Tandläkarskräck – En av våra vanligaste fobier

Innehåll från Glada Tänder.

Tandläkarskräck är ett problem som många känner igen och det kan få allvarliga konsekvenser om du undviker att gå till tandläkaren. Tillsammans med Christin Fischer och resten av teamet på Glada Tänder Stockholm AB går vi igenom vad man ska tänka på när man har tandläkarskräck, något som de även pratar om i sin podd: Tandläkarpodden. Där försöker de prata om tänder och tandvård på ett mer lättsamt och mindre obehagligt sätt.

Tandläkare Christin Fischer Tandläkare Christin Fischer

Vad innebär tandläkarskräck?

Tandläkarskräck, odontofobi eller tandvårdsrädsla, betyder att du får obehagskänslor och ångest inför att gå till tandläkaren. Det kan vara att du oroar dig för att något ska gå fel eller göra ont, eller att du känner dig utsatt i en situation som du inte själv kontrollerar. Tandläkarskräck är en av de vanligaste fobierna.

– Varannan vuxen har ångest inför att gå till tandläkaren och hela fem till tio procent av dem lider av en svår fobi för tandvården, berättar Christin Fischer, tandläkare på Glada Tänder Stockholm AB. Det innebär att många helt enkelt struntar i att gå till tandläkaren.

Riskerna med tandläkarskräck

Tandläkarskräck kan vara hämmande och göra att du inte går till tandläkaren alls. Det kan i sin tur leda till stora problem och smärta.

– Du riskerar att få stora infektioner och allvarliga tandsjukdomar som inte upptäcks i tid, säger Christin. Det kan vara dåligt för allmänhälsan också, då tandinfektioner kan spridas i kroppen, och det kan dessutom vara socialt begränsande.

Hjälp för dig med tandläkarskräck

Om du har tandläkarskräck är det viktigt att du söker hjälp. Om du hittar en tandläkare som du känner förtroende för och är tydlig med att kommunicera din rädsla till dem så har du kommit långt på väg.

– Man behöver absolut inte skämmas för sin rädsla, säger Christin på Glada Tänder Stockholm AB. Man kan fråga sin tandläkare vilken hjälp man kan få och vart man ska vända sig om tandläkaren själv inte kan erbjuda den vård man behöver.

När tandläkaren är medveten om din rädsla kan hen också göra mycket för att hjälpa dig. Där är ömsesidigt förtroende och en lugn, trygg miljö grundläggande, tycker Christin.

– Sedan är det oerhört viktigt att det är rejält bedövat – under själva arbetet ska det inte göra ont, säger hon. Det är också viktigt att man som tandläkare respekterar patientens tandvårdsrädsla och lyssnar på vad de tycker är obehagligt. Sedan brukar jag hela tiden förklara vad jag ska göra och vad som kommer att hända, för att förhindra överraskningar.

Vid allvarlig tandläkarskräck finns även möjlighet att få ytterligare hjälp, som till exempel lugnande medel eller narkos vid större behandlingar.

Två tandläkare sitter och spelar in en podcast

Tandläkarpodden – gör det obehagliga spännande

Även om man inte lider av tandläkarskräck tycker nog de flesta att det är lite obehagligt att gå till tandläkaren. Men det vill Christin och hennes kollegor på Glada Tänder Stockholm AB ändra på. Därför har de startat en podd som handlar om tandvård.

– Målet med Tandläkarpodden är att nå ut till allmänheten och på ett mer lättsamt sätt prata om tänder, berättar hon. Vi vill förmedla att det faktiskt kan vara kul med tänder och att man måste kunna skoja lite också. Sedan tycker vi faktiskt att det finns för lite information där ute.

Tandläkarpodden är den enda i sitt slag och Christin har många idéer om spännande ämnen att diskutera framöver.

– Vi kommer att prata om allt möjligt! Självklart mycket om tänder som till exempel karies och tandställning. Men också om hur det är att jobba som tandläkare, om allmän hälsa och roliga incidenter på praktiken och utanför, berättar hon. Sedan tänkte vi intervjua lite mer, inte bara specialister utan också patienter.

Du kan lyssna på Tandläkarpoddens avsnitt om tandläkarskräck här!

Innehåll från Glada Tänder.

08:24 - 22 feb, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!