Utmaning vecka 9: Fisk och skaldjur får dig att må bra!

2020-11-04 | hälsa

Dags att plocka fram köksförklädet, gå igenom högarna med recept och slipa till eggen. Under veckans gång vill vi att du vid två-tre tillfällen tillagar en nyttig måltid innehållande fisk och/eller skaldjur.

www.flickr.com/photos/raeallen/189732605

UTMANING:

Dags att plocka fram köksförklädet, gå igenom högarna med recept och slipa till eggen. Under veckans gång vill vi att du vid två-tre tillfällen tillagar en nyttig måltid innehållande fisk och/eller skaldjur. På vår Facebook-sida kommer du kunna ta del av några inspirationsrecept.

VARFÖR?

Fisk och skaldjur innehåller stor mängd D-vitamin, jod och selen, ämnen som vi människor mår bra av men som många svenskar får i sig alldeles för lite av. Lax, sill, ansjovis och makrill är exempel på fisksorter som innehåller särskilda omega-3-fetter (DHA och EPA) som bidrar till optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3-fetter kan bland annat minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt bidra till sänkt blodtryck.

ROLIG FAKTA

Visste du att anledningen till att fisk, vissa mer än andra, är rik på omega-3-fetter är för att de äter alger som innehåller en stor mängd av dessa fetter.

Antar du utmaningen?

Tipsa gärna personer som du känner och bryr dig om och håll utkik efter nästa veckas utmaning. Glöm heller inte att skriva om vad du gjort och hur det gått i fältet för kommentarer på vår blogg eller på vår Facebook-sida. Lycka till!


Publicerad: 27 februari 2013 kl 15:03
Uppdaterad: 4 november 2020 kl 16:02

Författare:

1 Kommentar

2013-11-19

Tony skrev:

Fisk, Fisk, Fisk.. Mera fisk Hälsosamt med fisk

svara

Skriv kommentar

För att skicka in din kommentar måste du godkänna Allmänna villkor och vår Integritetspolicy. För att skicka in din kommentar måste du godkänna vår policy för bloggkommentarer.