Ny lag gör det tryggare för dig att boka skönhetsbehandling

Ny lag gör det tryggare för dig att boka skönhetsbehandling

2022-10-24 | Så funkar vården, Skönhet

Från och med den 1 juli får skönhetsbranschen nya regler kring estetiska injektioner. En skärpning av riktlinjerna kring vem som får utföra skönhetsbehandlingar har länge varit på tapeten. Den nya lagen om estetiska injektioner hjälper till att sålla bort oseriösa aktörer och gör att du som kund kan känna dig tryggare. På Vården.se har du möjlighet att finna kliniker med legitimerad vårdpersonal som utför säkra och professionella behandlingar.

Vem får utföra injektionsbehandlingar enligt den nya lagen?

Lagen kräver att skönhetsbehandlingar endast utföras på särskilda kliniker av legitimerad vårdpersonal såsom:

• Sjuksköterskor
  • Läkare
  • Tandläkare

Behandlingarna innefattar bland annat trådlyft, fillers och botoxinjektioner. Tidigare har det räckt att vara licensierad hudterapeut eller motsvarande för att utföra injektionerna. En legitimerad läkare eller sjuksköterska har däremot ett intyg utfärdat av Socialstyrelsen efter avslutad examen vilket fungerar som en garant.

Personalen på kliniken är även skyldiga att informera patienterna om riskerna med estetiska injektioner och ge betänketid innan ingreppet slutligen bokas. Ett tydligt samtycke behöver finnas på plats innan konsumenten väljer att starta behandlingen. Det är Inspektionen för vård och omsorg (IVO) som ansvarar för att lagen följs.

När börjar injektionslagen gälla?

Förslaget har varit på regeringens bord sedan hösten 2020. Det antogs av riksdagen under våren och träder slutligen i kraft sommaren 2021. Frågan har varit aktuell i flera år, men det är först nu som kravet på medicinsk specialistkompetens blir verklighet.

Felaktiga skönhetsbehandlingar ledde till lagändring

För dig som önskar fylligare läppar, mindre rynkor eller mer definierade drag finns det en uppsjö av olika skönhetskliniker att välja bland. Tidigare har injektionerna fått utföras av i princip vem som helst och det har inte heller funnits någon åldersgräns. Det har rapporterats flera fall av komplikationer efter behandlingen, som exempelvis hängande ögonlock efter botox och allergiska reaktioner från fillers, vilket har gjort att kunder har varit mycket missnöjda med resultatet.

Den nya skönhetslagen kräver att behandlingen utförs av legitimerad vårdpersonal. Lagen stiftades mot bakgrund av att ingreppet anses vara medicinskt och kan påverka utseendet markant. Kunden har nu större möjlighet att vända sig till professionella kliniker för att få stöd och uppföljning om något trots allt skulle gå fel.

Vården.se stödjer den nya lagen om injektioner

Lagen om estetiska injektioner bidrar till att konsumentskyddet stärks. Människor har möjlighet att göra ett bättre val samtidigt som seriösa och kunniga aktörer främjas. Därmed säkras standarden i branschen för skönhetsbehandlingar. Vi på Vården.se är glada över att vårdsystemet utvecklas ytterligare så att det blir tryggare och smidigare för alla. I vår söktjänst kan du enkelt leta fram en behandlare inom skönhetsbehandlingar som är legitimerad.

Dr. Mikael pratar om den nya injektionslagen i vår podd

I vår podcast “Utforska vården med Dr. Mikael” tar sig läkaren Dr. Mikael an ämnet skönhetsbehandlingar. Lyssna gärna för att höra hans tankar kring frågan och lär dig mer om de injektionsmedel som används idag, till exempel botox! Podcasten hittar du här: https://spoti.fi/2PVQ2nq

Källor:

Uppdaterad: 24 oktober 2022 kl 10:24

2 Kommentarer

2021-10-05

Mercedes skrev:

Hej! Jag skulle vilja göra stylade M. Och vad kostar det? Jag har gjort tidigare och sedan vill jag göra botox vid rynkoannan. Utför man det hos Tandea? Mvh.Mercedes

2021-10-07

Vården.se skrev:

Hej Mercedes!
Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare. Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till Tandea med dina frågor om stylage M och botoxbehandling.

Vänligen,
Vården.se