Pressmeddelande: Vårdbarometern november

Fler svenskar sökte efter vård i november - i Stockholm toppar gynekologer

Hittills i år är november den månad där svenskarna sökt mest efter vård. I både västra och södra Sverige toppar husläkare och vårdcentraler listan på sökta klinker, men i Stockholm är gynekologer det mest sökta. Detta visar data från Vården.se, Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vårdbarometern för november är den andra månatliga sammanfattningen som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård och publiceras varje månad.

enter image description here

"Efter en relativt lugn höst där vi verkat vara friska så blev det årets högsta siffra på sökningar efter vårdcentraler och husläkare i november. Detta verkar gälla merparten av Sverige. Den enkla förklaringen är att flera höst- och vintersjukor slog till på samma gång", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Unga, äldre och kvinnor söker mest

De två största åldersgrupperna för att söka efter vård i november var 25-34 år (22,8 procent) och 65 år och äldre (25,9 procent). Samtidigt så är det markant fler kvinnor än män som söker efter vård. Mer än 70 procent av de som sökte efter vård under november var kvinnor.

Så sökte vi vård under november

Över 430 000 svenskar sökte efter vård på Vården.se under november, en ökning med mer än 100 000 på en månad. De fem vanligaste sökningarna var (oktober inom parentes):

• Husläkare/vårdcentral 100 000 (62 000)
  • Gynekolog 29 000 (30 000)
  • Tandläkare 18 000 (18 000)
  • Rehab 9 700 (8 600)
  • Vaccination 9 500 (2 600)

Stockholmare söker efter gynekolog och i Skåne och Västra Götaland söks husläkare

Stockholmarna skiljer ut sig från resten av landet då de söker mest efter gynekologmottagningar, till skillnad från övriga delar av landet där husläkare och vårdcentral ligger i topp. "Det intressanta är den markanta skillnaden mellan stockholmarna och övriga landet och vad det kan bero på. Dessa skillnader kommer vi kunna studera över tid, för att se hur olika regioner beter sig", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Mest besökta vårdmottagningar i november per region:

Stockholm

2. Ystad Hudläkarmottagning 1074
  3. Privatläkarna Helsingborg 848
  4. Blomman Vårdcentral, Malmö 664
  5. Privatläkarna Hudmottagning, Helsingborg 581

För mer information, kontakta: Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99

Om Vården.se
Vården.se är en oberoende samlingsplats för vård och hälsa. Vi samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Varje månad hjälper vi över 300 000 besökare att hitta rätt vård. www.varden.se

13:06 - 11 dec, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!