Rinnande ögon

Att då och då besväras av rinnande ögon är helt normalt. Det kan ofta hända om det till exempel är kallt ute eller om det blåser. Däremot kan rinnande ögon ibland vara mycket besvärande både utomhus och inomhus. Att ögonen rinner kan bero på stopp i tårkanalerna eller torra ögon som kan ge ett ökat tårflöde. Läs mer om rinnande ögon i vår guide.

Sammanfattning

OmHar du rinnande ögon kan det bero på vind eller blåst. Men det kan också bero på på ögontorrhet eller fel i tårkanalerna med mera.
SymtomDu kan uppleva andra besvär i samband med rinnande ögon, till exempel att dina ögon är grusiga eller gör ont.
EgenvårdBeroende på vad dina besvär är, kan du behandla dina rinnande ögon själv genom till exempel receptfria allergidroppar.
OrsakAtt ögonen rinner kan bero på ögontorrhet, förslappade ögonlock, läkemedel eller att det är stopp i tårkanalen.
BehandlingOfta behövs ingen behandling för rinnande ögon. Men om du upplever svåra besvär, kan du behandlas utifrån orsaken till dina rinnande ögon.
VårdgivareOm du behöver söka vård för dina rinnande ögon, kan du vända dig till en ögonklinik för hjälp.
NätläkareNätläkare kan inte diagnostisera eller behandla rinnande ögon.

Vad innebär rinnande ögon?

När det är kallt ute eller när det blåser mycket är det normalt att ögonen rinner då och då. Det man benämner “rinnande ögon” handlar oftast om att ögonen rinner även när man är inomhus. Då kan man ofta uppleva andra besvär i samband med att ögonen rinner.

Symtom på rinnande ögon

Det symtomet de flesta känner igen är att ögonen rinner mycket både utomhus och inomhus, utan uppenbar anledning. Du kan ha rinnande ögon utan klåda eller ögon som svider. Beroende på vad orsaken till att ögonen rinner så kan du ibland ha andra besvär samtidigt, till exempel:

• Att ögonen värker
  • Att du har ont i ögonen
  • Att dina ögon är grusiga
  • Att du har kladdigt sekret i ögonen
  • Att dina ögonlock är röda och känns ömma

Hur får man bort rinnande ögon?

Det finns saker du kan göra själv. Om inte något av nedanstående hjälper dig, vänd dig då till en vårdgivare:

Om du är allergisk. Köp tabletter och/eller ögondroppar mot allergi. Dessa går att köpa receptfritt på apoteket.

Om du har torra ögon. Kontakta en ögonklinik som kan torra ögon.

Om dina ögonlock är röda och ömma. Pröva med en mild kräm för ögonlock, detta finns receptfritt på apoteket.

Om dina ögon är röda och grusiga. Ta kontakt med en ögonklinik som kan torra ögon.

Om du är ute. Använd glasögon för att skydda ögonen mot blåst.

Vad beror rinnande ögon på?

Rinnande ögon kan bero på många saker:

• Att du har fått en inflammation i ögonlocket
  • Att du fått en allergisk reaktion.
  • Att du att fått bindhinnekatarr
  • Att ditt ögonlock är inåtvänd eller utåtvänd
  • Att det är stopp i tårkanalen
  • Att dina ögon är torra.

Hur behandlas rinnande ögon?

Ofta behövs ingen behandling, men om dina rinnande ögon är besvärliga, kan det vara bra att kontakta en ögonklinik som har kunskap om rinnande och torra ögon för en bedömning av orsaken. Därefter får du rätt behandling för det.

Vem kan hjälpa dig vid rinnande ögon?

Om du vill söka hjälp för dina rinnande ögon, kan du vända dig till:

Vill du få hjälp med rinnande ögon?

Då kan du boka tid hos någon av våra vårdgivare på Vården.se.

Källor

Min Doktor

S:t Eriks Ögonsjukhus

Relaterade blogginlägg

Misstänker du att du har grå starr? Vi listar 5 vanligas tecken på att du har ögonsjukdomen.

Har du alltid undrat vad skillnaden mellan en synundersökning och en ögonundersökning är? Vi reder ut skillnaderna i vårt senaste blogginlägg!

Glaukom är en relativt vanlig ögonsjukdom som kan ge permanenta skador på synen. Den kan vara svår att upptäcka, men det finns behandling att få.

Innehåll från Zebrakliniken.

Novius använder ett avancerat laserrobotsystem vid sina linsoperationer. Tekniken används vid operation av grå starr och synkorrigerande linsoperationer.

Innehåll från Novius Ögonklinik.

Publicerad: 1 december 2020 kl 15:11
Uppdaterad: 23 februari 2021 kl 09:17

Författare:

Faktagranskad av:

Fredrik Källmark, Medicine doktor och Leg. Optiker, Källmarkskliniken

Snabba fakta

Om rinnande ögon

• Att ögonen rinner kan bero på ett flertal orsaker
  • Ibland kan dina ögon rinna för att de faktiskt är torra
  • Rinnande ögon kan drabba personer i alla åldrar

Boka tid för att få hjälp med dina rinnande ögon

Anpassa din sökning och boka tid hos någon av våra bokningsbara vårdgivare på Vården.se.