Så kommer du igång med träningen!

Så kommer du igång med träningen!

2022-11-14 | Allmän hälsa

Att börja träna är ett av de vanligaste av nyårslöftena, men det är inte alltid helt lätt att hålla i träningsrutinen. Det är mycket som ska hinnas med i livspusslet och det kan ibland kännas svårt att hitta tid till att träna. Vi har därför samlat våra bästa tips på hur du kommer igång med träningen och hur du håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Hitta motivationen

Det absolut viktigaste när det gäller träning är att hitta din egen motivation. Strunta i trender och sluta titta på hur andra ser ut. När man läser om träning stöter man oftast på personer som redan nått sina mål, eller åtminstone är på god väg. Du måste utgå från dig själv och dina förutsättningar!

Du kan börja med att komma på tre saker som du vill uppnå med din träning. Sätt inte upp för svåra mål, för då kan det bli övermäktigt att överhuvudtaget komma igång. Tre enkla mål skulle kunna vara: jag vill sova bättre, jag vill kunna gå/springa uppför en trappa utan att bli andfådd och jag vill må bättre psykiskt.

Vilken träningsform ska jag välja?

När du har hittat motivationen behöver du komma på vad just du ska göra. Du kanske tidigare har hållit på med en aktivitet som du tyckte var kul, och då är ofta enkelt att ta upp den igen. Har du inget speciellt som du vet att du tycker är roligt så finns det en del knep för att komma igång.

Du kan till exempel börja träna med en kompis. Kanske har du en hurtig kompis som har en bra rutin för sin träning? Det kan du utnyttja! De flesta som tränar regelbundet tycker dessutom att det är kul att inviga någon annan i sitt intresse, och det kan hjälpa dig att hitta en ny träningsform.

Har du svårt att veta var du ska börja kan du också välja att gå på gruppträning utomhus eller ta hjälp av en personlig tränare. Det betyder att du inte själv behöver hitta på vad du ska göra, och det finns en person där som peppar dig så att du håller igång passet ut.

En grupp förbereder sig för träning

Så håller du igång på längre sikt

För att inte ge upp träningen handlar det mycket om att du ska få in en rutin för din träning. Men viktigast av allt är att träningen ska ge en positiv effekt. Är träningen kul och du känner dig gladare efteråt är det mycket större chans att du fortsätter träna!

Självklart är den stora belöningen med träning att du förbättrar din hälsa. Men rent krasst är det inte det man tänker på när man ska ge sig iväg till ett träningspass. Därför kan det hjälpa att komma på en snabbare belöning. Något litet du unnar dig efter varje träningspass och kanske något större du ska unna dig längre fram. Ett tips är att du köper ett par nya snygga träningsskor som ger dig extra motivation till att springa, här hittar du löparskor bäst i test. Behöver man få stöttning för att komma igång med hälsosamma vanor så tar Itrim emot FaR-recept och erbjuder rabatter.

Var snäll mot dig själv!

Känn ingen prestige kring träningen. Känns det tungt att börja träna ”på riktigt” kan ett första steg vara att ta promenader. Det är klyschigt men det är faktiskt bättre att göra något litet än att inte göra något alls!

Fitness365 finns det fler intressanta artiklar om kost, hälsa och träningstips.

Källor
www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Fysisk-aktivitet/Motion/?ar=True