Innehåll från Plackers
2022-06-21 | Tandvård

I vårt tidigare inlägg “Såhär borstar du tänderna!” kunde du bland annat läsa om hur man borstar tänderna på bästa sätt. Vad många inte vet är att tandtråd även är en stor bidragande faktor till en bra munhälsa och friska tänder.

Rengöringen som sker med tandtråd utgör 50 % av en god munhälsa som ger friska tänder och bra andedräkt. Tandtråd används för att ta bort det som hamnar mellan tänderna som tandborsten inte kan komma åt och på så sätt förebygga olika tandsjukdomar som karies och tandlossning.

Varför ska man använda tandtråd?

I saliven finns bakterier som kan sätta sig fast på tänderna. De bildar sammanhängande beläggningar och tillsammans med socker bildar de en stark syra som fräter på tänderna och skapar mikroskopiska hål, i vardagligt tal kallad plack. Plack är den främsta orsaken till olika tandsjukdomar som till exempel karies och tandlossning.

Tandtråden hjälper till att ta bort plack och matrester mellan tänderna. Den stimulerar även tandköttet och tillför syre ner i tandfickorna som motverkar bakterier och inflammationer. Att låta tandtråd skrapa mot tandytan hjälper också till att motverka att det bildas tandsten.

Att börja använda tandtråd

När man väl börjar att använda tandtråd kan tandköttet blöda, men det är inte farligt. Det är ett tecken på att man har tandköttsinflammation och att läkeprocessen har påbörjats. Redan efter två veckors användning kan man märka skillnad eftersom att rengöringen mellan tänderna gör att bakterier inte kan få fäste och bilda plack.

Plackers tandtrådsprodukter

Plackers är ett bra tandtrådsalternativ eftersom du slipper krångla med vanlig tandtråd. Deras produkter har ett bra grepp och en tandtråd som inte fransar sig, vilket gör rengöringen mellan tänderna enklare. Deras produkter kan även användas flera gånger till dess att tråden går sönder, det är bara att skölja av med varmt vatten mellan gångerna.

Plackers produkter är Sveriges mest använda tandtråd och rekommenderas av flera tusen tandläkare och tandhygienister. De erbjuder tandtråd förpackade i olika varianter för att kunna tillgodose alla användarbehov och du kan läsa mer om deras olika produkter som de erbjuder på Plackers.se.

Vinn produkter från Plackers!

För dig som är intresserad av att prova Plackers produkter lottar vi nu ut två olika förpackningar till de 100 första som mailar in till oss. Maila till tavling@varden.se och skriv ”Jag vill vinna produkter från Plackers” i ämnesraden. Först till kvarn är det som gäller!

Vården.se:s tävling med Plackersprodukter

Dags att få koll på din munhälsa?

Känner du att det är dags att få koll på hur det står till med dina tänder och din munhälsa? Klicka på någon av länkarna nedan för att hitta till en vårdgivare som kan hjälpa dig!

Här kan du se alla våra tandläkare som finns på Vården.se!

Och här kan du se alla våra tandhygienister som finns på Vården.se!

Innehållet sponsras av Plackers.

Publicerad: 12 mars 2015 kl 11:47
Uppdaterad: 21 juni 2022 kl 11:33