Ta hand om din torra hud i vinter!

Besväras du av torr och narig hud? Du är inte ensam. Speciellt nu under höst och vinter är det många som upplever att det är svårt att hålla huden återfuktad. Så vad kan vi själva göra för att minska besvären, och när behöver man ta hjälp av en hudläkare? Vi ger dig råd inför vintern.

Vi har tidigare skrivit om typiska höst- och vinteråkommor som förkylning, influensa och årstidsbunden depression. Något som också är vanligt denna tid på året är besvär med torr och irriterad hud. Huden, som är kroppens största organ, återfuktas normalt genom vårt naturliga fettlager – skadas fettlagret kan huden bli uttorkad och ge upphov till narighet, sprickor och klåda. Vissa områden på kroppen är känsligare än andra och har därför lättare att bli torra, till exempel händer, fötter, armbågar, knän och ansikte.

Varför får man torr hud?

Många upplever att det är just under höst och vinter som hudbesvären yttrar sig, vilket beror på kalla grader utomhus och torr luft inomhus. Men det finns flera orsaker bakom torr hud. Vissa personer har helt enkelt en medfödd benägenhet att drabbas av torr hud och eksem. Huden kan även påverkas negativt av en livsstil med stress och näringsfattig kost, upprepad kontakt med vatten och kemiska ämnen eller av sjukdom.

Hur kan jag själv vårda min torra hud?

Är din hud särskilt torr under vintern finns det flera saker du själv kan göra för att återfå fuktbalansen, till exempel:

• Använd hudvårdsprodukter med mjukgörande och fuktbevarande ingredienser såsom karbamid, propylenglykol och natriumklorid.
  • Gör peeling till en del i din hudvårdsrutin, som skonsamt tar bort det yttre hudskiktet och gör så att ovanstående produkter kan nå djupare ner i huden.
  • Undvik överdrivet duschande och badande eftersom för mycket vatten kan slita ner hudens naturliga skydd.
  • Använd handskar när du diskar och tvättar.

Det gäller självklart också att reda ut vilka orsaker som ligger bakom just din torra hud. Är dina besvär stora och det finns misstankar om eksem eller psoriasis bör du söka hjälp hos din vårdcentral, som kan ställa diagnos och, om det behövs, skicka remiss vidare till en specialist.

10:16 - 16 dec, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!