Sök
Sök
Hitta rätt vård
Jämför
Jämför
Boka
Boka

Sök i sökformuläret eller navigera bland våra kategorier för att hitta ett urval av vårdgivare.

Kom igång med träningen!

Många har som nyårslöfte att de ska börja träna – aldrig är det så mycket folk på gymmet som i januari. Men sedan tunnas antalet människor ut. Här får du tips på hur du kommer igång med träningen och håller dig motiverad att fortsätta på längre sikt!

Yogamatta rullas ut

Hitta motivationen

Det absolut viktigaste när det gäller träning är att hitta din egen motivation. Strunta i trender och sluta titta på hur andra ser ut. När man läser om träning stöter man oftast på personer som redan nått sina mål, eller åtminstone är på god väg. Du måste utgå från dig själv och dina förutsättningar!

Du kan börja med att komma på tre saker som du vill uppnå med din träning. Sätt inte upp för svåra mål, för då kan det bli övermäktigt att överhuvudtaget komma igång. Tre enkla mål skulle kunna vara: jag vill sova bättre, jag vill kunna gå/springa uppför en trappa utan att bli andfådd och jag vill komma i de där byxorna som ligger längst bak i garderoben.

Vilken träningsform ska jag välja?

När du har hittat motivationen behöver du komma på vad just du ska göra. Du kanske tidigare har hållit på med en aktivitet som du tyckte var kul, och då är ofta enkelt att ta upp den igen. Har du inget speciellt som du vet att du tycker är roligt så finns det en del knep för att komma igång.

Du kan till exempel börja träna med en kompis. De allra flesta har en hurtig kompis som har en bra rutin för sin träning, och det kan du utnyttja. De flesta som tränar regelbundet tycker dessutom att det är kul att inviga någon annan i sitt intresse, och det kan hjälpa dig att hitta en ny träningsform.

Har du svårt att veta var du ska börja kan du också välja att gå på gruppträning eller ta hjälp av en personlig tränare. Det betyder att du inte själv behöver hitta på vad du ska göra, och det finns en person där som peppar dig så att du håller igång passet ut.

En grupp förbereder sig för träning

Så håller du igång på längre sikt

För att inte ge upp träningen handlar det mycket om att du ska få in en rutin för din träning. Men viktigast av allt är att träningen ska ge en positiv effekt. Är träningen kul och du känner dig gladare efteråt är det mycket större chans att du fortsätter träna!

Självklart är den stora belöningen med träning att du förbättrar din hälsa. Men rent krasst är det inte det man tänker på när man ska ge sig iväg till ett träningspass. Därför kan det hjälpa att komma på en snabbare belöning. Något litet du unnar dig efter varje träningspass och kanske något större du ska unna dig längre fram.

Var snäll mot dig själv!

Känn ingen prestige kring träningen. Förmodligen är du svagare, har sämre kondition och är kanske lite tjockare än du önskar. Känns det tungt att börja träna ”på riktigt” kan ett första steg vara att ta promenader. Det är klyschigt men det är faktiskt bättre att göra något litet än att inte göra något alls!

Text: Karin Livsey

Källor:
www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Fysisk-aktivitet/Motion/?ar=True
www.ica.se/halsa/artikel/5-tips-for-att-borja-trana

17:45 - 06 jan, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!