Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

Ett steg närmare utlandsresan med digitalt covidbevis

2022-10-20 | Covid-19

Nu kan du snabbt och enkelt få ett intyg på att du är vaccinerad mot covid-19 via den digitala tjänsten Covidbevis.se, som E-hälsomyndigheten står bakom. Här kan du läsa mer om hur du skaffar ett covidbevis.

Vad är ett covidbevis?

I covidbeviset står det om du är vaccinerad mot Covid-19 och därmed har möjlighet att åka på resor in i andra EU-länder. I Sverige är det E-hälsomyndigheten som ansvarar för e-tjänsten och utfärdar beviset. Du kan beställa ditt covidbevis på www.covidbevis.se med hjälp av e-legitimation. I nuläget kan endast de med e-legitimation få tillgång till tjänsten, men tanken är att alla så småningom ska kunna skaffa ett bevis.

Vad visar ett covidbevis?

I ditt covidbevis kommer det att stå följande:

• Namn- och födelsedatum
  • Utfärdandedatum
  • Information om vaccinet

Ett covidbevis kan hämtas ut inom 7 dagar efter vaccinationen eftersom uppgifterna först måste registreras i Nationella Vaccinationsregistret.

Kan jag resa utomlands med ett covidbevis?

Ja, tanken är att covidbeviset ska öka den fria rörligheten inom EU. Samtidigt måste du ta reda på den aktuella informationen och riktlinjerna för varje land.

Publicerad: 1 juni 2021 kl 14:01
Uppdaterad: 20 oktober 2022 kl 14:06

13 Kommentarer

Arne skrev:

Gillade mycket detta blogginlägget!

Sigurd skrev:

Ja tack !

Sif skrev:

Klar och tydlig, viktig, användbar information

Bengt skrev:

Intressant

Bengt skrev:

Bra

Eva skrev:

Bra information

Jan Herman skrev:

“Du beräknas kunna skaffa intyget tidigast den 1 juli och senast i augusti”. Kan inta alla färdigvaccinerade få intyg 1 juli?

2021-07-08

Vården.se skrev:

Hej!

Du beställer ditt covidbevis på http://www.covidbevis.se och får tillgång till det direkt. Det tar dock upp till sju dagar efter vaccinering innan du kan hämta ut ditt vaccinationsbevis. Det är på grund av att den som utfört vaccineringen ska hinna lägga in uppgifterna i Nationella vaccinationsregistret.

Vänligen,
Vården.se

Linh skrev:

Hej

Rimma skrev:

Hej! Kan jag få covidbeviset om jag hade vaccinerat mig utomlands med rysk vaccin Sputnik V och har sertifikat att jag var vaccinerat?

Kristina skrev:

Tack!

Lens skrev:

Önskar vaccinationsintyg

2021-07-08

Vården.se skrev:

Hej!

Du beställer ditt vaccinationsbevis på http://www.covidbevis.se. Observera att du behöver ha E-legitimation för att kunna använda tjänsten.

Vänligen,
Vården.se