Vi vill #backahälsan!

Vi vill #backahälsan!

2022-01-18 | Nytt på Vården.se

BREV FRÅN STAFFAN GUSTAVSSON, VD VÅRDEN.SE. Sedan coronapandemin fick fäste i Sverige har jag märkt att det har rått förvirring kring hur man kan söka vård. Vi på Vården.se har kunnat se att man letar mer efter information om vård på nätet än någonsin. Trots det är det många som drar sig för att fysiskt söka vård för sina problem, något som kan ha allvarliga konsekvenser för hälsan i framtiden. Det är viktigt att vi tar tag i detta nu – vi måste helt enkelt #backahälsan.

Staffan Gustavsson, VD och grundare, Vården.se

På sistone har våra medier rapporterat att det är många som undviker att söka vård nu under coronatiden. Bara i Stockholm rapporterade SVT att människor som söker hjälp för hjärtinfarkt har sjunkit med 40 %. Det beror troligtvis på att folk är rädda bli smittade av covid-19 när de söker vård, eller att de inte vill belasta vården i onödan. Men det här tankesättet är inte hållbart, särskilt inte för folkhälsan. Det är viktigt att du som patient fortsätter att gå till din vårdgivare, så att du inte riskerar att försämra din hälsa.

Därför är det dags att lansera #backahälsan. Syftet med initiativet är att öka medvetenheten kring vår nuvarande och framtida hälsa. Hälsoeffekterna av att vi slutar gå till tandläkaren, gynekologen eller fysioterapeuten är stora och riskerar att leda till en försämrad hälsa och i värsta fall långvariga problem. Som patient får man inte glömma att vård- och hälsosektorn är redan vana vid att sköta hygienen och hantera smitta! Det är, och har länge varit, deras vardag. Därför är sektorn också bättre rustad än många andra för att hantera de hårdare riktlinjer som kommit i och med pandemin.

Du måste fortsätta följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Du kan till exempel inte gå till din vårdgivare om du uppvisar förkylningssymtom som hosta, snuva, halsont och feber. Det är fortsatt viktigt att alla tar sitt ansvar i coronatider, för att minska smittspridningen. Men det innebär också att vi behöver ta ansvar för vår egen hälsa.

Just nu står många aktörer utan patienter. Det betyder att många vårdgivare riskerar att slås ut under coronatiden. Effekten av det på lång sikt blir mindre valfrihet och längre väntetider inom vården. Därför borde vi alla #backahälsan på samma vis som vi under pandemin har stöttat våra krogar och andra utsatta branscher. Det är viktigt att vi stöttar vår hälsosektor för att den ska finnas kvar efter pandemin, men ännu viktigare för att vi ska må bra och inte bli sjuka. Genom att #backahälsan kan vi alla bidra till ett friskare Sverige, både vad gäller hälsan och ekonomin.

Publicerad: 16 juni 2020 kl 09:59
Uppdaterad: 18 januari 2022 kl 10:40

1 Kommentar

2020-06-18

Ingrid Y skrev:

Jag kommer gärna om personalen inte upplever symptom och bär munskydd