50 miljoner möjliggör storsatsning för Vården.se

50 miljoner möjliggör storsatsning för Vården.se

2022-04-19 | Nytt på Vården.se

PRESSMEDDELANDE.
Vården.se grundades 2012 och är ett snabbväxande health-tech bolag med målsättning att göra all legitimerad vård och hälsa i Sverige sökbar, jämförbar och bokningsbar. Redan idag matchas varje månad 600 000 besök med 18 000 legitimerade vårdgivare genom Vården.se. Nu reser man en A-runda, ledd av Bonnier Ventures om drygt 50 miljoner kronor, för att driva på
tillväxten och ta tillvara sitt goda momentum.

Tack vare investeringen ledd av Bonnier Ventures kommer Vården.se kunna lägga stora resurser på tekniska integrationer och att knyta till sig nya medarbetare till nyckelpositioner – allt för att göra plattformen ännu mer tillgänglig, så att alla i Sverige enkelt kan söka, jämföra och boka vård baserat på sina behov och preferenser.

Nu ska det gå snabbare att matcha rätt patient med rätt vårdgivare

– Med tillskottet av kapital kan vi nu gå från 3:ans till 5:ans växel. Det ger oss möjlighet att ta ett rejält språng. För vår marknadsplats ligger fokus på att integrera fler boknings- och journalsystem och att effektivisera alla flöden – så det går snabbare att matcha rätt patient med rätt vårdgivare. Mer tid för vård och mindre tid för administration helt enkelt, säger
Staffan Gustavsson, VD på Vården.se

Vårdens.se ska bli en naturlig del av det svenska vårdsystemet

Styrelseordförande på Vården.se, Marcus Boström, forsätter:

– Resurser och engagerade investerare gör att Vården.se nu kan ta ett rejält kliv i att förbättra användarupplevelsen för vårdgivare och patienter och att stärka varumärkets roll i att bli en naturlig del av det svenska vårdsystemet. Jag är stolt över drivet som teamet har, något som resulterat i att vi nu attraherat investerare som är en ”perfect match” och ger oss alla
möjligheter framgent. Tillsammans med offentliga och privata vårdgivare kan vi nu fortsätta utveckla det svenska vårdsystemet.

Guidning och tillgänglighet kommer bli allt viktigare inom hälsoområdet

Med bland investerarna finns även Peter Dahlberg, grundare och fd VD på AniCura, samt de tidiga investerarna Luminar Ventures och Bonit Capital.

– I en komplex värld med oändliga valmöjligheter blir guidning, jämförelser och tillgänglighet allt viktigare, inte minst inom hälsoområdet. Vården.se har skapat en unik position med gedigen förståelse för vårdsystemet kombinerat med nya tekniska lösningar. I det nya
digifysiska vårdsystemet har Vården.se en given roll med sin uppgift att effektivisera med patienten i centrum, förklarar Peter Dahlberg.

Jonas von Hedenberg, Investment Director på Bonnier Ventures, som nu tar plats i styrelsen på Vården.se fortsätter:

– Vården.se passar perfekt in i vår portfölj av innovativa, snabbväxande företag. Det unika erbjudandet, erfarna teamet och starka drivet öppnar vägen för expansion.

Om Vården.se

Vården.se är Sveriges största samlingsplats för vård och hälsa. Vi tar rollen som folkbildare och utbildar människor om hur det svenska vårdsystemet fungerar, och vilken vård du som patient har rätt till. Vår vision är att utveckla det svenska vårdsystemet till det bättre. Varje månad har vi över en halv miljon besökare och över 1 100 intäktsbringande kunder såsom vårdcentraler, tandläkare och specialistläkare. Bland kunderna finns både
traditionella och nätbaserade vårdgivare, så som Mama Mia, Praktikertjänst, Synsam, Sophiahemmet, Akademikliniken, Carlanderska, Folktandvården Stockholms län, Doktor.se samt Kry.

Om Bonnier Ventures

Bonnier Ventures är det familjeägda Bonnier Groups venturekapital-verksamhet. Bonnier Ventures riktar sig mot större minoritetsandelar i teknikföretag i ett tidigt tillväxtstadie med initiala investeringar mellan cirka 20-60 miljoner kronor. Bonnier Ventures arbetar nära med sina portföljbolag och stödjer aktivt dess tillväxtresa. Portföljen innehåller
för närvarande 22 bolag så som Acast, Natural Cycles, Doktor.se, Winningtemp, Storykit och Resolution Games. Mer information hittar du på www.bonnierventures.com.

Om Bonit Capital

Bonit Capital som är ett familjeägt investeringsbolag med rötterna inom cancersjukvården genom Elekta. Bonit Capitals investeringsfokus är i växande hälsobolag inom digital hälsa, diagnostik och medicinteknik.

Om Luminar Ventures

Luminar Ventures har en stor portfölj av snabbväxande digitala bolag.
Fokus ligger på att investera i tidiga skeden och erbjuda ett aktivt stöd till tech-startups.

För mer information kontakta Vården.se:
Marcus Boström, Styrelseordförande, marcus.bostrom@varden.se, 070 – 471 37 22