Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Nöjd med din vårdgivare? Lämna ett omdöme!

Har du besökt en vårdgivare senaste tiden som du kände dig särskilt nöjd med? Då kan du gå in och lämna ett omdöme hos dem på Vården.se! På så sätt hjälper du både vårdgivaren och andra patienter som söker vård.

Läkare tar anteckningar

Varför är omdömen så viktiga?

Vi har idag en stor mängd valmöjligheter när det gäller allt från hotell till långivare, och vården är inget undantag. Det är inte alltid så enkelt att vi bara går till den vårdcentral eller tandläkare som ligger närmast. Tillgänglighet, språkkunskaper, priser och bemötande är bara några saker som kan påverka hur nöjd man är med sin vårdgivare. Att se vad andra patienter har för erfarenheter är ett mycket bra sätt att bedöma om en vårdgivare är rätt för just dig!

Hur går det till att lämna ett omdöme på Vården.se?

Inne på Vården.se kan du enkelt lämna omdömen och berätta vad du tycker om olika vårdgivare. På alla vårdgivare finns en knapp som heter ”Lämna omdöme”. Om du klickar på den kan du utvärdera ditt besök utifrån olika kriterier och skriva en kommentar om det är något särskilt du vill berätta om dina upplevelser.

När du har skickat in ditt omdöme publiceras det inte med en gång, utan granskas först av någon på Vården.se. Detta görs för att vi ska kunna fånga upp spam eller omdömen som på något sätt inte följer vår policy. Så fort vi har godkänt ditt omdöme dyker det upp på sidan, så andra besökare kan se det.

Någon lämnar ett omdöme på en surfplatta

Vilka omdömen publiceras?

För att kunna guida våra besökare till den bästa tänkbara vården är det viktigt att de omdömen som publiceras har relevant innehåll. Till exempel är det viktigt att du har besökt vårdgivaren den senaste tiden, att omdömet endast handlar om den mottagning som du besökt och att du undviker att kommentera enskild personal. Vi publicerar inte omdömen som innehåller grovt språk eller personlig information, som till exempel personnummer eller fullständiga namn.

Vi får ibland frågan om vi bara publicerar positiva omdömen, men så är det inte riktigt. Konstruktiv kritik som du tror kan förbättra saker hos en vårdgivare är naturligtvis välkommen. Men i många fall rör det sig om brister när det gäller diagnoser eller medicinering, något som måste bedömas av utbildad vårdpersonal.

Om du inte är nöjd med din vård

Alla har rätt att få den vård de behöver, att bli bemött med respekt och att få tydlig information om sin hälsa. Om vården på något sätt brister i detta är det viktigt att du anmäler det, så att bristerna kan åtgärdas. Vården.se är en söktjänst som hjälper dig att hitta, jämföra och boka vård och har inte har någon direkt koppling till enskilda vårdgivare eller landstinget. Därför ska du inte vända dig till oss om du inte är nöjd med din vård.

Om du har upplevt allvarliga brister i vården ska du i första hand kontakta vårdgivaren som du har besökt, så att de kan bemöta din kritik. Om du behöver hjälp med detta kan du vända dig till Patientnämnden, som fungerar som en länk till vårdgivaren. Vårdgivaren är skyldig att svara på alla klagomål och ge dig en förklaring till det som hänt.

Om du inte är nöjd med det svar du får från vårdgivaren kan Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i vissa fall utreda ärendet vidare. Du kan läsa mer om klagomål och synpunkter kring vården på Socialstyrelsens hemsida.

Lämna ett omdöme redan idag!

Vill du också hjälpa till att förbättra vården och guida andra till rätt vårdgivare? Gå in och lämna ett omdöme, så kan vi tillsammans se till att alla får den bästa tänkbara vården!

10:25 - 16 aug, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!