Järfälla
99+
Specialistområden
Andra funktioner

Vårdcentral i Järfälla

På vården.se kan du jämföra 18 Vårdcentraler i Järfälla. Boka tid på den mottagning som passar dina behov bäst
258 mottagningar i närheten av Järfälla
Öppet idag till 17:00

Vad har vårdcentraler i Järfälla för snittbetyg?

I Järfälla ligger snittbetyget för vårdcentraler på 3.77, vilket är bättre än i resten av landet. Vad tycker du om din vårdcentral? Lämna gärna ett omdöme! Det tar bara några få sekunder. Genom att lämna ett omdöme hjälper du andra patienter att hitta rätt vård och bidrar till större transparens och öppenhet kring olika vårdgivare och vårdcentraler i Järfälla.

Vilken vårdcentral är bäst i Järfälla?

Att välja vilken vårdcentral i Järfälla du ska gå till är inte alltid ett självklart beslut. Det är viktigt att du känner dig trygg med den vårdgivare du väljer. Därför hjälper vi dig jämföra vårdcentraler baserat på vad deras patienter faktiskt tycker. Vi utgår ifrån betyg som patienterna själva satt och Nationella patientenkäten.

Snittbetyg enligt patientomdömen på Vården.se

De vårdcentraler med bästa snittbetyg i Järfälla på Vården.se är:

Så tycker patienter om vårdcentraler i Järfälla

• Sökte hjälp för foglossning tidigt under min graviditet och träffade Susanne Ivan Bluckert. Oerhört kompetent fysioterapeut som gav mig många värdefulla tips och pedagogiskt förklarade vilka rörelser och aktiviteter som jag ska undvika och varför. Mycket nöjd!

– Matilda S. Järfälla Rehab Nordväst

• Vänligt och fint bemötande!

– Staffan H. Meliva Vårdcentral Jakobsberg

• jag fick service utöver det vanliga. En läkare kom hem när jag var i för dåligt skick för att komma till mottagningen,

– Anita w. Meliva Vårdcentral Jakobsberg

• Jag är jättenöjd med Meliva Jakobsberg och rekommenderar till andra.

– Rania J. Meliva Vårdcentral Jakobsberg

• Jag känner mig alltid välkommen och bra bemött på Meliva vårdcentral i Jackobsberg. Jag kan varmt rekommendera denna vårdcentral till alla andra. Utmärkt bemötande av duktiga och kunniga läkare och sjuksköterskor. Stort tack till verksamhetschefen.

– Gissoo S. Meliva Vårdcentral Jakobsberg

Vilka vårdcentraler i Järfälla har öppet på kvällar och helger?

Om du behöver hjälp på kvällen eller helgen kan du vända dig till någon av dessa vårdcentraler:

Vårdcentralen är dit du i första hand ska vända dig om du blivit sjuk eller upplever symtom som inte är akuta. Det finns över 1500 vårdcentraler i Sverige idag och du har rätt att söka vård på vilken vårdcentral du vill. Vanliga besvär som du kan få hjälp med på vårdcentralen är till exempel

• högt blodtryck
  • astma
  • allergi
  • infektioner
  • nedstämdhet
  • ångest
  • hudproblem.

Vilka jobbar på vårdcentralen?

På vårdcentralen jobbar läkare som är specialiserade inom allmänmedicin. För det mesta får du träffa en läkare när du kommer till vårdcentralen, men beroende på vad du har för besvär kan du ibland få hjälp av en sjuksköterska eller distriktssköterska. På många vårdcentraler jobbar också fysioterapeuter, arbetsterapeuteter, kuratorer och psykologer.

Du kan lista dig på en vårdcentral

Om du vill kan du välja en vårdcentral där du får din huvudsakliga vård. Det kallas för att lista sig. När du listar dig registreras du på den vårdcentral som du valt och får ofta en specifik läkare som du träffar varje gång du går dit. Det brukar kallas för att du har en husläkare.

Du kan när som helst byta vårdcentral om du inte är nöjd. Det gör du helt enkelt genom att lista dig på den vårdcentral som du vill byta till.

Vad kostar det att gå till vårdcentralen?

Hur mycket det kostar att besöka vårdcentralen varierar mellan olika regioner. Det kan också bero på hur gammal du är och vilket typ av besök du gör. Det finns en gräns för hur mycket du behöver betala för vården per år, så om du behöver mycket vård kan du få ett frikort. Det talar om att du inte behöver betala för din vård i ett år från det att du fått kortet.

Så gör du för att kontakta din vårdcentral

Det kan variera mellan olika vårdcentraler hur du enklast kommer i kontakt med dem. Ofta finns det möjlighet att både boka tid och lista sig online. På vissa vårdcentraler går det endast att boka tid via telefon. Du hittar kontaktuppgifter till respektive vårdcentral i listan ovan.