Så söker du vård i mobilen

Så söker du vård i mobilen

2022-04-20 | Allmän hälsa

Med tanke på att kräksjuka, säsongsinfluensa och det nya coronaviruset härjar så kan det vara både snabbare och mindre risk för smittspridning att besöka en läkare digitalt. Hos en nätläkare kan du få hjälp direkt via din mobil.

Vad är en nätläkare?

En nätläkare är läkare eller annan vårdpersonal som du besöker digitalt via en app i telefonen. Du både pratar med doktorn och delar din kamera så att doktorn eller sköterskan kan titta på dig. Många nätläkare erbjuder också möjligheten att chatta med vårdpersonal.

Det finns ett stort antal digitala vårdgivare, både offentliga och privata. Du betalar oftast samma patientavgifter hos nätläkare som du gör hos en vanlig vårdcentral. I vissa fall är patientavgiften 0 kr, detta informerar nätläkaren i så fall om. Nätläkarna är skattefinansierade på samma sätt som vanliga vårdcentraler.

Vid misstänkt coronavirus

Om du har symptom på det nya coronaviruset (feber, hosta, svårt att andas) och varit i ett riskområde, så ska du i första hand kontakta 1177 på telefon. Då kommer du att få mer information om hur du ska hantera ditt ärende. Läs gärna vår sammanfattning om coronaviruset här. Vi har även sammanställt en lista på informationskällor här.

Så fungerar nätläkare

De olika nätläkarna fungerar lite olika, men generellt så laddar du ner deras app till din telefon och loggar in med Mobilt BankID. Efter att du loggat in kan du på vissa tjänster boka en tid direkt, medan andra ber att du först beskriver ditt ärende och vad du har för symptom. Därefter kan du boka en tid eller vänta på nästa lediga läkare/sjuksköterska.

Läkaren/sjuksköterskan diagnostiserar dig via appen och gör en bedömning om du behöver göra ytterligare undersökningar, precis som en läkare på en vanlig vårdcentral. Om du behöver göra en fysisk undersökning, lämna prover eller besöka en specialist, så skriver nätläkaren en remiss och du får sedan välja själv vilken mottagning du vill gå till. Får du läkemedel på recept kan de enkelt skriva ut det så att du direkt kan hämta eller beställa det på apotek. Nätläkare kan även förnya recept som du fått hos en annan vårdgivare.

Nätläkare i Sverige

Det finns ett tiotal olika nätläkare i Sverige. Vissa drivs av regioner och andra av privata aktörer. De största nätläkarna är:

KRY

KRY är Sveriges största privata nätläkartjänst. Genom deras app kan du få prata eller chatta med en läkare, sjuksköterska eller psykolog.

Doktor.se

Doktor.se är en privat nätläkartjänst. Genom deras app kan du få prata eller chatta med en läkare, sjuksköterska eller psykolog.

Alltid Öppet

Alltid Öppet erbjuds av Region Stockholm. I deras app kan du få prata eller chatta med en husläkare, barnmorska eller vårdpersonal från ungdomsmottagningen online.

Närhälsan Online

Närhälsan Online erbjuds av Västra Götalandsregionen. I deras app kan du få prata med en läkare, sjuksköterska, psykolog, fysioterapeut eller arbetsterapeut.

Min Doktor

Min Doktor är en privat nätläkartjänst. Genom deras app kan du få prata eller chatta med en läkare, sjuksköterska eller psykolog.

Bra Liv Nära

Bra Liv Nära är en vårdcentral online som drivs av Region Jönköpings län. I deras app kan du träffa sjuksköterska, läkare, sjukgymnast, eller någon från deras psykosociala team.

Doktor24

Doktor24 är en privat nätläkartjänst. Genom deras app kan du få prata eller chatta med en läkare, sjuksköterska eller psykolog.

Digitala Vårdcentralen

Digitala Vårdcentralen erbjuds i Östergötland. I deras app kan du träffa en läkare eller fysioterapeut.

Capio Go

Capio Go är en privat nätläkartjänst. Genom deras app kan du få prata eller chatta med en läkare, sjuksköterska eller psykolog.

Min Vård

Min Vård är den digitala vårdcentralen som erbjuds av Region Dalarna. I deras app kan du få träffa läkare eller besöka ungdomsmottagning.

Publicerad: 11 mars 2020 kl 07:13

Bra sida, ska provas !!!

2021-11-07

Mario skrev:

Hej!
Jag brukar ha på mig headsets ibland när jag spelar. Efter ett tag så känner jag på huvudet och det känns som ett litet gupp där headsetet har varit. Jag undrar om det är farligt. Jag har sökt runt lite, men allt tyder på att det inte är farligt, att det är tillfälligt. Ville koller med er också:)
Mvh/ Mario

2021-11-08

Vården.se skrev:

Hej Mario!

Vården.se är inte en vårdgivare utan driver söktjänsten http://www.varden.se. Vi har ingen direkt koppling till enskilda vårdgivare och kan därför inte hjälpa dig med dina frågor. Vi rekommenderar att du vänder dig direkt till den vårdgivare som du vill komma i kontakt med för att få hjälp.

Om du letar efter en läkare, kan du söka efter en hos oss: https://www.varden.se/hitta/husl%C3%A4kare-v%C3%A5rdcentral-c

Vänligen,
Vården.se