. Vi matchar vårdgivare med vårdtagare och är helt gratis för dig som söker vård. Hos oss matchas varje månad 400 000 besök med 18 000 legitimerade vårdgivare.

Vi hjälper människor att hitta, jämföra och boka vård efter sina personliga preferenser. Vårt syfte är att göra det enkelt för fler att bli aktiva patienter – att känna att de får den vård som passar bäst. Vi är här för att göra det enklare och snabbare att får rätt vård. För att nå dit ska vi vara enkla, oberoende, långsiktiga och utmana det förväntade.

Publicerad: 15 mars 2021 kl 14:11
Uppdaterad: 29 juni 2022 kl 16:47