Vården.se lanserar Vårdbarometern – i oktober var husläkare det vanligaste sökordet

PRESSMEDDELANDE VÅRDBAROMETERN OKTOBER. För första gången släpper Vården.se Vårdbarometern, en månatlig sammanfattning som tar tempen på det svenskarna söker efter gällande sjukvård. Resultatet visar att husläkare/vårdcentral är den vanligaste sökningen följd av gynekolog och därefter tandläkare.

Vården.se är Sveriges största oberoende samlingsplats för vård och hälsa, och har statistik över vilka vårdområden som intresserar svenskarna.

"När vi nu lanserar Vårdbarometern kan vi följa svenskarnas sökvanor och se vad man är i mest behov av. Vi på Vården.se vill ständigt hjälpa patienter att hitta den bästa vården. Genom att sprida den kunskapen vi har hoppas vi kunna inspirera och upplysa svenskarna om att det är möjligt att välja den mest relevanta vården utifrån sina preferenser, vilket vi tror leder till friskare medborgare", säger Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Statistik från Vården.se visar att husläkare och vårdcentral var den mest sökta vårdformen bland svenskar som sökte vård på nätet under oktober. Därefter kom behovet av att hitta en gynekolog eller tandläkare. Just sökningarna efter husläkare gick i oktober ned något jämfört med september.

"Oktober verkar ha varit en relativ frisk månad i Sverige då färre personer sökte efter vård på nätet. Antagligen kommer vi se en successiv uppgång på sökningar efter husläkare och vårdcentraler när fler får de typiska höst- och vintersjukdomarna", fortsätter Staffan Gustavsson, VD för Vården.se.

Under oktober månad sökte svenskarna mest på husläkare/vårdcentral

Över 250 000 besök gjordes på Vården.se i oktober och de mest besökta vårdformerna var:

• Husläkare, 68 000 sidvisningar
  • Gynekologi, 29 000 sidvisningar
  • Tandläkare, 16 000 sidvisningar

Mest besökta vårdmottagningar per region i antal sidvisningar:

Stockholm

2. Blomman Vårdcentral 581
  3. Privatläkarna, Helsingborg 578
  4. Privatläkarna Hudmottagning 538
  5. Lotuskliniken 366

För mer information, kontakta: Staffan Gustavsson, VD Vården.se, staffan.gustavsson@varden.se, 070-569 77 99

Om Vården.se
Vården.se är en privat söktjänst för vård och hälsa, som samlar och visualiserar all legitimerad vård i Sverige. Vår vision är att alla människor i Sverige ska bli och förbli friska. Därför gör vi det enkelt för patienter att hitta, jämföra och boka den bästa vården. Vi tycker att alla ska ha möjlighet att välja sin vård efter personliga preferenser. Vården.se har cirka 300 000 besök varje månad. www.varden.se

Uppdaterat 14 maj 2020

16:59 - 09 dec, 2019

0 Kommentarer

Det vore ju himla kul om du blev den första att lämna en kommentar.

Skriv kommentar

Kul! Du vill skriva en kommentar. Det är toppen! Du kanske undrar varför kommentaren inte visas direkt?
Det är för att vi vill undvika spam och måste därför godkänna kommentaren först. Tack för din kommentar!