Vården.se tar in kapital för stor tillväxtsatsning

Vården.se tar in kapital för stor tillväxtsatsning

2022-01-18 | Nytt på Vården.se

Sveriges största fristående marknadsplats för legitimerad vård gör sin första kapitalresning. Detta för att öka takten i satsningen på att bli den ledande aktören inom sök och bokning av vård och göra samma resa som t.ex. Doctolib i Frankrike och Zocdoc i USA. Med hjälp av de nya investerarna ska bolaget öka tillväxttakten främst genom att utveckla tekniska integrationer med boknings- och journalsystem och växa med fler medarbetare.

Marcus Boström, Staffan Gustavsson, Richard Leksell, Magnus Bergman

Leadinvesterare är Bonit Capital som är ett familjeägt investeringsbolag med rötterna inom cancersjukvården genom Elekta AB. Co-investerare är Luminar Ventures som har en stor portfölj av snabbväxande digitala bolag. Dessutom investerar affärsänglarna Richard Båge och Per Eriksson. Bolagets grundare kvarstår som huvudägare.

– Vårdsektorn står inför stora utmaningar. Vi måste använda digitaliseringens och e-hälsans möjligheter för att stödja det svenska vårdsystemet. Vården.se är en central aktör i denna omställning då bolaget har byggt en värdeskapande plattform med patienten i centrum samtidigt som vårdgivare får hjälp att effektivisera sitt vårderbjudande, säger Richard Leksell, partner och ansvarig för direktinvesteringar på Bonit Capital.

Vården.se hjälper besökarna att enkelt hitta, jämföra och boka vård och matchar på så sätt effektivt vårdgivare med patienter. Bolagets vision är att utveckla det svenska vårdsystemet för ett friskare Sverige och därigenom minska antalet sjukdagar i samhället och den tid patienter är sjuka. Tjänsten har 350 000 besök i månaden och varje besökare tittar på närmare fem sidor. I fjol omsatte bolaget närmare sju miljoner kronor. Vård är en allt mer växande sektor, i Sverige är vårdens andel av BNP runt elva procent, vilken är en uppgång från åtta procent vid millennieskiftet.

– I Sverige har det under den senaste tiden, inte minst med Corona, varit en stark utveckling av digitala vårdgivare. Det som är spännande med Vården.se är att man skapar en helt ny typ av marknadsplats för all legitimerad vård, både fysisk och digital. Det ger både patienterna en ökad tillgänglighet och valfrihet samtidigt som det effektiviserar bokningar för vårdgivarna, säger, Magnus Bergman, partner på Luminar Ventures.

Kapitaltillskottet är till för att fortsätta utveckla tjänsten främst när det gäller integration mot boknings- och journalsystem så att användare direkt kan se lediga tider och boka tider hos samtliga vårdgivare, men också för att förbättra användarupplevelsen. Det nya kapitalet ska också användas till att stärka marknadsföring. Hittills har tjänsten vuxit utan detta. Det också att vården.se organisation kan växa med fler medarbetare.

– Idén till Vården.se föddes för åtta år sedan. Grundtanken var att den svenska vården är i världsklass, men vårdsystemet är svårt att förstå och blir därför otillgängligt. Målet med Vården.se är att göra vården mer tillgänglig för alla. Det vill vi göra genom att hjälpa att hitta, jämföra och boka rätt vård. Genom att ta in kapital och fler engagerade delägare får vi muskler och kompetens för en kraftig satsning på att göra tjänsten bättre och skapa en integration med boknings- och journalsystem som gör att vi kan nå vårt mål att alla vårdgivare ska vara sök- och bokningsbara, säger Marcus Boström, grundare och styrelseordförande.

Marcus Boström kommer kvarstå som styrelsens ordförande. Marcus är en entreprenör med ett stort teknikkunnande, bland annat är han en av grundarna till till Education Media Group som idag finns i 8 länder och omsätter över 200 mSEK. Övriga styrelsen kommer bestå av ägarrepresentanter, bland annat Richard Leksell från Bonit Capital.

– Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter sina personliga preferenser, exempelvis geografi, tillgängliga tider eller användargenererade omdömen. Genom de nya resurser som tillförs kommer vi kunna förverkliga och verkställa den plan vi har för att bli den bästa plattformen för att söka, jämföra och boka vård på, säger Staffan Gustavsson, vd och medgrundare Vården.se.

Vården.se vill göra det enklare att bli en aktiv patient genom att öka transparensen rörande vilka vårdmöjligheter som finns. Detta innebär att patienten får en möjlighet till en bättre överblick över valmöjligheter som finns och var det går att hitta tider. Patienterna kan också boka direkt på webben i stället för att ringa till olika vårdgivare, vilket leder till minskade väntetider, oavsett om man uppsöker en traditionell eller en nätbaserad vårdgivare. Samtidigt möjliggör det för vårdgivarna att fokusera på vård och slippa hantera bokningar, marknadsföring och liknande administration.

– Bonit Capitals investeringsfokus är i växande hälsobolag inom digital hälsa, diagnostik och medicinteknik. Vi är framförallt intresserade av exceptionella team med djup kompetens inom hälsosektorn. Vi ser fram emot att stödja bolaget att bli en ledande aktör inom sök- och bokning av vård i Sverige och internationellt, avslutar Richard Leksell.

Vården.se har idag över 1 000 intäktsbringande klinikpresentationer med kunder såsom vårdcentraler, tandläkare och specialistläkare. Bland kunderna finns både traditionella och nätbaserade vårdgivare. Exempel på kunder är Mama Mia, Praktikertjänst, Synsam, Sophiahemmet, Akademikliniken, Carlanderska, Folktandvården Stockholms län, Doktor.se samt Kry. Ambitionen är att öka nyttan för kunderna och användarna genom en förbättrad möjlighet att boka vård direkt i tjänsten.

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070 – 569 77 99

Elias Wästberg, Presskontakt Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi vill att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 350 000 besök varje månad. www.varden.se

Publicerad: 28 juli 2020 kl 08:22
Uppdaterad: 18 januari 2022 kl 10:40

2 Kommentarer

2020-09-02

Jan skrev:

hur invsterar jag i detta bolag

2020-09-02

Vården.se skrev:

Hej Jan!

Om du mejlar info@varden.se så kan vi guida till dig rätt person som kan besvara din fråga om investering.

Vänligen,
Vården.se