Vården.se ❤ Musikhjälpen: Ingen människa ska lämnas utan vård

Vården.se ❤ Musikhjälpen: Ingen människa ska lämnas utan vård

2022-01-18 | Allmän hälsa

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som Sveriges Radio står bakom. Under en vecka i december samlar de in pengar till ett välgörande ändamål och uppmärksammar ändamålet genom artistframträdanden och livesänd radio dygnet runt under en hel vecka. Nästa vecka drar Musikhjälpen igång igen och årets tema är “Ingen människa ska lämnas utan vård” – ett ämne som vi på Vården.se brinner lite extra för.

Alla ska ha rätt till trygg vård

Att ha tillgång till en trygg och säker vård är en mänsklig rättighet. Trots detta så saknar minst hälften av världens befolkning tillgång till en trygg och fungerande hälso- och sjukvård. Av de 7,4 miljoner barn och unga som dog under 2019 så hade de allra flesta kunnat överleva med hjälp av behandling och förebyggande åtgärder om det funnits tillgång till hälso- och sjukvård. I många länder är vårdkostnaderna så höga att människor inte har råd med den sjukvård de eller deras barn behöver. I vissa områden är det även vanligt att människor inte vågar ta del av hälsoinsatser de behöver på grund av rädsla eller ryktesspridning.

Stora framsteg inom global hälsa

Vi får dock inte glömma att stora framsteg har gjorts när det kommer till global hälsa och vård. Barnadödligheten har exempelvis minskat med 50% sen 1990, medellivslängden har ökat, fler människor har tillgång till rent dricksvatten och andelen fattiga människor minskar. Men faktum kvarstår att det finns mycket att göra för att alla människor ska få tillgång till en trygg hälso- och sjukvård. I många länder är vård inte tillgänglig för stora delar av befolkningen och på grund av covid-19 pandemin riskerar många samhällen att drabbas av hälsokatastrofer till följd av utebliven vård.

Vården.se vill bidra till en god hälsa i Sverige och världen

Vården.se grundades med syftet att göra det enklare och snabbare för svenskar att få rätt vård. Vi är övertygade om att en god hälsa gynnar alla delar av samhället. Tillgänglig hälso- och sjukvård stärker individer att nå sin fulla potential men bidrar även till samhällens ekonomiska och politiska utveckling. I Sverige är vi lyckosamma som har tillgång till fungerande vårdcentraler, sjukhus och tandläkare, oavsett om vi bor i ett stort eller litet samhälle. Så ser det inte ut i hela världen. Under december startar vi därför en bössa där vi samlar in pengar till Musikhjälpen, som stärker sjukvården i lokala samhällen runt om i världen. De insatser som pengarna går till är bland annat stöttning av lokala vårdcentraler, mobila hälsokliniker och utbildning av lokala hälsoarbetare. Allt för att människor ska få tillgång till vård utan att tvingas in i fattigdom – ingen människa ska lämnas utan vård.

Du hittar vår insamlingsbössa till förmån för Musikhjälpen här.

Källor:

Sveriges Radio – Musikhjälpen 2020