Svenskar söker efter vård som vanligt trots covid-19

Svenskar söker efter vård som vanligt trots covid-19

2022-01-18 | Nytt på Vården.se, Vårdbarometern

PRESSMEDDELANDE. I vårdbarometern för maj 2020 tog vi tempen på hur svenskar sökte efter vård på nätet.

Under maj hade Vården.se något fler sidvisningar än april, vilket gör den månaden till den mest populära månaden hittills under 2020. De vårdkategorier som ökade mest i maj månad var fotvård, skönhetsvård och ungdomsmottagningar, visar Vårdbarometern. Vårdbarometern från Vården.se är en månatlig, sökbaserad barometer, som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande vård.

”Vi kan se ett fortsatt stort intresse för att söka efter vård på nätet i maj. En anledning kan vara att våra besökare börjar inse vikten av att återgå till vårdbesök som de kanske skjutit på i och med coronaviruset,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte svenskarna efter vård i maj

I maj månad gjordes över 350 000 besök på Vården.se, med ett genomsnitt av 6,8 sidor per besök. Det vanligaste som svenskarna söker efter är kontaktuppgifter, som telefonnummer, men i maj har antalet som velat boka tid direkt med vårdgivaren ökat med 28 % jämfört med april.

Alla vårdkategorier har ökat i antal sökningar under maj månad. Bland de populäraste kategorierna skedde de största ökningarna hos fotvård (+48 %), skönhetsvård (+44 %) och ungdomsmottagningar (+43 %). Den enda kategorin som sjönk under maj månad var sökningar efter astma/kol (-3,9 %).

De fem vanligaste sökningarna i maj

(Plats i april inom parentes):

1. Husläkare/vårdcentral (1)
  2. Tandläkare (4)
  3. Gynekolog (2)
  4. Rehab (3)
  5. Ortoped (5)

“Vi ser säsongstypiska ökningar – till exempel för fotvård, som blir mer relevant när sommaren är på intåg. Det är också intressant att vi tydligt kan se ett ökat intresse för tandläkare – som blivit näst mest populär i sökningarna. Detta trots att den undersökning som vi genomförde bland tandläkare i storstadsregionerna visade på ett stort patienttapp inom branschen under maj. Förhoppningsvis är detta en indikation på att patienter är på väg tillbaka till tandläkarna,” säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Mest besökta vårdmottagningar efter kategori i maj:

Husläkare/vårdcentraler

3. Hornstulls Gynmottagning, Stockholm
  4. Rosa Gynekologimottagning Hässelby/Vällingby, Stockholm
  5. Stockholms UroGynmottagning, Solna

Länkar:

Undersökning: Svenskar undviker tandläkarbesök, trots fler hygienåtgärder (11 juni 2020)

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070 – 569 77 99

Elias Wästberg, Presskontakt Vården.se, elias.wastberg@varden.se, 073 – 501 50 05

Om Vården.se

Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa. Vi samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Varje månad har vi över 300 000 besök på vår sida. www.varden.se

Publicerad: 23 juni 2020 kl 14:44
Uppdaterad: 18 januari 2022 kl 11:43