Svenskarna tog paus från vårdsökandet på julafton

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN DECEMBER. Under december tog svenskarna julledigt från sökandet efter vård. Julafton var den enskilda dag under 2019 då svenskarna sökte minst aktivt efter vård på nätet. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för december är den tredje månatliga sammanfattningen som tar tempen på vad svenskarna söker efter gällande sjukvård.

enter image description here

"Vi vet sedan tidigare år att vårdsökandet brukar ta uppehåll under julafton och andra stora högtider. Under 2019 går det att se att julafton sticker ut som den enskilda dagen då vi bryr oss mer om annat än att söka efter vård på nätet. Familj, Kalle Anka och annat sysselsatte oss i stället", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Så sökte vi vård under december

Under december månad sökte ungefär 340 000 svenskar efter vård på Vården.se. Överlag sökte svenskarna mindre än föregående månad och vaccinationer, som var en av de mest sökta vårdformerna under november, åkte ur listan i december. De fem vanligaste sökningarna var (november inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 75 585 (100 000)
  • Gynekolog 22 550 (29 000)
  • Tandläkare 16 000 (18 000)
  • Rehab 7 600 (9 700)
  • Ögonsjukvård 7 000 (8 155)

"Antalet sökningar gick ner i december jämfört med november, vilket kan bero på att vaccinationssökningarna i november hade en tydligt säsongsrelaterad topp. Både influensavaccinering och resevaccin inför långhelgerna kan ha drivit upp antalet sökande. Decembers spridning av sökningar speglar året i stort, med undantaget av att det var låga nivåer", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Mest visade vårdgivare i december per region:

Stockholm

5. Privatläkarna Helsingborg

För mer information, kontakta:

Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99

Om Vården.se

Vården.se är en oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vi samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Varje månad hjälper vi över 350 000 besökare att hitta rätt vård. www.varden.se

15:08 - 14 jan, 2020

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!